فیلرهای پوستی ترکیباتی هستند که برای پر کردن حفره ها، خطوط و چروک های پوستی مورد استفاده قرار می گیرند. فیلرهای پوستی در انواع گوناگونی وجود دارند که در ادامه با انواع، نحوه اثرگذاری و پایداری اثر آن ها آشنا می شویم.

دروانا:

نکاتی پیرامون فیلرهای پوستی

فیلرهای پوستی ترکیبات قابل تزریقی هستند که می توانند ظاهری جوان تر را به پوست شما بدهند. بیشتر فیلرهای پوستی حفره ها، خطوط و چروک های پوستی را پر می کنند. فیلرهای پوستی تزریقی بر خلاف تزریق بوتاکس که بافت ماهیچه ای زیر چروک را ریلکس می کند، چین و چروک ها را پر می کنند. فیلرهای پوستی همچنین به عنوان حجم دهنده، برجسته کننده و لیفتینگ گونه ها، چانه، خطوط فک و شقیقه ها، افزایش حجم لب ها به کار می روند.

درمان با فیلرهای پوستی بسیار سریع و آسان است. اما تمام فیلرهای پوستی ممکن است عوارض جانبی چون واکنش آلرژیک و ایجاد برآمدگی های کوچک زیر پوست را سبب گردند. در برخی موارد، این برآمدگی ها ممکن است دائمی باشند. بروز کبودی پوست نیز از دیگر عوارض فیلرهای پوستی محسوب می شود. این حالت ممکن است برای چند ماه بعد از تزریق فیلرهای پوستی باقی بماند. در موارد بسیار نادر، در صورتی که تزریق فیلرهای پوستی به صورت نامناسب انجام شود امکان مرگ سلول های پوستی وجود دارد. گزارشات محدودی مبنی بر نابینایی و فلج عصبی گزارش شده است. عموما فیلرهای پوستی که طول اثر بیشتری دارند، بیشتر موجب بروز عوارض جانبی می گردند.

برای کاهش خطرات و افزایش اثرات فیلرهای پوستی، انتخاب نوع مناسب آن ها بر اساس نوع چروک پوستی بسیار اهمیت دارد. تزریق فیلرهای پوستی تنها باید توسط پزشک متخصص پوست با تجربه انجام گیرد. در ادامه با برخی از انواع فیلرهای پوستی، نحوه عملکرد و نواحی مناسب برای تزریق آن ها آشنا می شویم.

فیلرهای پوستی: هیالورونیک اسید

هیالورونیک اسید از پرکاربرد ترین فیلرهای پوستی است. هر نوع از این ترکیب اندکی متفاوت عمل کرده و نتایج متفاوتی را به دنبال دارد. عوارض جانبی فیلرهای پوستی هیالورونیک اسید اندک بوده و شامل قرمزی، تورم و کبودی در محل تزریق هستند. این نوع از فیلرهای پوستی همچنین ممکن است برآمدگی هایی در زیر پوست ایجاد کنند که اغلب در طول زمان برطرف می شوند.

مدت پایداری اثر فیلرهای پوستی هیالورونیک اسید در انواع مختلف آن از چندین ماه تا یک یا دو سال متفاوت خواهد بود. برخی تحقیقات نشان می دهند که تزریق فیلرهای پوستی هیالورونیک اسید به طور مکرر تولید طبیعی کلاژن در بدن را تحریک می کند؛ بدین ترتیب تزریق فیلرهای پوستی در کاهش خطوط و چروک های پوستی کمک کننده خواهد بود. همچنین برخی شواهد نشان می دهند که با گذر زمان به میزان فیلر کمتری برای بهبود ظاهر پوست نیاز خواهد بود.

فیلرهای پوستی: ساختگی

دسته کوچکی از فیلرهای پوستی شامل مواد ساختگی هستند که ارتباطی با مواد طبیعی موجود در پوست ندارند. تمام فیلرهای پوستی این دسته عوارض جانبی یکسانی همچون قرمزی، تورم یا کبودی محل تزریق را به دنبال دارند. سایر عوارض جانبی فیلرهای پوستی ساختگی ندول یا برآمدگی در زیر پوست که دیده و احساس می شوند و در موارد نادر برای برداشتن به جراحی نیاز دارند، است.

مزایای تزریق فیلرهای پوستی ساختگی اثرگذاری طولانی مدت آن ها است و حداقل یک نوع از این فیلرهای پوستی اثر دائمی در رفع خطوط و چروک های پوستی دارد. در صورت عدم استفاده صحیح از فیلرهای پوستی ساختگی، امکان آسیب به ظاهر پوست وجود دارد.

فیلرهای پوستی: کلاژن

دانشمندان اولین نمونه از فیلرهای پوستی را از فرم خالص کلاژن استخراج شده از گاوها ساختند. با این که تزریق کلاژن به پوست به خوبی عمل کرده و ظاهری طبیعی برای پوست ایجاد می کند، مدت پایداری اثر این نوع از فیلرهای پوستی طولانی نیست. در بیشتر موارد تزریق کلاژن به پوست بعد از یک ماه شروع به انفکاک و از هم باز شدن می کند. از آن جایی که این نوع از فیلرهای پوستی از منابع حیوانی ساخته می شوند، احتمال بروز واکنش های آلرژیک با آن ها بیشتر بوده و انجام تست آلرژی قبل از تزریق آن ها توصیه می گردد.

به کار گیری روش های جدید برای فرآوری کلاژن خطرات ناشی از تزریق کلاژن به پوست را کاهش داده است. همچنین تولید اشکال ساختگی از کلاژن استفاده از این فیلرهای پوستی را ایمن تر و گستره کاربرد آن را وسیع تر کرده است. در حالی که پایداری اثرات در حد سایر فیلرهای پوستی نیست، بسیاری معتقدند که نتایج حاصل از تزریق فیلرهای پوستی کلاژن ظاهری طبیعی را ایجاد می کند.

عوارض جانبی تزریق کلاژن به پوست شامل خطر بروز واکنش آلرژیک و کبودی و قرمزی در محل تزریق می باشند.

فیلرهای پوستی خودی (اتولوگ)

چربی ماده ای است که به عنوان فیلر پوستی اتولوگ تزریق می شود. بافت چربی به کمک جراحی از ران ها، باسن یا شکم برداشته شده و سپس به صورت تزریق می شود. بنابراین در استفاده از این نوع فیلرهای پوستی شما به دو روش نیاز دارید: برداشت چربی از یک بافت و تزریق آن به بافتی دیگر. در برخی موارد اقداماتی به منظور خالص سازی بیشتر بافت چربی در آزمایشگاه انجام می شود. نتایج حاصل از تزریق چربی به عنوان نمونه ای از فیلرهای پوستی خودی، پایداری نسبتا دائمی دارند و اغلب در طول زمان شما به تکرار تزریق نیاز دارید.

تزریق پلاسما غنی از پلاکت نمونه دیگری از تزریق فیلرهای پوستی خودی است. در این روش، خون از بازو گرفته شده و بعد از فرآوری به ناحیه مورد نظر در صورت تزریق می شود. اثرات تزریق این نوع از فیلرهای پوستی برای 12-18 ماه باقی می مانند.

خطرات ناشی از تزریق فیلرهای پوستی اتولوگ مانند سایر فیلرها بوده و شامل کبودی، قرمزی و تورم در محل تزریق هستند. از آن جایی که فیلرهای از خود بدن شما گرفته می شوند، نیازی به دریافت تاییدیه از سازمان غذا و دارو ندارند.

دکتر محمد رضا شهسواری

دکتر محمد رضا شهسواری

متخصص پوست، مو و زیبایی
جناب آقای دكتر محمد رضا شهسواري متخصص پوست، مو و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دارای بیش از 24 سال سابقه تخصص پزشکی در رشته پوست و مو و زیبایی می باشند.
 
تهیه شده: توسط دکتر محمد رضا شهسواری
برگرفته از: وبسایت https://www.webmd.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه