زگیل تناسلی یک عفونت ویروسی است که در اثر آلوده شدن به ویروس اچ پی وی به صورت ضایعات گوشتی گل کلم مانند ظاهر می شود. دکتر بهناز محبتیان متخصص زنان زایمان و نازایی توضیحاتی را پیرامون زگیل تناسلی ارائه می دهند.

دروانا: 

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی ایجاد ناگهانی خال های گوشتی شبیه به گل کلم یا قارچ، یک یا چند عدد، به رنگ پوست، صورتی، قهوه ای در قسمت پایین شکم، لب بزرگ، مشاله ران یا اطراف مقعد می باشد. عامل زگیل تناسلی ویروس اچ پی وی است. ویروس اچ پی وی شایع ترین عفونت منتقله از راه جنسی می باشد. بیش از 200 نوع ویروس HPV شناخته شده وجود دارد که به انواع پر خطر و کم خطر تقسیم می شوند. دوره کمون ویروس HPV بین سه هفته تا 8 ماه و به طور متوسط سه ماه می باشد. در بعضی از خانم ها، تماس با ویروس زگیل تناسلی و ورود آن به بدن تا بروز علائم زگیل تناسلی سه هفته تا هشت ماه به طول می انجامد.

زگیل تناسلی: آیا امکان پاک شدن ویروس اچ پی وی وجود دارد؟

به طور کلی 90-95 درصد عفونت های ویروسی طی بازه زمانی 8-18 ماهه از بدن پاک می شوند. مدت زمان پاک شدن ویروس HPV پر خطر از بدن بدون انجام هیچ گونه درمانی به صورت زیر می باشد:

  • طی 8 ماه در 70 درصد موارد
  • طی 12 ماه در 80 درصد موارد
  • طی 18 ماه در 90 درصد موارد

از بدن پاکسازی می شود. طولانی ترین زمان پاکسازی مربوط به ویروس اچ پی وی نوع 16 می باشد. التبه این مدت زمان به قدرت سیستم ایمنی افراد نیز بستگی دارد خصوصا در افراد مبتلا به ایدز زمان پاکسازی ویروس زگیل تناسلی افزایش می یابد که باعث پایداری بیشتر عفونت HPV می گردد؛ در نتیجه ریسک بدخیمی هایی مانند بدخیمی سرویکس در اثر ویروس زگیل تناسلی افزایش می یابد.

بدخیمی هایی که با ویروس زگیل تناسلی در ارتباط هستند شامل سرطان سرویکس، واژن، ولوو، پنیس، آنوس و سر و گردن می باشند. در این میان تنها انواع 16 و 18 ویروس اچ پی وی در انواع سرطان سرویکس دخیل می باشند.

راه های متعددی برای درمان زگیل تناسلی وجود دارند که شامل لیزر درمانی، کرایوتراپی، استفاده از اسید و محلول های دیگر می باشند.

زگیل تناسلی: فاکتورهای موثر در پایداری عفونت HPV

  • استعمال دخانیات
  • استفاده طولانی مدت از قرص های ضد بارداری
  • عفونت های همزمان تناسلی
  • عفونت همزمان با تبخال یا ایدز
  • فاکتورهای تغذیه ای (رژیم کم پروتئین)

امروزه مشخص شده است که غذاهای غنی از فولات، ویتامین B9 نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به عفونت HPV نوع 16 و به دنبال آن تغییرات بدخیمی دارند. غذاهای غنی از فولات شامل ارچوبه، لوبیا قرمز، بروکلی، عدس، بامیه، کلم دکمه ای، نخود فرنگی، نخود ایرانی، آووکادو، اسفناج، پرتقال، گواوا، خربزه درختی، مانگو، موز، انار، کاهو، گل کلم هستند که به بیماران مبتلا به عفونت HPV توصیه می شود.

  • وجود عفونت در همسر

زگیل تناسلی: آیا تجویز واکسن اچ پی وی به طور معمول توصیه می شود؟

محدود سنی توصیه شده برای تجویز واکسن اچ پی وی در خانم ها و آقایان 11-12 سالگی است که می تواند از 9 سالگی آغاز شود. تجویز واکسن HPV در صورت عدم واکسیناسیون قبلی در محدوده سنی 12-26 سالگی نیز توصیه می شود. امروز تزریق واکسن HPV در خانم ها و آقایان 27-45 ساله نیز تاییده شده است. زمان بندی تزریق واکسن اچ پی وی در سه نوبت به صورت نوبت اول، نوبت دوم دو ماه بعد و نوبت سوم شش ماه بعد از نوبت اول انجام می گیرد. در افراد زیر 15 سال تزریق واکسن در دو نوبت یعنی نوبت صفر و نوبت دوم شش ماه بعد انجام می شود.

دکتر بهناز محبتیان

دکتر بهناز محبتیان

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر بهناز محبتيان، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران دارای بیش از 8 سال سابقه تخصصی پزشکی در حوزه سلامت زنان می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر بهناز محبتیان

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه