از آن جایی که با افزایش سن قرارگیری در معرض نور خورشید و پرتوهای مضر آن نیز افزایش می یابد، توانایی پوست برای ترمیم کاهش یافته و عروق خونی آسیب پذیر تر شده اند، بدین ترتیب احتمال بروز مشکلات، ضایعات و آسیب های پوستی تحت تاثیر عوامل مختلف نیز در سنین بالا به طور چشمگیری بیشتر می شود. در ادامه به پاسخ این سوال که بالا رفتن سن چه تاثیر روی پوست دارد می پردازیم.

دروانا:

چروک های پوستی

چروک های پوستی نیز با افزایش سن ظاهر می شوند اما شما می توانید با رژیم غذایی سالم، خواب کافی و ورزش منظم روند بروز آن ها را کند کنید. پوست خود را از نور خورشید محافظت کنید و از صابون های قوی که چربی طبیعی پوست را از بین می برند استفاده نکنید. سیگار کشیدن نیز چروک های پوستی را تشدید می کند. چروک های پوستی شرایط خطرناکی نیستند اما تغییر ظاهر تحت تاثیر این چروک ها برای بسیاری از افراد خوشایند نخواهد بود. تزریقات زیبایی مانند تزریق بوتاکس، درمان های لیزری و جراحی می توانند به رفع چروک های پوستی کمک کنند.

کراتوز اکتینیک

پرتو فرابنفش نور خورشید یا یک منبع مصنوعی موجب شکل گیری کراتوز اکتینیک به صورت برآمدگی های زبر می شود. شما ممکن است بیش از یک برآمدگی بر روی پوست خود داشته باشید. در بیشتر موارد کروتوز اکنیتیک قرمز بوده اما در مواردی ممکن است صورتی یا قهوه ای مایل به زرد نیز دیده شود. در صورت مشاهده این لکه ها، به متخصص پوست مراجعه کنید؛ لکه های کراتوز اکتینیک در صورت عدم درمان ممکن است سرطانی شوند. پزشک ممکن است یک کرم تجویز کند، یا ضایعات پوستی را با کمک جراحی یا با روش سوزاندن درمان نماید.  

کراتوز سبورئیک

لکه های قهوه ای مایل به زرد تقریبا در هر قسمتی از بدن خصوصا در افرد میانسال ظاهر می شوند. شما ممکن است بیش از یک لکه ناشی از کراتوز سبورئیک داشته باشید. این لکه ها بدون ضرر هستند. بیشتر افراد به درمان کراتوز سبورئیک نیاز ندارند اما در صورتی لکه ها برای بیمار آزاردهنده باشند و یا به سرطانی بودن آنها مشکوک شوند، متخصص پوست لکه ها را به کمک جراحی از روی پوست برمی دارد.

لک های پیری

این لکه ها به اشتباه لک های کبدی نیز نامیده می شوند و اغلب به صورت پچ های کوچک تیره هستند که در نواحی که بیشتر در معرض نور خورشید قرار دارند مانند صورت، دست ها، شانه ها و بازوها ظاهر می شوند. لک های پیری در سنین بالای 50 سال شیوع بیشتری دارند اما ممکن است در سنین پایین تر و در افرادی که زمان زیادی را در بیرون از منزل می گذرانند ظاهر گردند. این لکه ها نیازی به درمان ندارند اما متخصص پوست ممکن است نمونه ای را برای بررسی بیشتر از لک های پیری بردارد. برای پیشگیری از لک های کبدی، از ضد آفتاب استفاده کنید و کمتر در معرض نور خورشید باشید.

آنژیوم گیلاسی

آنژیوم گیلاسی به صورت برآمدگی ها یا توده ها قرمز و کوچک در هر ناحیه ای از بدن ظاهر می شوند اما این برآمدگی ها بیشتر در نزدیک قفسه سینه، شکم و پشت دیده می شوند. آنژیوم گیلاسی آسیبی به دنبال ندارد اما در صورت آسیب دیدن یا خراشیدگی امکان خونریزی وجود دارد. متخصص پوست ممکن است این نوع ضایعات پوستی را به کمک لیزر از بین ببرد.

Skin Tag یا خال گوشتی

Skin Tag یا خال گوشتی برجستگی های بافت هستند که به کمک یک ساقه از پوست آویزان شده اند. خال های گوشتی ممکن است در قفسه سینه، کمر، گردن و یا اطراف آن مشاهده شوند. این ضایعات پوستی خطرناک نیستند اما ممکن است هنگام پوشیدن لباس با استفاده از زیور آلات آسیب ببینند. در صورتی که این خال های گوشتی برای شما آزاد دهنده باشند، متخصص پوست می تواند با جراحی آنها را بردارد و یا به کمک جریان الکتریکی یا لیزر این ضایعات را بسوزاند.

الاستوز خورشیدی

آسیب ناشی از قرارگیری طولانی مدت در معرض نور خورشید موجب زرد شدن پوست شده و برآمدگی ها و رگه های عمیقی ایجاد می شوند. الاستوز خورشیدی انواع مختلف پوست را تحت تاثیر قرار می دهد اما عموما در پوست های روشن بیشتر ظاهر می گردد. نور خورشید تنها لایه خارجی پوست را تحت تاثیر قرار می دهد اما دود تنباکو موجب آسیب به لایه های عمیق تر پوست می شود. اگر شما دچار الاستوز خورشیدی شده اید سیگار را ترک کنید. برای محافظت از پوست خود بهتر است کمتر در معرض نور خورشید قرار بگیرد.

وریدهای واریسی

رگ های خونی ضعیف شده به تدریج با افزایش سن متورم، پیچ خورده و برجسته می شوند. وریدهای واریکوز عموما در ساق ها و پاها دیده می شوند. وریدهای واریسی در بیشتر موارد نشانه ای از مشکلی جدی نیستند اما می توانند با وریدهای ملتهب که موجب لخته های خونی سطحی می شوند، مرتبط باشند. این حالت در وریدها اغلب دردناک است. پزشک پوشیدن جوراب های فشرده یا جوراب های ساق بلند را به شما توصیه می کند تا با بالا بردن فشار به بهبودی این وضعیت در رگ ها کمک کند. اگر این راه برای رفع ورید واریسی موثر نباشد، پزشک ممکن است انجام جراحی را توصیه کند.

وریدهای عنکبوتی

وریدهای عنکبوتی شبکه کوچکی از عروق خونی آسیب دیده هستند که اغلب در ساق پاها، مچ پا و پاها و در مواردی در صورت دیده میشوند. علت ورید عنکبوتی بازگشت خون، تغییرات هورمونی و یا یک جراحت است. وریدهای عنکبوتی اغلب نشانه ای از مشکل جدی نیستند اما ممکن است با خارش یا سوزش همراه باشند. سعی کنید جوراب های ساق بلند بپوشید. اگر این راه موثر واقع نشود، پزشک ممکن است یک جراحی کوچک را برای درمان وریدهای عنکبوتی توصیه کند.

خارش پوست

با افزایش سن پوست خشک تر می شود و خشکی پوست موجب خارش پوستی می گردد. اگر خارش پوست بیش از دو هفته به طول انجامید و یا تمام بدن شما درگیر شد، به متخصص پوست مراجعه کنید. خارش پوست برای مدت طولاتی می تواند نشانه ای از مشکلات جدی مانند بیماری کلیوی، کمبود آهن، مشکلات تیروئیدی یا کبدی باشد. پزشک شما را معاینه می کند و برای بررسی علت خارش پوست و انتخاب درمان مناسب انجام آزمایش خون را توصیه می نماید.

زخم های پا

مشکلات جریان خون امکان آسیب در پوست ساق ها و پاها را بیشتر می کند. اگر باکتری ها از طریق شکاف های ایجاد شده در پوست به داخل راه پیدا کنند، تمام آن ناحیه عفونی خواهد شد. اگر شما به بیماری همچون دیابت مبتلا هستید که روند بهبودی زخم را کند می سازد، وجود جراحت و زخم باز برای شما آزاردهنده خواهد بود. پزشک توصیه می کند که زخم های پا را تمیز نگاه داشته، ساق پا را بالا بیاورید و در برخی موارد از اعمال فشار در ناحیه درگیر استفاده کنید. در مواردی از روش جراحی برای درمان زخم های پا استفاده می شود.

درماتیت تماسی

درماتیت تماسی با خارش و درد همراه است و به صورت زیر ظاهر می شود:

  • آلرژیک که در اثر تماس با یک ماده خاص مانند برگ پیچک سمی یا استفاده از یک پاک کننده معطر ایجاد می شود.
  • تحریکی در اثر مواردی که پوست شما را تحریک می کنند مانند رطوبت ایجاد می شوند و با ترک خوردن لب ها و راش پوشک در کودک همراه است.

همچنان که سن افزایش می یابد، پوست به طور طبیعی به درمان پاسخ نمی دهد. کرم های دارویی که شما برای مشکلات پوستی ناشی از افزایش سن استفاده می کنید خود ممکن است موجب واکنش های پوستی شوند. متخصص پوست علت را شناسایی می کند بنابراین می تواند از این حالت پیشگیری نماید و داروهایی را برای رفع خارش پوست تجویز می کند.

کبودی پوست

زمانی که رگ های بسیار کوچک خونی نزدیک به سطح پوست دچار شکستگی می شوند، کبودی در پوست ایجاد می گردد. همچنان که سن بالاتر می رود پوست شما ظریف تر شده و چربی خود را از دست می دهد که این حالت احتمال بروز کبودی را بالا می برد. کبودی پوست معمولا نگران کننده نیست اما می تواند نشانه ای از وضعیت جدی تری باشد. برخی از داروهای رقیق کننده خون نیز می توانند موجب کبودی های بیشتر و بزرگ تر شوند. بنابراین پزشک را از داروهای مصرفی خود مطلع سازید.

سرطان پوست

سلول های پوستی آسیب دیده می توانند بیش از حد رشد کرده و سرطانی شوند. یکی از دلایل مهم قرار گرفتن در معرض پرتو فرابنفش خورشید برای مدت طولانی است. اما سرطان پوست ممکن است در نواحی که تابش نور خورشید قابل ملاحظه نیست نیز اتفاق بیافتد. این بدین معنی است که ژن های شما و سموم موجود در محیط نقش مهمی در ابتلا به سرطان پوست ایفا می کنند. متخصص پوست ضایعات سرطانی را به کمک کرم ها، تزریقات، قرص ها، جراحی ها، درمان های لیزری یا پرتو درمانی درمان می کند.

دکتر سیده زهره سیدی

دکتر سیده زهره سیدی

متخصص پوست، مو و زیبایی
سرکار خانم دکتر سیده زهره سیدی متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر از دانشگاه علوم پزشکی مشهد و عضو انجمن متخصصین پوست ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر سیده زهره سیدی
برگرفته از: وبسایت https://www.webmd.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه