پوسته های شوره سر در واقع سلول های مرده پوستی هستند از پوست سر جدا می شوند. داشتن شوره سر بدین معنی نیست که شما موهای تمیزی ندارید. شوره سر ممکن است در اثر یک عامل قارچی ایجاد شود. تولید بیش از حد سبوم نیز ممکن است علت شوره سر باشد. اگر برای چندین هفته از شامپو ضد شوره استفاده می کنید اما همچنان به شوره سر دچار هستید، به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

دروانا:

شما ممکن است پوسته های سفید یا زرد سبکی را روی شانه های یا داخل موهای خود ببینید. این پوسته ها بازر ترین نشانه شوره سر محسوب می شوند. پوسته های شوره سر در واقع سلول های مرده پوستی هستند از پوست سر جدا می شوند. زمانی که شما به شوره سر مبتلا هستید، پوست سر پوسته پوسته، قرمز دیده می شود و احساس خارش وجود دارد. خاراندان یا ساییدن سر موجب جدا شدن پوسته ها و شکل گیری شوره سر می شود.  این پوسته ها خصوصا زمانی که لباس تیره به تن دارید به خوبی در روی شانه ها قابل مشاهده هستند.

شستشوی شوره

برخی از شامپوها می توانند در درمان شوره سر موثر باشند. مواد موثره این شامپوها عبارتند از:

  • کتوکنازول که با قارچ های عامل شوره مقابله می کنند.
  • سالیسیلیک اسید پوسته پوسته شدن پوست را برطرف می کنند اما در برخی موارد ممکن است موجب خشکی پوست سر شده و خارش ناشی از شوره سر را تشدید نماید.
  • سلنیوم سولفید تولید سلول های مرده پوستی را کند کرده و با قارچ های عامل شوره سر مقابله می کند.
  • زغال تولید سلول های مرده پوستی که عامل شوره سر هستند را کند می کند اما ممکن است موجب تغییر رنگ موهای روشن شود.
  • زینک پیریتیون قارچ های عامل شوره سر را مورد حمله قرار می دهد.

درمان های خانگی شوره سر

برخی تحقیقات اثرگذاری درمان های خانگی در درمان شوره سر را تایید می کنند اما تاییدی برای اثر گذاری مداوم آن ها وجود ندارد.

  • آلوئه ورا. مالیدن آلوئه ورا بر روی پوست سر خارش و پوسته پوسته شدن ناشی از شوره را کاهش می دهد.
  • شامپو روغن درخت چای. استفاده از شامپو 5 درصد روغن درخت چای علائم شوره سر و خارش ناشی از آن را تخفیف می دهد.

استفاده از نور خورشید

برای رفع شوره سر، زمان کوتاهی را در معرض نور خورشید بگذرانید. نور خورشید در مهار قارچ عامل شوره سر و درماتیت سبورئیک موثر است. زمانی که در معرض نور خورشید قرار می گیرید از پوست خود محافظت کنید؛ برای این کار می توانید از ضد آفتاب با اس پی اف 30 یا بیشتر استفاده کنید.

زمان مراجعه به پزشک

اگر برای چندین هفته از شامپو ضد شوره استفاده می کنید اما همچنان به شوره سر دچار هستید، به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. در صورتی که متوجه قرمزی یا تورم در پوست سر خود شدید، دچار ریزش مو شدید و یا دارای راش های قرمز و پوسته پوسته در نواحی دیگر از بدن خود هستید، با پزشک مشورت کنید. پزشک ممکن است شامپو نسخه ای ضد شوره قوی تر، یک داروی ضد قارچ یا یک کرم استروئیدی برای پوست سر و سایر نواحی بدن تجویز نماید.

شوره سر خطرناک است یا آزار دهنده؟

با این که داشتن شوره خجالت آور است، اما این عارضه پوستی خطری به دنبال ندارد. داشتن شوره سر بدین معنی نیست که شما نظافت را رعایت نمی کنید. شوره سر مسری نیست و شما در اثر تماس با فرد مبتلا به آن دچار نمی شوید. شوره سر به طور مستقیم موجب ریزش مو نمی شود اما خاراندن زیاد پوست سر ممکن است به طور موقت موجب ریزش مو شود.

آیا شوره سر می تواند نشان دهنده مشکلی جدی در پوست باشد؟

دکتر فیروزه سادات مینو متخصص پوست، مو و زیبایی در پاسخ به این سوال اظهار می دارند که استرس، بی خوابی، بد خوابی باعث تشدید شوره خواهد شد.

دکتر فیروزه سادات مینو

دکتر فیروزه سادات مینو

متخصص پوست، مو و زیبایی
دكتر فيروزه سادات مينو متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تهران و عضو انجمن متخصصین پوست ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر فیروزه سادات مینو
برگرفته از: وبسایت https://www.webmd.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه