ملاسما در ابتدا عموما به صورت لکه های تیره روی صورت مانند لکه های خورشیدی یا پوست آسیب دیده در معرض خورشید ظاهر می شود، سپس یک پوشش ماسک مانندی در سطح پوست ایجاد می کند. در درمان ملاسما با لیزر، ملانین موجود در پلاک های تیره پوستی مورد هدف قرار می گیرند.

 

دروانا:

 ملاسما چیست؟

ملاسما تغییر رنگ و تیره شدن پوست در اثر تولید ملانین اضافی در قسمت هایی از پوست 90 درصد موارد خانم هایی که بیشتر در معرض نور خورشید قرار می گیرد، است. ملاسما یک عارضه پوستی بسیار شایع است که به طور موثری توسط پرتوهای لیزری درمان می شود.

افرادی که بیشتر دچار بیماری ملاسما می شوند، خانم هایی هستند که توناژ پوستی متوسط تا تیره دارند. خانم هایی که نوسانات هورمونی را در بارداری تجربه کرده اند و یا قرص های ضد بارداری یا هورمون درمانی جایگزین دریافت می کنند، در معرض خطر ابتلا به بیماری ملاسما قرار دارند. خطر ابتلا به ملاسما در افرادی که بیش از حد در معرض نور خورشید قرار دارند یا افرادی پوست آن ها در اثر عوامل خارجی چون مواد شیمیایی و ساییدگی آسیب دیده است، بسیار بیشتر است.

ملاسما در ابتدا عموما به صورت لکه های تیره روی صورت مانند لکه های خورشیدی یا پوست آسیب دیده در معرض خورشید ظاهر می شود؛ سپس یک پوشش ماسک مانندی در سطح پوست ایجاد می کند و موجب تغییر رنگ های قهوه ای و غیر یکنواخت عمدتا در گونه ها، بینی، لب ها و پیشانی می شود. 

رنگ پوستی که تحت تاثیر ملاسما قرار گرفته است، بسته به غلظت، تراکم و عمق ملانین در نواحی مختلف متفاوت خواهد بود. بنابراین، موثرترین روش ها برای درمان ملاسما استفاده از ترکیبی از لیزر های مختلف است.

روش درمان ملاسما با لیزر

در درمان ملاسما با لیزر، ملانین موجود در پلاک های تیره پوستی مورد هدف قرار می گیرند. به طور طبیعی، ملانین رنگدانه پوستی است و رنگ پوست را تعیین می کند. این ماده امکان تیره شدن پوست را فراهم می کند و این دلیل بروز لکه های قهوه ای پوستی است. زمانی که از پرتوهای لیزری متمرکز با سطح انرژی مناسب در درمان ملاسما استفاده می شود، ملانین پرتو لیزری را جذب می کند و دچار تغییر در ساختار مولکولی خود می شود. در نهایت ظرف مدت کوتاهی سیستم ایمنی این تغییر را شناسایی می کند، به گونه ای که فعالیت رنگدانه ها را در هم می شکند و در طول 3-4 هفته آن ها را از بین می برد؛ حال تغییر رنگی پوستی نیر از بین می رود. در برخی موارد، ملانین هایی که تحت تاثیر پرتوهای لیزر قرار گرفته اند ظرف 3-7 روز ترک خورده شروع به پوسته ریزی می کنند و پوست شفاف و صافی ظاهر می گردد.

درمان ملاسما با لیزر معمولا به 4-7 بار لیزر در فاصله های 3-4 هفته از یکدیگر نیاز دارد. این روش درمانی با تحت تاثیر قرار دادن فرآیند های طبیعی فیزیولوژیکی بدن که در تنظیم میزان ملانین و تغییر و تبدیل آن نقش دارند، اثر می کند.

در مواردی که ملاسما شدید است، راه های درمان لیزری متفاوتی به منظور تعیین این که کدام راه بیشترین تاثیر را در درمان ملاسما در یک بیمار خاص دارد، امتحان می شوند.

در بیشتر موارد در کنار درمان ملاسما با لیزر، از کرمی با فرمولاسیون خاص استفاده می شود تا در پیشگیری از تولید مجدد ملانین اضافی کمک کننده باشد. این محصول ترکیبی از مواد طبیعی و مواد دارویی مصنوعی هستند که مکانیسم های تولید ملانین در پوست را مهار می کنند.

چه نوع لیزرهایی برای درمان ملاسما به کار می روند؟

چیزی که در این مورد باید در نظر گرفته شود، نوع انرژی یا ترکیبی از انرژی هایی است که برای درمان ملاسما از دستگاه های مختلف بر روی پوست تابانده می شوند. در حال حاضر، پنج فرکانس مختلف از پرتوها وجود دارند که برای مورد هدف قرار دادن ملانین مناسب هستند. علاوه بر این، سه روش مختلف برای تنظیم مدت زمان پالس انرژی به کار گرفته می شوند. بدین ترتیب راه های احتمالی بسیاری برای فرستادن پرتوهای لیزری به پوست برای درمان ملاسما با لیزر در دسترس است. در مورد انتخاب روش مناسب درمان ملاسما با لیزر، با متخصص پوست مشورت کنید.

دکتر منصور اصفهانی

دکتر منصور اصفهانی

متخصص پوست، مو و زیبایی
جناب آقای دكتر منصور اصفهاني، متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر از دانشگاه علوم پزشکی ایران و عضو انجمن متخصصین پوست ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر منصور اصفهانی
برگرفته از: وبسایت https://www.amaskincare.com
 

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه