یبوست در بزرگسالان به صورت مدفوع سفت و در حجم کم، دشواری در دفع مدفوع و دفع آن در تعداد دفعات کمتر بروز می کند. در این مقاله تشخیص و درمان یبوست در بزرگسالان مورد بررسی قرار می گیرد.

دروانا:

یبوست در بزرگسالان تغییر در عادات روده ای است. در یبوست در بزرگسالان، مدفوع ممکن است بسیار سفت و یا بسیار اندک باشد، به سختی دفع شود و یا تعداد دفعات دفع آن کم باشد (کمتر از سه بار در هفته). یبوست در بزرگسالان همچنین موجب زور زدن برای دفع و احساس عدم تخلیه روده ها می گردد. یبوست در بزرگسالان مشکلی بسیار شایع است. فاکتورهای بسیاری می توانند موجب یبوست در بزرگسالان شوند در حالی که در بیشتر افراد علت مشخصی شناسایی نمی شود. به طور کلی، احتمال بروز یبوست در بزرگسالان با افزایش سن بیشتر می گردد.

یبوست در بزرگسالان: تشخیص

تشخیص یبوست در بزرگسالان معمولا بر اساس علائم و معاینه فیزیکی انجام می گیرد. شما باید پزشک را از داروهایی که به طور مرتب مصرف می کنید آگاه سازید؛ زیرا برخی داروها موجب یبوست در بزرگسالان می شوند. طی معاینه فیزیکی برای تشخیص یبوست در بزرگسالان، معاینه رکتال انجام می شود. معاینه رکتال شامل وارد کردن انگشت که با دستکش پوشیده شده است به داخل رکتوم برای بررسی وجود هر گونه توده یا ناهنجاری می باشد. این تست برای تشخیص یبوست در بزرگسالان، همچنین برای بررسی خون در مدفوع انجام می گیرد.

در برخی شرایط برای مثال اگر شما اخیرا تغییری در عادات روده خود داشته اید، خون در مدفوع دیده شده است، دچار کاهش وزن شده اید یا سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان کولون دارید، تست های بیشتری برای تشخیص یبوست در بزرگسالان صورت می گیرند. این تست ها شامل آزمایش خون، عکس برداری اشعه ایکس، سیگموئیدوسکوپی، کولونوسکوپی هستند.

یبوست در بزرگسالان: چه زمان باید به متخصص داخلی و گوارش مراجعه کرد؟

در صورت وجود شرایط زیر باید برای یبوست در بزرگسالان به متخصص گوارش مراجعه کرد:

  • یک تغییر جدید در عادات روده
  • یبوست بیش از سه هفته به طول انجامد.
  • یبوست شدید باشد.
  • یبوست با شرایط نگران کننده دیگری مانند مشاهده خون در دستمال توالت، کاهش وزن، تب یا ضعف همراه باشد.

یبوست در بزرگسالان: درمان

درمان یبوست در بزرگسالان شامل تغییر در رفتارها، خوردن غذاهای با فیبر بالا و در صورت نیاز استفاده از مسهل ها یا تنقیه ها می باشد. اگر در طول چند روز دفع مدفوع نداشتید، به پزشک مراجعه کنید.

درمان یبوست در بزرگسالان: مسهل ها

در صورتی که راه هایی چون تغییر در رفتار و مصرف بیشتر غذاهای با فیبر بالا در درمان یبوست در بزرگسالان کمک کننده نباشند، مسهل ها برای درمان این مشکل گوارشی تجویز می شوند. مسهل های گوناگونی برای درمان یبوست در بزرگسالان در دسترس هستند. انتخاب داروی مناسب بر اساس مکانیسم اثر آن ها، ایمنی درمان و ترجیح پزشک انجام می شود. به طور کلی، مسهل های مورد استفاده برای درمان یبوست در بزرگسالان در دسته های زیر قرار می گیرند:

مسهل های حجیم کننده: این مسهل ها فیبرهای طبیعی یا مصنوعی هستند که شامل:

  • پسیلیوم
  • متیل سلولز
  • کلسیم پلی کربوفیل
  • دکسترین گندم

برای پیشگیری از گاز و کرامپ شکمی، دوز این داروها برای درمان یبوست در بزرگسالان به تدریج افزایش می یابد و شما باید دارو را با مقدار زیادی از مایعات مصرف کنید.

مسهل های هایپراسمولار: این مسهل ها برای درمان یبوست در بزرگسالان شامل:

  • پلی اتیلن گلایکل
  • لاکتولوز
  • سوربیتول

پلی اتیلن گلایکل عموما استفاده بیشتری دارد؛ زیرا موجب بروز گاز یا نفخ نمی شود. لاکتولوز و سوربیتول به عنوان نمونه هایی از این دسته دارویی درمان یبوست در بزرگسالان، تولید گاز و نفخ می کنند. سوربیتول اثرگذاری مشابه لاکتولوز دارد و قیمت آن پایین تر است.

مسهل های سالین: این مسهل ها برای درمان یبوست در بزرگسالان مانند منیزیم هیدروکسید و منیزیم سیترات همانند مسهل های هایپراسمولار عمل می کنند.

مسهل های محرک: این دسته دارویی برای درمان یبوست در بزرگسالان شامل سنا و بیزاکودیل هستند. برخی افراد استفاده بیش از حد از مسهل های محرک می کنند. استفاده مرتب از این داروها و یا در مقدار زیاد موجب بروز عوارض جانبی چون کاهش سطح پتاسیم می شود. بنابراین در صورتی که به طور مرتب از این داروها برای درمان یبوست در بزرگسالان استفاده می کنید، باید احتیاط را در نظر داشته باشید.

در هر حال، شواهد محکمی مبنی بر این که استفاده مرتب از مسهل های محرک برای یبوست در بزرگسالان به کولون آسیب می رساند وجود ندارد و این داروها خطر سرطان کولورکتال یا تومور را افزایش نمی دهند.

مسهل ها به صورت قرص خوراکی یا شیاف یا تنقیه وجود دارند باید در رکتوم قرار گیرند. به طور کلی، شیاف ها و تنقیه ها سریع تر از قرص ها در درمان یبوست در بزرگسالان عمل می کنند اما بسیاری از افراد تمایلی به استفاده از آن ها ندارند.

درمان یبوست در بزرگسالان: داروهای جدید

لوبیپروستون یک داروهای نسخه ای است که برای درمان یبوست در بزرگسالان شدید به کار می رود. از آن جایی که قیمت این دارو بالا است، زمانی تجویز می شود که شما به سایر راه های درمان یبوست در بزرگسالان پاسخ ندهید. لیناکلوتید و پلکاناتید دو داروی نسخه ای دیگر هستند که برای درمان مزمن در بزرگسالان تایید شده اند. این داروها نیز قیمت بالایی دارند و در صورتی که بیمار به درمان های دیگر پاسخ ندهد تجویز می شوند.

برگرفته از: وبسایت https://www.uptodate.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه