این مقاله با هدف ارتقاء دانش مطالعه کنندگان پیرامون درمان سرطان مثانه تهیه شده است.

دروانا:

جراحی

  • برداشت از راه مجرای ادرار به کمک دیاترمی. در این جراحی یک سیستوسکوپ (یک لوله باریک مجهز به نور) از طریق مجرای ادرار وارد مثانه می شود. وسیله ای با یک سیم حلقوی در انتهای خود برای برداشت بافت سرطانی یا سوزاندن تومور با جریان برق پر قدرت وارد می شود. این روش دیاترمی نام دارد.
  • سیستکتومی رادیکال. در این روش درمان سرطان مثانه، مثانه، گره های لنفاوی و اندام های اطراف که درگیر سرطان شده اند برداشته می شوند. این جراحی ممکن است زمانی انجام گیرد که سرطان مثانه به دیواره ماهیچه حمله کرده باشد و یا زمانی که سرطان سطحی بخش وسیعی از مثانه را درگیر کرده باشد. در آقایان، اندام های اطراف که درگیر شده اند و باید برداشته شوند شامل پروستات و کیسه های منی هستند. در خانم ها، رحم، تخمدان ها و بخشی از واژن برداشته می شوند. برخی مواقع، هنگامی که سرطان به خارج از مثانه انتشار یافته است و به طور کامل قابل برداشتن نیست، جراحی برداشت مثانه نیز می تواند علائم ادراری ناشی از سرطان را کاهش دهد. هنگامی که مثانه باید برداشته شود، جراح راه دیگری را برای دفع ادرار از بدن ایجاد می کند.
  • سیستکتومی بخشی. در این روش برای درمان سرطان مثانه بخشی از این اندام برداشته می شود. این جراحی ممکن است برای بیمارانی که تومور درجه پایین دارند که به دیواره مثانه حمله کرده اما تنها به یک بخشی از مثانه محدود می شود، انجام گیرد. از آن جایی که تنها بخشی از مثانه برداشته می شود، بیماران بعد از ریکاوری از جراحی می توانند به طور طبیعی ادرار کنند. این روش سیستکتومی سگمنتال نیز نام می گیرد.
  • انحراف ادراری. در این روش جراحی راهی جدید برای ذخیره و دفع ادرار از بدن ایجاد می شود.

بعد از این که پزشک تمام سرطان را به کمک جراحی برمی دارد، برخی بیماران ممکن است تحت شیمی درمانی قرار گیرند تا تمام سلول های سرطانی که ممکن است باقی مانده باشند از بین بروند. درمان دریافتی بعد از جراحی که به منظور کاهش خطر بازگشت سرطان انجام می گیرد، درمان کمکی نام دارد.

پرتو درمانی

پرتو درمانی برای درمان سرطان مثانه از پرتوهای ایکس پر قدرت یا سایر انواع پرتوها برای از بین بردن سلول های سرطانی و یا متوقف کردن رشد آن ها استفاده می کند.

روش پرتو درمانی برای درمان سرطان مثانه به نوع و مرحله بیماری بستگی دارد. پرتو درمانی خارجی عموما برای درمان سرطان مثانه به کار گرفته می شود.

شیمی درمانی

شیمی درمانی یک روش درمان سرطان مثانه است که از داروهایی برای متوقف کردن رشد سلول های سرطانی از طریق کشتن یا متوقف کردن تکثیر آن ها استفاده می کند. زمانی که شیمی درمانی به صورت خوراکی را تزریق وریدی یا عضلانی انجام می گیرد، داروها وارد جریان خون شده و می توانند به سلول های سرطانی در سراسر بدن برسند (شیمی درمانی سیستمیک). هنگامی که شیمی درمانی به طور مستقیم بر روی مایع مغری نخاعی، یک اندام یا یک حفره بدن همانند شکم انجام می شود، داروها عمدتا سلول های سرطانی را تنها در این نواحی تحت تاثیر قرار می دهند (شیمی درمانی نقطه ای). برای سرطان مثانه، شیمی درمانی نقطه ای ممکن است از طریق مجرای ادراری انجام گیرد. روش انجام شیمی درمانی به نوع و مرحله سرطان تحت درمان بستگی دارد. در شیمی درمانی ترکیبی از بیش از یک داروی ضد سرطان استفاده می شود.

ایمنی درمانی

ایمنی درمانی روش درمانی است که از سیستم ایمنی فرد برای مقابله با سرطان استفاده می کند. مواد تولید شده در بدن یا آزمایشگاه برای تقویت، هدایت یا بازیابی راه های دفاعی بدن در مقابل سرطان مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع از درمان سرطان درمان بیولوژیک نام می گیرد.

دکتر ساسان محرابی

دکتر ساسان محرابی

جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری
دكتر ساسان محرابی متخصص اورولوژی در همدان (جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری)، دکتر ساسان محرابی عضو انجمن متخصصین ارولوژی ایران و انجمن اندویورولوژی ایران و دارای فلوشیپ جراحی اورولوژی کودکان می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر ساسان محرابی
برگرفته از: وبسایت https://www.cancer.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه