برای تشخیص یبوست راه های مختلف وجود دارد از جمله راه های تشخیص یبوست میتوان به بررسی سابقه خانوادگی، تست های آزمایشگاهی و معاینه فیزیکی اشاره کرد که توسط پزشک حاذق انجام خواهد شد.

دروانا:

تشخیص یبوست

تشخیص یبوست: سابقه خانوادگی و پزشکی

پزشک سوالاتی پیرامون جراحی هایی که فرد تاکنون بر روی سیستم گوارش خود انجام داده است، کاهش یا افزایش وزن که اخیرا رخ داده است و سابقه کم خونی در فرد می پرسد. او همچنین سوالاتی پیرامون دفعات اجابت مزاج در بیمار، مدت زمان بروز علائم یبوست، مشخصات ظاهری مدفوع، وجود رگه های قرمز در مدفوع یا دستمال توالت از بیمار می پرسد. در این بررسی سابقه، پزشک عادات غذایی، میزان فعالیت فیزیکی، داروها، مکمل های مصرفی بیمار را مورد بررسی قرار می دهد. بیمار می تواند در چند روز یا چند هفته قبل از مراجعه به پزشک، میزان دفع مدفوع و مشخصه های ظاهری آن را تحت نظر داشته باشد. اگر فرد برای مدت طولانی دچار یبوست شود، پزشک سابقه خانوادگی شرایطی که موجب یبوست طولانی مدت می شوند را بررسی می کند؛ مشکلات آناتومیک در مجاری گوارشی، انسداد روده ای، بیماری دیورتیکولیت و سرطان روده بزرگ از جمله این شرایط هستند.

تشخیص یبوست: معاینه فیزیکی

در معاینه فیزیکی فشار خون، دمای بدن و ضربان قلب را اندازه گیری می کند، کم آبی بدن را مورد بررسی قرار می دهد، از استتوسکوپ برای گوش دادن به صداهای داخل شکم بیمار استفاده می کند، تورم، حساسیت به درد و وجود توده یا برآمدگی را در شکم او بررسی می کند و معاینه مقعدی انجام می دهد.

تشخیص یبوست: تست های آزمایشگاهی

 پزشک ممکن است یک یا تعداد بیشتری از تست های زیر را برای بررسی نشانه های برخی بیماری ها و شرایط که موجب یبوست می شوند، توصیه کند:

  • آزمایش خون می تواند نشانه های کم خونی، کم کاری تیروئید و بیماری سلیاک (حساسیت به گندم) را مشخص کند.
  • آزمایش مدفوع وجود خون و نشانه های عفونت و التهاب را مشخص می کند.
  • آزمایش ادرار می تواند نشان دهنده علائم بیماری هایی چون دیابت باشد.

آندوسکوپی

پزشک آندوسکوپی را برای بررسی داخل روده بزرگ انجام می دهد تا نشانه های مشکلاتی در مجاری گوارشی تحتانی را شناسایی کند. آندوسکوپی هایی که برای تشخیص یبوست انجام می شوند شامل کولونوسکوپی و سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر هستند. در طول این دو تست، پزشک نمونه برداری نیز انجام می دهد. نمونه برداری روشی است که در آن مقدار کمی از بافت ناحیه مورد نظر برداشته شده و زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می گیرد. پزشک می تواند نمونه برداری را برای مشاهده نشانه های سرطان یا سایر مشکلات انجام دهد.

تجزیه و تحلیل انتقال (ترانزیت) کولورکتال

پزشک از تست های عملکرد روده به نام تجزیه و تحلیل انتقال (ترانزیت) کولورکتال برای مشاهده نحوه حرکت مدفوع در کولون استفاده می کند. نشانگرهای رادیوپاگ تستی است که در آن پرتو ایکس برای دنبال کردن نشانگرهای رادیواکتیو در حالی که از مجاری گوارشی عبور می کنند، استفاده می کند. بیمار کپسول های دارای نشانگر را می بلعد که سه تا هفت روز بعد با مدفوع دفع خواهند شد. سینتی گرافی تستی برای تشخیص یبوست است که در آن فرد به همراه وعده غذایی خود دوز کمی از ماده رادیواکتیو را مصرف میکند. پزشک با استفاده از کامپیوترها و دوربینهای مخصوص ماده را در حالی که از روده ها عبور می کند، دنبال مینماید.

سایر تست های عملکرد روده

پزشک همچنین از یک یا تعداد بیشتری از تست ها برای مشاهده نشانه های برخی بیماری ها و شرایط که موجب بروز یبوست می شوند استفاده می کند. دفکوگرافی استفاده از پرتو ایکس است که بر ناحیه اطراف مقعد و رکتوم تابانده می شود تا نحوه نگه داری و تخلیه مدفوع مورد بررسی قرار گیرد. مانومتری آنورکتال تستی است که در آن حساسیت رکتوم بیمار، نحوه عملکرد آن و نحوه عملکرد اسفنکترهای مقعد مورد بررسی قرار می گیرند. در تست دفع بالون یک بالون حاوی آب کوچک از رکتوم هل داده می شود تا وجود مشکل در خروج مدفوع بررسی گردد.


دکتر افشین هوشیار

دکتر افشین هوشیار

فوق تخصص گوارش و کبد
دكتر افشين هوشيار فوق تخصص گوارش و کبد بالغین در مشهد، دکتر افشین هوشیار عضو انجمن گوارش و کبد ایران و همچنین دارای بیش از 15 سال سابقه تخصصی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر افشین هوشیار
برگرفته از: وبسایت https://www.niddk.nih.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه