تیرگی پلک حالتی است که در آن رنگ پوست بالای چشم تیره تر از سایر نواحی پوست می گردد. تیرگی پلک چشم علل متعددی دارد و برخی فاکتورها بروز آن را تشدید می کنند. در ادامه به برخی از این فاکتورها و روش های درمان تیرگی پلک اشاره می کنیم.

دروانا:

تیرگی پلک

تیرگی پلک زمانی اتفاق می افتد که پوست احاطه کننده بالای چشم تیره می گردد. علل گوناگونی برای تیرگی پلک چشم وجود دارد؛ از تغییرات در عروق خونی و پوست احاطه کننده تا هیپرپیگمنتاسیون. تیرگی پلک همچنین ممکن است در اثر آسیب های چشمی و برخی شرایط مادرزادی ایجاد شود.

شما ممکن است به طور هم زمان دچار تیرگی پلک و تیرگی زیر چشم باشید. این دو حالت لزوما به یکدیگر مرتبط نیستند. در ادامه با علت تیرگی پلک و فاکتورهای خطر آن و همچنین درمان تیرگی پلک آشنا می شویم.

علت تیرگی پلک

گشاد شدن عروق خونی در پلک ها ممکن است موجب تیرگی پوست پلک شود. آسیب های چشمی که موجب کبودی می گردند می توانند پلک را در مقایسه با پوست سایر قسمت ها تیره تر سازند. در هر حال، این ها تنها علل تیرگی پلک نیستند.

پوست دارای ماده ای به نام ملانین است که عامل رنگ طبیعی پوست است. در برخی مواقع پوست ممکن است در برخی نقاط تیره تر شود. این حالت هیپرپیگمنتاسیون نامیده می شود. در طرف مقابل، نقاط سفید یا روشن تر پوست در اثر هیپوپیگمنتاسیون ایجاد می گردند.

هیپرپیگمنتاسیون که عاملی برای تیرگی پلک چشم است خود در اثر عوامل زیر ایجاد می شود:

  • آسیب ناشی از خورشید: زمانی که پوست شما با قرارگیری در معرض نور خورشید آسیب می بیند، ملانین بیشتری تولید می کند. تولید بیش از حد ملانین موجب تره تر شدن بخش هایی از پوست شده و ایجاد کک و مک و لکه های پیری را به دنبال دارد. بدین ترتیب آسیب ناشی از خورشید می تواند عاملی برای تیرگی پلک باشد.
  • بارداری: هورمون های بارداری تولید ملانین رد پوست را افزایش داده و موجب ایجاد پلاک های پوستی تیره به ملاسما می گردند. این پلاک های تیره ممکن است در اطراف چشم ها نیز ایجاد شده و تیرگی پلک را سبب گردند. قرارگیری در معرض نور خورشید در طول زمان ملاسما را تشدید می کند.
  • بیماری های التهابی: بیماری هایی همچون درماتیت، آلرژی ها، سینوزیت مزمن و آرتریت روماتوئید موجب متورم شدن پوست و تیرگی آن در برخی نواحی از جمله تیرگی پلک چشم شوند.
  • برخی داروها: قرص های ضد بارداری خوراکی از جمله عوامل هیپرپیگمنتاسیون و ایجاد تیرگی پلک هستند. در اثر نوسانات هورمونی پلاک های پوستی تیره تشکیل می شوند. همچنین داروی گلوکما به نام بیماتوپروست موجب تیرگی پلک می گردد. تیرگی پلک ناشی از این دارو معمولا ظرف سه تا شش ماه بعد از قطع آن از بین می رود.

سایر علل تیرگی پلک ممکن است مادرزادی باشند. در این صورت علت تیرگی پلک ممکن است موارد زیر باشد:

  • تومور عروق خونی چشم (همانژیوم توت فرنگی)
  • مول های کوچک و تیره
  • تومورهای غیر سرطانی (کیست های درموئید)
  • گل مژه

این مشکلات چشمی در ابتدا مسئله ساز نیستند اما با افزایش سن، ممکن است بینایی را با مشکل مواجه کنند.

فاکتورهای خطر تیرگی پلک

افرادی که پوست روشنی دارند بیشتر در معرض خطر هیپرپیگمنتاسیون و در نتیجه تیرگی پلک چشم قرار دارند. شما ممکن است در معرض خطر تیرگی پلک قرار داشته باشید اگر:

  • از عینک آفتابی استفاده نکنید.
  • هنگام خروج از منزل از کرم ضد آفتاب دور چشم استفاده نکنید.
  • دچار تغییرات هورمونی برای مقال در دوران بارداری و یائسگی هستید.
  • سابقه خانوادگی پیری زودرس یا بیماری های التهابی دارید.
  • با یک بیماری مادرزادی مربوط به پلک متولد شده اید.

درمان تیرگی پلک

برخی درمان های خانگی ممکن است تیرگی پلک را کاهش داده و از تشدید آن پیشگیری کنند اما نمی توانند در درمان تیرگی پلک به طور کامل اثرگذار نیستند. برخی درمان های غیر نسخه ای ممکن است در این زمینه کمک کننده باشد.

ترکیبات ضد پیری مانند کوجیک اسید، رتینوئیدها و هیدروکینون میتوانند به کاهش هیپرپیگمنتاسیون و تیرگی پلک چشم کمک کنند. با این حال، بسیاری از این ترکیبات برای استفاده روزانه مناسب نیستند. اغلب این محصولات برای پوست صورت و نه اطراف چشم ها ساخته شده اند. این که تنها از محصولات مخصوص دور چشم استفاده کنید بسیار اهمیت دارد. قبل از استفاده از هر یک از این محصولات برای رفع تیرگی پلک، با متخصص پوست مشورت کنید.

روش های درماتولوژیک

در صورت عدم درمان تیرگی پلک با درمان های خانگی یا غیر نسخه ای، استفاده از روش های زیبایی پوست موثر خواهد بود. از جمله روش های زیبایی پوست که برای درمان تیرگی پلک استفاده می شوند عبارتند از:

  • پیلینگ شیمیایی
  • لابه برداری با لیزر
  • برداشتن تومورها یا ملاسما تجمع یافته بر روی پوست به کمک جراحی
  • سایر جراحی های زیبایی پوست مانند لیفت پلک ها
دکتر محمدرضا کیانی

دکتر محمدرضا کیانی

متخصص پوست، مو و زیبایی
جناب آقای دکتر محمدرضا کیانی متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر از دانشگاه علوم پزشکی تهران، عضو انجمن متخصصین پوست ایران و همچنین عضو انجمن متخصصین پوست اروپا و امریکا می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر محمدرضا کیانی
برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه