دکتر عبدالحسین پور خواجه فوق تخصص گوارش و کبد به سوالاتی درباره عوارض یبوست مزمن و علائم آن پاسخ داده اند که به آنها می پردازیم.

دروانا:

عوارض یبوست مزمن

یبوست طولانی مدت چه مشکلات و عوارضی را ایجاد می کند؟

یبوست طولانی مدت علاوه بر اینکه احساس ناراحتی و پری شکمی در بیمار ایجاد می کند، بر روی اسفنکترهای داخلی و خارجی مقعد تاثیرات منفی می گذارد از جمله این تاثیرات منفی ایجاد بواسیرهای مقعدی و نیز از عوامل ایجاد کننده شقاق مقعدی می تواند باشد.

علائم یبوست شدید و طولانی مدت کدامند؟

گاهی یبوست شدید ممکن است بدون علامت باشد ولی از علائم شایع آن احساس پری شکم و ناراحتی شکمی می باشد. ممکن است با عوارض ناشی از یبوست مثل شقاق مقعدی با درد ناحیه مقعد به همراه خونریزی یا بواسیر مقعدی که منجر به خونریزی شود خود را نشان دهد.

آیا یبوست طولانی مدت سبب آسیب به دستگاه گوارش می شود؟

یبوست طولانی مدت می تواند باعث شقاق مقعدی، فیستول مقعدی، بواسیرهای داخلی و خارجی مقعدی گردد. ضمنا خود یبوست طولانی مدت شانس سرطان روده را می تواند افزایش دهد.

آیا مشکلات کلیوی سبب ایجاد یبوست می شوند؟

بله - گاهی نارسایی کلیوی و عفونت های ادراری می تواند زمینه ساز یبوست گردد. اختلالات الکترولیتی مثل افزایش کلسیم و کاهش پتاسیم خون می تواند باعث یبوست گردد.

خود یبوست شانس عفونت های ادراری و کلیوی را افزایش می دهد.

دکتر عبدالحسین پور خواجه

دکتر عبدالحسین پور خواجه

فوق تخصص گوارش و کبد
جناب آقای دکتر عبدالحسین پور خواجه متخصص داخلی و فوق تخصص گوارش و کبد، دارای بورد فوق تخصصی گوارش و کبد از دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو هیات مدیره انجمن فوق متخصصین گوارش و کبد ایران می باشند.
 
پاسخ داده شده: توسط دکتر عبدالحسین پور خواجه

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه