جراحی پلک با برداشت پوست و چربی اضافی پلک ها، موجب صاف تر و جوان تر شدن آن ها می گردد.

دروانا:

جراحی پلک یا بلفاروپلاستی یک روش جراحی است که به منظور بهبود ظاهر پلک ها انجام می گیرد. جراحی ممکن است بر روی پلک بالایی، پلک پایینی یا هر دو آن ها انجام شود. اگر فرد به دنبال بهبود ظاهر خود بوده و یا افتادگی پلک ها برای او مشکل ساز شده باشند، جراحی پلک می تواند نواحی اطراف چشم ها را جوان تر کند. جراحی پلک برای رفع موارد زیر به کار گرفته می شود:

  • شلی یا افتادگی پوست که چین خوردگی ایجاد کرده و یا کانتور طبیعی پلک بالایی را برهم زده و در مواقعی در بینایی اختلال ایجاد کرده است.
  • تجمعات چربی که به صورت پف در پلک ها ظاهر می شوند.
  • کیسه های زیر چشم
  • افتادگی پلک های پایینی که سفیدی چشم را مشخص ساخته است.
  • پوست اضافی و چروک های ریز در پلک پایین

افرادی که سالم بوده و به بیماری که در روند بهبودی اختلال ایجاد کند مبتلا نیستند، سیگار نمی کشند، انتظارات واقعی و منطقی از جراحی پلک دارند و به مشکلات جدی چشم مبتلا نیستند، کاندیدای مناسبی برای جراحی پلک هستند. فرد باید در نظر داشته باشد که پلک ها بخشی از صورت هستند. در مواقعی افتادگی پلک های بالایی ممکن است در اثر ریلکس شدن پوست پیشانی و ابرو ایجاد شده باشد. برخی مواقع کشیدگی ماهیچه پلک بالایی موجب افتادگی پلک می شود که پتوز پلک نام می گیرد و به روش جراحی دیگری نیاز دارد. برای جراحی، پزشک به خوبی آناتومی صورت را بررسی می کند.

مشاوره قبل از جراحی پلک

در مشاوره قبل از بلفاروپلاستی، فرد و پزشک پیرامون انتظارات فرد از جراحی، وضعیت پزشکی، آلرژی های دارویی، درمان هایی که در گذشته انجام داده است و به صورت خاص مشکلاتی که ممکن است در چشم های فرد وجود داشته باشد، داروهای نسخه ای که در حال حاضر مصرف می کند شامل ویتامینها، مکمل های گیاهی، الکل، تنباکو و جراحی هایی که در گذشته انجام داده است صحبت می کنند. جراح اقدامات زیر را انجام می دهد:

  • وضعیت سلامتی بیمار، وجود هر گونه بیماری یا فاکتور خطر را در او بررسی می کند.
  • از بیمار عکس می گیرد.
  • پیرامون گزینه های موجود برای جراحی پلک صحبت می کند.
  • پیرامون نتایج احتمالی و خطرات بلفاروپلاستی صحبت می کند.
  • پیرامون روش مورد استفاده برای بیهوشی با بیمار مشورت می کند.

روش انجام جراحی پلک

مرحله اول- بیهوشی. داروهایی به منظور راحتی بیمار در طول جراحی پلک تجویز می شوند. انتخاب های موجود داروی آرام بخش درون رگی یا بیهوشی عمومی هستند. پزشک براساس وضعیت فرد بهترین روش را برمی گزیند. همچنین می توان بدون استفاده از داروی بیهوشی و فقط با بیحسی موضعی این جراحی را انجام داد.

مرحله دوم- برش. خطوط برش برای جراحی پلک به گونه ای طراحی می شوند که اسکارهای بعد از جراحی در ساختارهای طبیعی ناحیه پلک پنهان شوند. افتادگی پلک بالایی از طریق ایجاد یک برش در داخل چین طبیعی پلک برطرف می گردد. این برش این امکان را به جراح می دهد که تجمعات چربی را بردارد، ماهیچه ها را سفت کند و پوست اضافی را حذف نماید. مشکلات موجود در پلک پایینی از طریق ایجاد یک برش درست در زیر خط مماس پایین برطرف می گردند. از طریق این برش، پوست اضافی پلک پایینی و همچنین چربی اضافی آن برداشته می شود. برش ملتحمه که در داخل پلک پایین ایجاد می شود، تکنیک دیگری برای اصلاح مشکلات پلک پایین و برداشت چربی اضافی آن است. در این روش پوست اضافی برداشته نمی شود.

مرحله سوم- بستن برش ها. برش های ایجاد شده برای جراحی پلک اغلب به کمک بخیه یا چسب جراحی بسته می شوند. بخیه ها ظرف یک هفته آینده کشیده می شوند. جراح همچنین استفاده از لیزر یا پیلینگ شیمیایی را برای کاهش تغییر رنگ پلک پایین توصیه می کند.

مرحله چهارم- مشاهده نتایج. نتایج جراحی پلک به تدریج و با رفع کبودی و تورم بعد از جراحی ظاهر می گردند. بعد از بلفاروپلاستی، پلک و نواحی اطراف آن ظاهری صاف و جوان تر دارند.

دکتر روناک تمدن

دکتر روناک تمدن

جراح عمومی
دكتر روناك تمدن متخصص جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی قزوین، دکتر روناک تمدن دارای گواهینامه دوره تکمیلی بیماری های پستان از مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر روناک تمدن
برگرفته از: وبسایت https://www.plasticsurgery.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه