جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا جراحی با تهاجم کم است که به منظور برداشتن کیسه صفرا انجام می گیرد. در این مقاله علت، روش و عوارض جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا بررسی می شود.

دروانا:

جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا یک روش جراحی با تهاجم کم است که در آن از برش های کوچک و ابزار تخصصی برای برداشتن کیسه صفرا آسیب دیده یا ملتهب استفاده می شود. کیسه صفرا یک اندام کوچک در زیر کبد در سمت راست بالای شکم است. این اندام صفرا را که مایع تولید شده در کبد است، ذخیره می کند. کیسه صفرا برای کمک به هضم و جذب غذاهای چرب صفرا را به داخل روده کوچک می ریزد.

امکان هضم نرمال بدون کیسه صفرا وجود دارد. برداشتن کیسه صفرا مطمئن ترین گزینه درمانی برای کیسه صفرا ملتهب و بیمار است. جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا نوعی جراحی برداشتن کیسه صفرا است. این روش کوله سیستکتومی لاپاراسکوپیک نیز نامیده می شود.

جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا: علت انجام

مهم ترین دلیل انجام جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا وجود سنگ و عواقب ناشی از آن در این اندام است. وجود سنگ در کیسه صفرا کوله لیتیازیس نامیده می شود. سنگ های صفرا در داخل کیسه و از موادی در صفرا که به حالت جامد در می آیند ایجاد می گردند. این سنگ ها ممکن است به اندازه دانه شن کوچک و یا به اندازه یک توپ گلف بزرگ باشند. همچنین در شرایط زیر به انجام جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا نیاز دارید:

  • دیسکینزیای صفراوی که زمانی ایجاد می شود که کیسه صفرا در اثر یک نقص به خوبی تخلیه نمی شود.
  • کولدوکولیتیازیس که در آن سنگ صفرا وارد مجرای صفراوی شده و با ایجاد انسداد از تخلیه کیسه صفرا و بقیه مجاری صفراوی جلوگیری می کند و گاهی کولانژیت عارضه حضور سنگ در مجرای صفراوی است.
  • کوله سیستیت التهاب کیسه صفرا است که ممکن است به جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا نیاز داشته باشد.
  • پانکراتیت التهاب پانکراس است که در اثر سنگ صفرا ایجاد شده و به جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا نیاز دارد.

جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا ارجحیت بیشتری در مقایسه با جراحی باز دارد؛ زیرا در جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا برش های کوچکی ایجاد می شوند. این برش ها خطر بروز عفونت، خونریزی و زمان ریکاوری را کاهش می دهند.

جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا: عوارض

عمل جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا ایمن در نظر گرفته می شود. میزان بروز عوارض جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا بین 0.5-6 درصد است. هر روش جراحی برخی عوارض جدی را به دنبال دارد اما این عوارض در عمل جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا نادر هستند. پزشک معاینات کامل فیزیکی را انجام می دهد و سابقه پزشکی را قبل از عمل جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا بررسی می کند. عوارض جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا شامل موارد زیر می باشد:

  • واکنش آلرژیک به بیهوشی یا سایر داروها
  • خونریزی
  • لخته های خون
  • آسیب به عروق خونی
  • مشکلات قلبی مانند ضربان قلب تند
  • عفونت
  • آسیب به مجرای صفراوی، کبد یا روده کوچک
  • پانکراتیت

جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا: روش انجام

قبل از انجام عمل جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا لباس های مخصوص می پوشید. سپس یک سرم متصل می شود تا داروها و مایعات را از طریق آن دریافت کنید. شما تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرد بدین معنی که در طول عمل جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا به خواب رفته و دردی احساس نمی کنید. یک لوله در گلو قرار می گیرد که به یک دستگاه تهویه برای کمک به تنفس متصل است.

برای جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا جراح شکاف های کوچکی را بر روی شکم ایجاد می کند. او از این شکاف ها برای هدایت یک لوله مجهز به دوربین کوچک در داخل شکم استفاده می کند. سپس سایر ابزارهای جراحی را از طریق برش ها وارد می کند در حالی که تصاویر به دست آمده توسط دوربین را در نظر دارد. برای عمل جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا، شکم با گازی مخصوص پر شده تا جراح فضای کافی برای انجام جراحی را داشته باشد. پزشک کیسه صفرا را از طریق این شکاف ها خارج می کند.

بعد از برداشتن کیسه صفرا، پزشک از تصویربرداری با اشعه ایکس برای بررسی مشکلاتی در مجرای صفراوی استفاده می کند. این روش در طول جراحی کلانژیوگرافی نام دارد. این روش هر گونه ناهنجاری در ساختار باقی مانده مجاری صفراوی مانند سنگ صفرا را لازم است برداشته شوند، نشان می دهد. برای اتمام عمل جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا پزشک برش ها را با بخیه بسته و آن ها را پانسمان می کند. بعد از جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا به اتاق ریکاوری منتقل می شوید. در این محل علائم حیاتی شما به خوبی تحت کنترل هستند. بیشتر افراد در همان روز جراحی به منزل بازمی گردند.

جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا: بعد از جراحی

علائمی که ممکن است بعد از جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا به دنبال غذا خوردن بروز کنند بسیار خفیف و نادر هستند اما شما ممکن است دچار اندکی اسهال شوید. از شما خواسته می شود که بعد از به هوش آمدن و احساس بهتری داشتن راه بروید. پزشک شما را پیرامون زمان مناسب برای بازگشت به فعالیت های نرمال بعد از عمل جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا راهنمایی می کند. ریکاوری بعد از جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا اغلب به یک هفته زمان نیاز دارد. شما باید در دوره ریکاوری از زخم های مربوط به جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا محافظت کنید. بیشتر افراد در روز بعد از عمل جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا می توانند حمام کنند. در ملاقات بعدی پزشک بخیه ها را در صورت نیاز می کشد. 

برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه