یبوست در نوزادان یا کار نکردن شکم نوزادان چندان شایع نمی باشد. درمان یبوست نوزادان یا کودکان با ایجاد برخی تغییرات در رژیم غذایی او برطرف می شود. بنابراین درمان خانگی یبوست در نوزادان با مصرف برخی آبمیوه ها مانند آب سیب یا استفاده از پوره آلو میسر می گردد.

دروانا:

 یبوست در نوزادان

یبوست در نوزادان چندان شایع نمی باشد. اما شیرخوار شما ممکن است به یبوست دچار شود.

علایم یبوست در نوزادان

و اما یبوست در نوزادان چگونه است و چه علائمی دارد؟ علایم یبوست در نوزادان عبارت است از:

  • مدفوع گلوله مانند و سفت
  • دشواری در دفع مدفوع که سبب درد و یا گریه در طفل می گردد
  • کاهش حرکات روده
  • دفع دیر به دیر مدفوع

اگر شیرخوار شما دچار یبوست شده است باید با پزشک تماس حاصل فرمایید. در ذهن داشته باشید که مقدار نرمال حرکات روده در شیرخوار بستگی به فاکتورهای متعدد از جمله سن نوزاد و نحوه تغذیه او دارد. همچنین باید توجه داشت شیرخواران ماهیچه های شکمی ضعیفی دارند و اغلب در حین مدفوع کردن زور می زنند. اگر شیرخوار بتواند بعد از چند دقیقه زور زدن مدفوع نرمی را خارج سازد در این شرایط بعید به نظر می رسد که دچار یبوست باشد.

درمان یبوست در نوزادان

یبوست در نوزادان با شروع غذای کمکی و اغلب با خوردن غذاهای جامد آغاز می گردد. بنابراین درمان خانگی یبوست در نوزادان یا کودکان مبتنی بر تغییراتی در رژیم غذایی آن ها می باشد. اگر به نظر می رسد طفل شما دچار یبوست شده است می توانید با اعمال برخی تغییرات ساده در رژیم غذایی او یبوست را برطرف سازید:

  • استفاده از آب یا آبمیوه: در صورت کارنکردن شکم نوزادان، مصرف آب را در مورد طفل خود افزایش دهید. استفاده از آب سیب یا گلابی طبیعی نیز می تواند گزینه مناسبی باشد. این آبمیوه ها حاوی سوربیتول است. سوربیتول ماده ای شیرین کننده است که همانند یک لاگزتیو یا مسهل عمل می کند. می توانید حدود 60 تا 120 میلی لیتر از آب سیب یا گلابی طبیعی استفاده کنید و پس از آن نتیجه را بررسی کنید که آیا این مقدار برای طفل کافی بوده است و یا باید آن را کم یا زیاد کنید. بنابراین استفاده از آبمیوه می تواند به عنوان درمان یبوست نوزاد در نظر گرفته شود.
  • غذای کودک: اگر طفل شما می تواند از غذاهای جامد استفاده کند می توانید از پوره نخودفرنگی یا آلو برای درمان یبوست در نوزادان استفاده کنید. این غذاها حاوی فیبر بالایی در مقایسه با سایر میوه ها و سبزیجات می باشد. گندم و جو نیز در مقایسه با غلات برنج از فیبر بالاتری برخوردار است.

اگر با وجود تغییراتی که در رژیم غذایی شیرخوار ایجاد می کنید باز هم تغییری در بهبود یبوست شیرخوار مشاهده نمی کنید می توانید استفاده از شیاف گلیسرین را در مقعد طفل به عنوان یک گزینه ای برای درمان یبوست در نوزادان با تجویز پزشک در نظر داشته باشید. اما باید آگاه باشید که تنها در بعضی موارد برای رفع یبوست در شیرخوار می توانید از شیاف های گلیسرین استفاده کنید. همچنین باید توجه داشته باشید که هرگز نمی توانید از روغن های مینرال، مسهل های محرک و یا انما (تنقیه) برای درمان یبوست نوزاد استفاده کنید.

به ندرت یبوست در شیرخواران (کار نکردن شکم شیرخوار) می تواند نشان دهنده یک مشکل زمینه ای مانند ابتلا به بیماری هیرشپرونگ، هایپوتیروئیدیسم یا سیستیک فیبرز باشد. همواره به خاطر داشته باشید اگر با اعمال تغییراتی در شیوه تغذیه، یبوست در نوزاد همچنان ادامه داشت و یا اگر یبوست در شیرخوار با علائمی مانند ضعف یا استفراغ همراه گردید فورا باید با متخصص اطفال مشورت کنید.   

دکتر رضا قرائی فوق تخصص نوزادان در مشهد نکاتی را پیرامون یبوست در نوزادان عنوان می نمایند:

  • تعداد دفعات دفع مدفوع در شیرخواران دامنه بسیار وسیعی داشته و از 7-8 بار در شبانه روز تا 7-8 روز یکبار می تواند متفاوت باشد. در نتیجه دفع دیر به دیر مدفوع در شیرخوار در صورت سفت نبودن آن دلیل بر یبوست نخواهد بود.
  • مدفوع شیرخوارانی که از شیر مادر تغذیه می کنند در مقایسه با شیرخوارانی که از شیر خشک تغذیه می کنند نرم تر و آبکی تر است.
  • نوزادان باید در بدو تولد ظرف 48 ساعت اول حداقل یک نوبت دفع مدفوع داشته باشند؛ در غیر این صورت مراجعه به متخصص اطفال ضروری می باشد. 
دکتر رضا قرائی

دکتر رضا قرائی

فوق تخصص نوزادان و متخصص کودکان
جناب آقای دکتر رضا قرائی فوق تخصص نوزادان و متخصص کودکان از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و پزشک نمونه از طرف سازمان بیمه می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر رضا قرائی
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه