پف زیر چشم یا در واقع کیسه های زیر چشم ورم خفیف در زیر چشم است. پف زیر چشم اغلب با افزایش سن و تضعیف عضلات اطراف چشم ایجاد شده که عوامل گوناگونی موجب تشدید آن می شوند. پف زیر چشم زیبایی ظاهری فرد را تحت تاثیر قرار میدهد. در این مقاله علت پف زیر چشم و راه های درمان آن مورد بررسی قرار می گیرد.

 

دروانا:

کیسه های زیر چشم

کیسه های زیر چشم یا در واقع ورم و پف خفیف زیر چشم ها اغلب با افزایش سن ظاهر می شوند. با افزایش سن، بافت اطراف چشم ها شامل ماهیچه های پشتیبان پلک ها ضعیف می شوند. چربی طبیعی که از چشم ها حمایت می کند به سمت پلک پایین حرکت کرده و موجب شکل گیری پف زیر چشم می شود. تجمع مایع در فضای زیر چشم ها نیز عامل دیگری برای ایجاد پف زیر چشم با افزایش سن است. کیسه های زیر چشمی یا همان پف زیر چشم معمولا در زیبایی ظاهری افراد تغییر ایجاد کرده و در موارد نادر ممکن است نشانه ای از یک بیماری زمینه ای جدی باشد. درمان های خانگی پف زیر چشم مانند کمپرس سرد می تواند به بهبود پف زیر چشم کمک کند. برای درمان پف زیر چشم مقاوم یا آزار دهنده، جراحی پلک یک گزینه موثر است.

علائم پف زیر چشم

علائم پف زیر چشم شامل موارد زیر هستند:

  • ورم خفیف
  • پوست افتاده یا شل شده
  • حلقه های تیره زیر چشم

علت پف زیر چشم

همچنان که سن افزایش می یابد، ساختارهای بافتی و ماهیچه های پشتیبان پلک ها تضعیف می گردند. پوست دچار افتادگی می شود و چربی که به طور طبیعی در فضای اطراف کره چشم وجود دارد به سمت نواحی زیر چشم ها حرکت می کند. همچنین، مایع ممکن است فضای زیر چشم ها را پر کند و عامل دیگری برای متورم شدن زیر چشم و شکل گیری پف زیر چشم گردد. چندین فاکتور ممکن است علت پف زیر چشم بوده یا کیسه های زیر چشم را تشدید کنند این فاکتورها شامل:

  • احتباس مایع خصوصا بعد از بیدار شدن از خواب یا خوردن غذای پرنمک
  • کمبود خواب
  • آلرژی ها
  • سیگار کشیدن
  • وراثت (پف زیر چشم می تواند از طریق ژنتیک منتقل شود).

درمان پف زیر چشم

کیسه های زیر چشم یا همان پف زیر چشم اغلب زیبایی ظاهری را تحت تاثیر قرار می دهد و به درمان خاصی نیاز ندارد. علاوه بر درمان های خانگی پف زیر چشم که برای کاهش یا رفع آن به کار می روند، روش های جراحی و دارویی نیز برای رفع پف زیر چشم و تورم ناشی از آن وجود دارند.

داروها

اگر فکر می کنید علت پف زیر چشم در شما یک آلرژی است، در مورد مصرف داروهای نسخه ای آلرژی با پزشک صحبت کنید.

سایر راه های درمان

درمان های گوناگون چین و چروک برای رفع پف زیر چشم به کار گرفته می شوند. این روش های زیبایی پوست شامل موارد زیر هستند:

  • لایه برداری لیزری
  • پیلینگ شیمیایی
  • تزریق فیلر

این روش ها برای درمان پف زیر چشم، تونیسیته پوست را بهبود می بخشند و به جوانسازی پوست و سفت شدن آن نیز کمک می کنند.

جراحی پلک

بسته به علت پف زیر چشم، جراحی پلک یا روش بلفاروپلاستی ممکن است گزینه ای برای درمان کیسه های زیر چشم باشد. در طول بلفاروپلاستی، پزشک با ایجاد شکافی در چین طبیعی پلک بالایی یا داخل پلک پایینی چربی اضافی موجود را برمی دارد. حال به کمک های بخیه های ریز جذبی شکاف را می بندد. روش بلفاروپلاستی اغلب به صورت یک جراحی سرپایی برای درمان پف زیر چشم انجام می شود. جراحی بلفاروپلاستی علاوه بر درمان کیسه های زیر چشم در موارد زیر نیز به کار گرفته می شود:

  • کیسه ها یا پف بالای چشم
  • پوست اضافی پلک بالایی که بینایی را با مشکل روبه رو کرده است.
  • افتادگی پلک پایینی که موجب بیرون زدگی بیشتر قسمت سفید چشم شده است.
  • پوست اضافی در پلک پایینی

در مورد عوارض بلفاروپلاستی (خشکی چشم ها، آبریزش چشم ها، درد، تورم، کبودی و تاری دید) با متخصص پوست مشورت کنید. عوارض بلفاروپلاستی که ندرتا ظاهر می شوند شامل از دست دادن بینایی، خونریزی، عفونت، آسیب به عضلات چشم، ساییدگی قرنیه و افتادگی پلک هستند.

دکتر افشین مرتضوی

دکتر افشین مرتضوی

متخصص پوست، مو و زیبایی
جناب آقای دکتر افشین مرتضوی متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دارای 13 سال سابقه تخصصی پزشکی و عضو انجمن متخصصین پوست ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر افشین مرتضوی
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org
 

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه