آپاندکتومی یک جراحی به منظور برداشتن آپاندیس متورم و دردناک است که به دو صورت آپاندکتومی لاپاروسکوپیک و آپاندکتومی باز انجام می شود. در این مقاله نکاتی را در مورد روش انجام این جراحی و دوره ریکاوری بعد از آن بررسی می کنیم.

دروانا:

آپاندیسیت چیست؟

آپاندیسیت زمانی رخ می دهد که آپاندیس متورم و دردناک می گردد. آپاندیس یک کیسه کوچک و نازک حدود 5 تا 10 سانتی متری است. این کیسه به روده بزرگ متصل می شود؛ جایی که مدفوع تشکیل می گردد. علت دقیق بروز آپاندیسیت مشخص نیست اما برداشتن این کیسه عارضه ای به دنبال ندارد.

آپاندیسیت عموما با درد در ناحیه میانی شکم آغاز می شود که گاها ظاهر شده و برطرف می گردد. در طول چند ساعت، درد به سمت راست و پایین شکم کشیده می شود جایی که آپاندیس قرار دارد و شدید و مداوم می شود. فشار دادن این قسمت، سرفه کردن یا راه رفتن ممکن است درد ناشی از آپاندیسیت را تشدید کنند. شما ممکن است دچار بی اشتهایی، احساس ناخوشی و گاها اسهال گردید.

اگر فردی دچار آپاندیسیت شود، معمولا باید جراحی آپاندکتومی برای برداشتن آپاندیس انجام شود. جراحی آپاندکتومی تا حد ممکن باید سریع تر انجام گیرد. جراحی آپاندکتومی معمولا در مواردی که احتمال آپاندیسیت وجود دارد اما تشخیص دقیق هنوز انجام نشده است نیز توصیه می شود. بدین دلیل که برداشتن آپاندیس با آپاندکتومی در مقایسه با خطر ترکیدن آپاندیس روش ایمنی تری است. در انسان ها آپاندیس وظیفه مهمی را در بدن به عهده ندارد و آپاندکتومی یا برداشتن آپاندیس منجر به مشکلات طولانی مدت نمی شود.

آپاندکتومی

عمل آپاندکتومی به کمک بیهوشی عمومی و با استفاده از روش لاپاراسکوپی یا جراحی باز انجام می گیرد.

آپاندکتومی لاپاروسکوپیک

آپاندکتومی لاپاروسکوپیک جراحی است که عموما برای برداشتن آپاندیس انتخاب می شود؛ زیرا دوره ریکاوری آپاندکتومی لاپاروسکوپیک سریع تر از جراحی باز است. این نوع از جراحی آپاندکتومی شامل ایجاد سه یا چهار شکاف در شکم است. برای انجام عمل آپاندکتومی به این روش ابراز های خاصی وارد شکم می شوند:

  • یک لوله که گاز از طریق آن به داخل شکم پمپ شده و شکم را پر از باد می کند؛ این کار در آپاندکتومی لاپاروسکوپیک به جراح اجازه می دهد که آپاندیس را واضح تر ببیند.
  • یک لاپاروسکوپ که یک لوله کوچک دارای منبع نوری و دوربین است تصویر واضحی از داخل شکم را بر روی صفحه نمایشگر ایجاد می کند.
  • ابزارهای جراحی کوچک مورد استفاده برای برداشتن آپاندیس

زمانی که عمل آپاندکتومی انجام می گیرد، شکاف ها به کمک بخیه های جذبی بسته می شوند. بخیه های غیر جذبی نیز ممکن است برای بستن شکاف های آپاندکتومی لاپاروسکوپیک مورد استفاده قرار گیرند که 7 تا 10 روز بعد از عمل آپاندکتومی توسط جراح کشیده می شوند.

آپاندکتومی باز

در برخی شرایط، آپاندکتومی لاپاراسکوپیک توصیه نمی شود و آپاندکتومی باز برای برداشتن آپاندیس انجام می شود. شرایطی که در آن ها آپاندکتومی باز انجام می شود شامل:

  • زمانی که آپاندیس ترکیده است و یک توده به نام توده آپاندیس تشکیل شده است.
  • زمانی که جراح تجربه زیادی در آپاندکتومی لاپاروسکوپیک ندارد.
  • افرادی که در گذشته جراحی باز شکمی داشته اند.

در این موارد جراحی آپاندکتومی شامل ایجاد یک برش بزرگ در قسمت پایین سمت راست شکم است که از طریق آن آپاندیس برداشته شود. زمانی که پریتونیت وسیع وجود دارد (عفونت پوشش داخلی شکم) لازم است که عمل آپاندکتومی از طریق یک برش بزرگ در قسمت میانی شکم (لاپاروتومی) انجام شود. همانند آپاندکتومی لاپاروسکوپیک، شکاف ایجاد شده در آپاندکتومی باز به کمک بخیه های جذبی یا غیر جذبی بسته می شود.

بعد از هر دو نوع عمل آپاندکتومی، آپاندیس برداشته شده برای بررسی نشانه های سرطان به آزمایشگاه فرستاده می شود. این یک عمل هشداری است و در اغلب موارد مشکل جدی یافت نمی شود.

آپاندکتومی: دوره ریکاوری

یکی از بزرگ ترین مزایای آپاندکتومی لاپاروسکوپیک دوره ریکاوری کوتاه و بستری بودن در بیمارستان تنها چند روز بعد از عمل آپاندکتومی است. اگر آپاندیس سریعا جراحی شود، بیشتر بیماران بعد از 24 ساعت از بیمارستان ترخیص می شوند. در آپاندکتومی باز یا پیچیده اگر شما به پریتونیت دچار باشید، شما تا یک هفته بعد از عمل می توانید به منزل بازگردید.

در روز های اول بعد از جراحی آپاندکتومی، شما ممکن است دچار اندکی درد و کبودی شوید. این مشکلات در طول زمان برطرف می شوند اما در صورت لزوم می توانید از داروهای مسکن استفاده کنید. اگر آپاندکتومی لاپاروسکوپیک را انجام داده اید، شما ممکن است برای یک هفته در بالای شانه های خود احساس درد داشته باشید. این به علت گازی است که طی عمل آپاندکتومی وارد شکم شما شده است. شما همچنین برای مدت کوتاهی بعد از آپاندکتومی دچار یبوست می شوید که می توان با مصرف داروی کدئین، خوردن مقدار زیادی فیبر و مایعات از بروز این عوارض بعد از جراحی آپاندکتومی پیشگیری کرد. قبل از ترخیص از بیمارستان، به شما توصیه می شود که از زخم های خود محافظت کنید و نکاتی را در مورد فعالیت های روزمره خود در نظر داشته باشید.

در بیشتر موارد، شما دو هفته بعد از عمل آپاندکتومی می توانید به فعالیت های نرمال خود بازگردید در حالی که باید از انجام فعالیت های سنگین برای چهار تا شش هفته بعد از آپاندکتومی باز بپرهیزید.

دکتر نادر میثاق

دکتر نادر میثاق

جراح عمومی
دكتر نادر ميثاق متخصص جراحی عمومی در مشهد، دکتر نادر میثاق فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد و عضو هیات علمی دانشگاه می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر نادر میثاق
برگرفته از: وبسایت https://www.nhs.uk

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه