این مقاله با هدف ارتقاء دانش خوانندگان درباره فاکتور های خطر سرطان مثانه تهیه شده است.

دروانا:

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش دهند عبارتند از:

  • سیگار کشیدن. کشیدن سیگار یا پیپ موجب تجمع مواد شیمیایی مضر در ادرار شده و بدین ترتیب خطر سرطان مثانه را افزایش می دهد. زمانی که فرد سیگار می کشد، بدن مواد شیمیایی موجود در سیگار را فرآوری کرده و بخشی از آن را وارد ادرار می کند. این مواد شیمیایی مضر ممکن است به پوشش مثانه آسیب برسانند که خطر سرطان مثانه را بالا می برد.
  • افزایش سن. همچنان که سن بالا می رود خطر ابتلا به سرطان مثانه افزایش می یابد. سرطان مثانه ممکن است در هر سنی اتفاق بیافتد اما شیوع آن در افراد زیر 40 سال کمتر است.
  • نژاد سفید. افراد سفید پوست در مقایسه با سایر نژادها بیشتر در معرض ابتلا به سرطان مثانه قرار دارند.
  • جنسیت مرد. آقایان بیشتر از خانم ها به سرطان مثانه دچار می شوند.
  • قرارگیری در معرض برخی مواد شیمیایی. کلیه ها نقش مهمی در پاکسازی مواد شیمیایی مضر از جریان خون و انتقال آن ها به مثانه ایفا می کنند. به همین دلیل، تصور بر این است که قرارگیری در معرض برخی مواد شیمیایی ممکن است خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش دهد. از جمله این مواد شیمیایی آرسنیک و مواد شمیایی مورد استفاده در تولید رنگ ها، فرآورده های رنگی، لاستیک، چرم و پارچه هستند.
  • درمان سرطان قبلی. درمان با داروی ضد سرطان سیکلوفسفامید خطر سرطان مثانه را افزایش می دهد. افرادی که در ناحیه لگن خود برای سرطانی در گذشته تحت درمان قرار گرفتند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان مثانه قرار دارند.
  • التهاب مزمن مثانه. عفونت ها یا التهاب های مکرر یا مزمن ادراری (سیستیت) همانند وضعیتی که هنگام استفاده طولانی مدت از کاتتر (سوند) ایجاد می شود، ممکن است خطر سرطان سلول های سنگفرشی مثانه را افزایش دهد. در برخی نواحی جهان، سرطان سلول سنگفرشی در اثر التهاب مزمن مثانه ایجاد می شود که خود در اثر یک نوع عفونت انگلی ایجاد شده است.
  • سابقه خانوادگی یا شخصی سرطان. اگر شما به سرطان مثانه دچار شوید، احتمال ابتلا مجدد به آن بیشتر است. اگر یکی از اقوام درجه اول فرد همانند والدین، خواهر/ برادر یا فرزند سابقه سرطان مثانه داشته باشد، احتمال ابتلا به سرطان مثانه در او افزایش می یابد؛ این در حالی است که زمینه ژنتیکی سرطان مثانه اندک است. سابقه خانوادگی سرطان وراثتی کولورکتال (روده بزرگ و رکتوم) نیز خطر سرطان سیستم ادراری، رحم، تخمدان ها و سایر اندام ها را بالا می برد.

انواع سرطان مثانه

انواع مختلف سلول های مثانه ممکن است سرطانی شوند. نوع سلول مثانه که سرطان از آن جا آغاز شده است نوع سرطان مثانه را تعیین می کند. نوع سرطان مثانه نیز تعیین کننده روش درمانی مناسب است.

انواع سرطان مثانه شامل:

  • کارسینوم (بدخیمی) اپیتلیوم مجرای ادراری. این نوع سرطان مثانه در سلول هایی ایجاد می شود که داخل مثانه را پوشانده اند. سلول های اپیتلیوم مجرای ادراری زمانی که مثانه پر است کشیده شده و هنگام خالی بودن آن جمع می شوند. این سلول ها همچنین داخل حالب ها و مجرای ادراری را نیز پوشانده اند و تومورها می توانند در این محل ها نیز ایجا شوند. کارسینوم اپیتلیوم مجرای ادراری شایع ترین نوع سرطان مثانه است.
  • کارسینوم سلول سنگفرشی. کارسینوم سلول سنگفرشی در اثر آسیب مزمن مثانه برای مثال یک عفونت یا استفاده طولانی مدت از کاتتر ادراری ایجاد می شود. سرطان مثانه سلول سنگفرشی در بخش هایی از جهان که عفونت های خاص انگلی رایج هستند، شیوع دارد.
  • آدنوکارسینوم. آدنوکارسینوم نوعی سرطان مثانه است که از سلول های ترشح کننده موکوس در غدد مثانه آغاز می شود. این نوع سرطان مثانه شیوع چندانی ندارد.

برخی از انواع سرطان مثانه بیش از یک نوع سلول را درگیر می کنند. 

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه