انواع فیلرهای پوستی در ماده مورد استفاده، پایداری اثر و میزان اثرگذاری با یکدیگر متفاوت هستند. متخصص پوست بسته به ناحیه و اثرات مورد نظر شما، فیلر پوستی مناسب را انتخاب می کند. در ادامه با برخی از رایج ترین فیلرهای پوستی آشنا می شویم.

دروانا:

 فیلر پوستی و انواع آن

فیلرهای پوستی در واقع ایمپلنت های قابل تزریقی هستند که با پر کردن چروک های پوستی، خطوط و حفره ها موجب بهبود ظاهر پوست شما و پر شدن آن می شوند. فیلرهای پوستی برای پر کردن و لیفت چانه، گونه ها، خطوط فک، خطوط لبخند و همچنین برجسته کردن لب های نازک و صاف کردن پوست آویزان شده پشت دست ها به کار می روند.

در زیر به رایج ترین انواع فیلرهای پوستی اشاره می کنیم:

کلسیم هیدروکسیل آپاتیت

کلسیم هیدروکسیل آپاتیت به طور طبیعی در استخوان های انسان یافت می شود و یک ماده معدنی است. این ماده معمولا در موارد زیر به عنوان فیلر پوستی به کار گرفته می شود:

  • چروک های متوسط تا شدید برای مثال خطوط اطراف بینی، خطوط اطراف لب ها و خطوط اخم
  • افزایش پری گونه ها و سایر نقاط برجسته صورت
  • بهبود حجم در نواحی از صورت که تحلیل رفته است؛ مانند حالتی که با مصرف برخی داروها در افراد مبتلا به اچ آی وی اتفاق می افتد.

کلسیم هیدروکسیل آپاتیت به عنوان یک فیلر پوستی به صورت بیوسنتتیک تولید می شود؛ بدین معنی که هیچ نوع حیوان و یا فرآورده حیوانی در تولید آن به کار نمی رود. بدین ترتیب خطر بروز واکنش های آلرژیک با این فیلر پوستی کاهش می یابد و نیازی به انجام تست آلرژی پوستی قبل از انجام تزریق فیلر در پوست وجود ندارد. تزریق این نوع فیلر پوستی نتایج طبیعی را به دنبال دارد، جابه جا نمی شود و عوارض جانبی محدودی را سبب می گردد. فیلر پوستی کلسیم در ابتدا در دندانپزشکی و جراحی های ترمیمی به کار گرفته می شد و ایمنی آن در طول زمان به اثبات رسیده است.

هیالورونیک اسید

تزریق هیالورونیک اسید به عنوان فیلر پوستی برای بهبود برجستگی پوست و کاهش فرورفتگی های پوستی که به علت اسکارها، جراحت ها یا خطوط پوستی ایجاد شده اند، به کار می رود. تزریق هیالورونیک اسید تغییرات قابل توجهی را در موارد زیر ایجاد می کند:

  • اسکار آکنه
  • فرورفتگی گونه
  • خطوط پنجه کلاغی در گوشه چشم ها
  • خطوط لبخند عمیق که از اطراف بینی به گوشه های دهان گسترش یافته اند.
  • خطوط اخم میان ابروها
  • خطوطی در اطراف لب ها و دهان
  • اسکارهای ناشی از سوختگی، آکنه و زخم های پوستی
  • مشخص کردن مزر لب ها
  • خطوط سیگاری؛ خطوط عمودی در اطراف دهان
  • خطوط پیشانی

هیالورونیک اسید یک ماده طبیعی است که بدن انسان یافت می شود. غلظت بالای این ماده در بافت های پیوندی نرم و مایع احاطه کننده چشم ها وجود دارد. هیالورونیک اسید همچنین در برخی غضروف ها، مایع مفصلی و بافت پوست دیده می شود. این ماده از منابع ذکر شده استخراخ می شود، اصلاح شده و سپس به عنوان ماده تزریقی در فیلرهای پوستی به کار می رود. تزریق هیالورونیک اسید همچنین در مفاصل دردناک افراد مبتلا به آرتریت به منظور رفع درد و ایجاد یک لایه اضافی انجام می شود.

پلی آلکیل لیمید

پلی آلکیل لیمید یک فیلر پوستی است که اثر آن تا حدی پایدار است و برای موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

  • رفع چروک های عمیق تر مانند چین خوردگی های اطراف بینی و اسکارهای فرو رفته
  • برجسته کردن لب های نازک
  • برجسته کردن استخوان گونه و خطر فک و جایگزینی حجم از دست رفته صورت در اثر افزایش سن
  • درمان تحلیل رفتن صورت در اثر داروهای اچ آی وی

پلی آلکیل لیمید ناسازگاری بسیار کمی با بافت انسانی دارد؛ بدین معنی که یک ماده سازگار زیستی است و نیازی به انجام تست آلرژی پوستی قبل از تزریق فیلر پوستی پلی آلکیل لیمید نیست. تزریق این نوع از فیلر پوستی تقابلی با اشعه ایکس ندارد.

بعد از تزریق فیلر پوستی پلی آلکیل لیمید، با گذشت یک ماه یک لایه نازک از کلاژن به آرامی در اطراف آن تشکیل می شود. فیلر پوستی تزریق شده به طور کامل احاطه می شود. یک بار تزریق این نوع فیلر پوستی افزایش حجم زیادی را به دنبال دارد. تزریق پلی آلکیل لیمید که اثر پایداری دارد، در صورت نیاز قابل حذف است.

پلی لاکتیک اسید

پلی لاکتیک اسید یک فیلر پوستی مصنوعی است که به داخل پوست صورت تزریق شده و به بدن کمک می کند تا خود کلاژن تولید نماید. این نوع از فیلر پوستی تحت عنوان محرک پوستی نیز شناخته می شود. پلی لاکتیک اسید که یک ماده غیر سمی و تجزیه پذیر زیستی است سال ها است که به عنوان ماده نخ بخیه به کار گرفته می شود.

این ماده به عنوان فیلر پوستی در نیمه پایینی صورت به خوبی کار می کند و در موارد زیر کاربرد دارد:

  • پر کردن خطوط لبخند
  • برجستگی لب های نازک
  • رفع چروک های عمیق اطراف بینی

این ماده بر خلاف سایر فیلرهای پوستی اثرات آنی ظاهر نمی کند. در عوض، تزریق فیلر پوستی پلی لاکتیک اسید تولید کلاژن توسط خود بدن را تحریک می کند در نتیجه نتایج آن در طول دوره چند ماهه به تدریج ظاهر می شوند.

برای رسیدن به نتایج مورد نظر، شما معمولا به دوره سه ماهه درمان نیاز دارید. با هر بار درمان به کمک این فیلر پوستی، تولید کلاژن مجددا تحریک می شود. سپس برای مشاهده تاثیر کامل به چهار تا شش هفته زمان نیاز است. در حالی که فیلر پوستی پلی لاکتیک اسید یک اثر نیمه پایدار دارد، شما همچنان به مراقبت های گاه به گاه نیاز دارید.

میکروسفرهای پلی متیل متاکریلات

میکروسفرهای پلی متیل متاکریلات یک فیلر پوستی نیمه پایدار است و اغلب برای رفع چروک های متوسط تا عمیق، چین خوردگی ها و شیارها خصوصا چین خوردگی های اطراف بینی مورد استفاده قرار می گیرد. این فیلر پوستی همچنین برای پر کردن اسکار های حفره دار و برجسته کردن لب های نازک به کار می رود.

زمانی که به یک محلول با اثر پایدارتر برای رفع چروک های صورت نیاز است، این ماده اغلب به جای تزریق کلاژن و یا تزریق هیالورونیک اسید تزریق می شود. این ماده برای سال های زیادی در ایمپلنت های دائمی جراحی به کار می رود.

یکی از مشکلات تزریق میکروسفرهای پلی متیل متاکریلات این است که برای رسیدن به نتیجه مورد نظر تزریق باید به دفعات انجام شود و بروز کامل اثرات آن به سه ماه زمان نیاز دارد. این ماده ممکن است در زیر پوست شما قابل مشاهده باشد. برای پیشگیری از اثرات ناخواسته، تزریق فیلر پوستی باید در محل اتصال لایه درم و زیر جلدی پوست انجام گیرد.

برگرفته از: وبسایت https://www.plasticsurgery.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه