زگیل های تناسلی به صورت برآمدگی های کوچک و گوشتی رنگ، مسطح، یا ساختاری شبیه به گل کلم ظاهر می شوند. عامل زگیل های تناسلی مانند زگیل هایی که در سایر نواحی بدن ایجاد می شوند، ویروس پاپیلومای انسانی است. در مواردی ممکن است زگیل های تناسلی با درد، سوزش و خارش همراه باشند در این صورت درمان ضروری خواهد بود. در ادامه با یکی از روش های درمان زگیل تناسلیبرداشتن زگیل تناسلی با جراحی- بیشتر آشنا می شویم.

دروانا:

 زگیل تناسلی چیست؟

زگیل های تناسلی یکی از شایع ترین انواع عفونت های مقاربتی هستند. تقریبا تمام افرادی که از لحاظ جنسی فعال هستند در دوره ای از طول زندگی خود حداقل به یکی از انواع ویروس پاپیلومای انسانی آلوده می شوند؛ ویروسی که موجب زگیل های تناسلی می شود. احتمال زگیل تناسلی در زنان قدری بیشتر از بروز این عفونت در مردان است. زمانی که فردی به ویروس اچ پی وی آلوده می شود، علائم بالینی طی دوره 3 هفته تا 8 ماه آینده در فرد ظاهر می شوند. به دنبال بروز اولین علائم بالینی، ویروس پاپیلومای انسانی تکثیر می شود و ممکن است دچار یک عود خود به خودی گردد. 

زگیل های تناسلی چه شکلی هستند؟

همان طور که نام این عفونت مشخص است، زگیل های تناسلی بافت های مرطوب ناحیه تناسلی را تحت تاثیر قرار می دهند. زگیل های تناسلی به صورت برآمدگی های کوچک و گوشتی رنگ، مسطح یا ساختاری شبیه به گل کلم ظاهر می شوند. در بیشتر موارد، زگیل های تناسلی بسیار کوچک هستند (برآمدگی هایی به اندازه 1-2 میلی متر) و به راحتی دیده نمی شوند.

عامل زگیل های تناسلی مانند زگیل هایی که در سایر نواحی بدن ایجاد می شوند، ویروس پاپیلومای انسانی است. برخی از تیره های ویروس پاپیلومای انسانی تناسلی موجب ایجاد زگیل های تناسلی می شوند اما برخی دیگر عامل سرطان هستند. واکسن اچ پی وی می تواند محافظتی را علیه برخی از تیره های ویروس اچ پی وی تناسلی به وجود آورد.

دکتر حمیده فرج زاده متخصص پوست مو و زیبایی نکاتی را پیرامون ویروس hpv و زگیل های تناسلی ارائه می دهند:

تحقیقات اخیر در آمریکا نشان داده است که شیوع ویروس hpv و عواقب ناشی از آن در مقایسه با دهه 80 میلادی چندین برابر افزایش یافته است که مهمترین علت آن افزایش تعداد شریک های جنسی است. ویروس hpv عامل اصلی زگیل های تناسلی است که در 99 درصد موارد از طریق تماس جنسی انتقال می یابد. 

انواع ویروس پاپیلومای انسانی یا همان hpv عواقب متعددی را به دنبال دارند. ویروس های تیپ 16، 18، 31، 33، 45، 52 و 58 عوامل مهمی در ایجاد سرطان های دهانه رحم، واژن، آلت تناسلی، مقعد و گلو هستند. همچنین ویروس های تیپ 7، 11، 16، 18، 31، 33، 45، 52 و 58 می توانند عاملی برای شکل گیری سلول های پیش سرطانی باشند که ممکن است به سرطان دهانه رحم منجر گردند. ویروس های 6 و 11 اچ پی وی اغلب موجب بروز زگیل های تناسلی می شوند. 

در مورد پیشگیری از ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی باید در نطر داشته باشیم که کاندوم نمی تواند ار انتقال این ویروس جلوگیری کند و عامل محافظتی در برابر ابتلا به ویروس اچ پی وی محسوب نمی شود. واکسن اچ پی وی به عنوان عامل پیشگیری کننده در ابتلا به زگیل تناسلی خصوصا انواع بدخیم آن ها کاربرد دارد و نقشی در روند درمان ویروس hpv ندارد. سن تزریق واکسن اچ پی وی برای خانم ها تا 27 سال و برای آقایان تا 23 سال تعیین شده است. 

در حال حاضر پیشرفت زیادی در ابزار مورد استفاده در تشخیص آلودگی به ویروس اچ پی وی و بیماری های ناشی از آن حاصل شده است. درمان زگیل تناسلی می تواند به کمک کرایوتراپی (نیتروژن 180 درجه) و اغلب در چندین جلسه انجام می شود. در موارد مقاوم اغبل روش های دیگر برای درمان زگیل تناسلی به کار گرفته می شوند. باید در نظر داشته باشید که در روند درمان زگیل تناسلی، شریک جنسی فرد بیمار نیز باید مورد معاینه قرار گیرد. 

دکتر حمیده فرج زاده

دکتر حمیده فرج زاده

متخصص پوست، مو و زیبایی
سرکار خانم دكتر حميده فرج زاده متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر، دارای بورد تخصصی و سابقه تدریس به عنوان هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر حمیده فرج زاده
برگرفته از: وبسایت https://www.ncbi.nlm.nih.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه