دروانا:

اگر جای جوش ناشی از آکنه یا به عبارتی اسکار آکنه شما را آزار می دهد، باید بدانید درمان های موثری برای رفع اسکار آکنه وجود دارد. این درمان ها می تواند جای جوش یا اسکار آکنه را بهبود دهد.

روش های درمان اسکار آکنه عبارت است از لیزر اسکار آکنه، جراحی های خفیف پوستی (جراحی اسکار آکنه)، لایه برداری شیمیایی پوست صورت و استفاده از پر کننده ها. یک متخصص پوست و جراح پوست می تواند این درمان ها را برای رفع اسکار آکنه در مطب انجام دهد.

هر چه سن ما افزایش می یابد اسکارهای آکنه یا جای جوش صورت مشخص تر می شود زیرا پوست کلاژن خود را از دست می دهد. درمان اسکار آکنه بر اساس نوع اسکار انتخاب می شود. برای مثال بیماری که اسکارهای عمیق دارد ممکن است از درمان پرکننده بهره برد زیرا می توان با حجم دادن به پوست جای جوش را بهبود بخشید. اگر چه ممکن است لیزر اسکار آکنه نیز پس از آن انجام شود. قبل از شروع درمان برای اسکار آکنه مهم است که خود آکنه یا جوش برطرف شود. آکنه های جدید می تواند اسکارهای جدید ایجاد کند. داشتن آکنه به معنی آن است که پوست شما ملتهب شده است. التهاب اثربخشی درمان اسکار آکنه را کاهش می دهد.

برای به دست آوردن بهترین نتایج متخصص پوست ابتدا پوست شما را معاینه می کند.

انواع اسکار آکنه:

  • اغلب اسکار های آکنه منجر به ایجاد فرورفتگی یا چاله در پوست می شود.
  • اسکارهایی که منجر به ایجاد فرورفتگی در پوست می شود معمولا روی صورت تشکیل می شود.
  • اسکار های برجسته روی کمر و قفسه سینه معمولا شایع است. اسکارهای آکنه برجسته را هایپرتروفیک نیز می نامند.

چه کسی به اسکار آکنه دچار می شود؟

برخی افراد بعد از درمان آکنه دچار اسکار آکنه یا جای جوش می شوند. در موارد زیر ریسک ایجاد اسکار آکنه افزایش می یابد:

  • زمانی که فرد دچار آکنه التهابی باشد (آکنه های دردناک، قرمز و متورم) مانند کیست های آکنه ای و ندول ها. این نوع از آکنه به لایه های عمیق تری از پوست نفوذ می کند و به پوست آسیب می رساند.
  • زمانی که درمان آکنه التهابی را به تاخیر انداخته و یا آکنه درمان نشود. طولانی شدن آکنه التهابی ریسک اسکار آکنه را افزایش می دهد.
  • جوش و آکنه های متورم را نباید فشار داد. این عمل ریسک التهاب را افزایش می دهد و سبب افزایش ریسک اسکار آکنه می شود.
  • داشتن نزدیکانی خونی که سابقه اسکار آکنه در آن ها وجود داشته باشد. ژنتیک در ایجاد آکنه نقش دارد.

اگر چه ما می دانیم که چه چیزهایی ریسک ایجاد اسکار را افزایش می دهد اما احتمال پیش بینی این نکته وجود ندارد که چه کسی به اسکار آکنه دچار خواهد شد. حتی افرادی که فاکتورهای خطر زیادی دارند ممکن است به اسکار آکنه دچار نشوند.

به هر حال با استفاده از درمان های موثر آکنه احتمال پیشگیری از اسکار آکنه وجود دارد.

چه چیزی سبب بروز اسکار آکنه می شود؟

وقتی آکنه به طور عمیقی در پوست نفوذ کند می تواند به پوست آسیب بزند. مادامی که آکنه پاک می شود بدن سعی بر ترمیم این آسیب دارد.

در طول پروسه بهبود بدن کلاژن تولید می کند (ماده ای که سبب پشتیبانی از پوست می شود). اگر بدن مقدار کلاژن اندک و یا زیادی را تولید کند در آن صورت شما شاهد اسکار آکنه خواهید بود.

نوع اسکار بستگی به مقدار کلاژنی دارد که بدن تولید کرده است.

اگر بدن کلاژن اندکی را تولید کند اسکار ها به صورت فرورفته و یا چاله بر پوست ظاهر می شود. اگر بدن کلاژن بیش از حدی را تولید کند در این صورت اسکارهای برجسته روی پوست ایجاد می شود. این نوع اسکار آکنه در افرادی شایع است که نژاد آن ها آسیایی، آمریکایی-آفریقایی تبار و یا اسپانیایی تبار هستند.

درمان اسکار آکنه:

درمان موثر و بی خطر برای رفع اسکار آکنه با مشاوره صحیح آغاز می شود. در طول مشاوره متخصص پوست، پوست شما را معاینه می کند و به اسکارهای آکنه توجه می کند. متخصص پوست احتمالا برخی سوالات پایه ای را از شما خواهد پرسید. برای داشتن بهترین مشاوره لازم است افراد قبل از مراجعه به پزشک به پاسخ برخی سوالات فکر کنند:

  • چرا می خواهم اسکار آکنه را درمان کنم؟ درمان برای همه افراد نیست. برخی افراد احساس نمی کنند که اسکار آکنه چندان بد نباشد. اما برخی احساس می کنند که اسکار آکنه بر زندگی روزمره آنان تاثیر دارد. متخصص پوست وقتی درمان را توصیه می کند که در جواب پاسخ های زیر پاسخ بله را دریافت کند:
  • آیاواقعا می خواهم از شر اسکارهای آکنه خلاص شوم؟
  • آیا احساس می کنم این اسکارها موقعیت زندگی مرا به لحاظ یافتن شغل، پیشرفت کاری و یا داشتن عملکرد مناسب در مدرسه تحت تاثیر قرار داده است؟
  • آیا در مقایسه با قبل از بروز اسکار ها به لحاظ اجتماعی منزوی شده ام؟
  • بعد از درمان به دنبال چه ظاهری هستم؟ برخی افراد می خواهند اسکار آکنه یا جای جوش صورت آنها کمرنگ تر شود اما برخی دیگر می خواهند جای اسکار کاملا از بین برود.
  • آیا از پس هزینه های درمان برخواهم آمد؟ بیمه های درمانی ممکن است هزینه های درمان اسکار آکنه را پوشش دهی نکند.
  • با وجود این درمان ها چه مدت باید از کار خود مرخصی بگیرم؟ برخی درمان های مستلزم مرخصی کاری می باشد.
  • برای مراقبت از پوست و انجام درمان چقدر زمان باید صرف کنم؟ پاسخ این سوال بستگی به این دارد که چه درمانی برای شما مناسب ترین خواهد بود.
  • متخصص پوست چگونه اسکارهای آکنه را درمان خواهد کرد؟

اگر شما و متخصص پوست بر سر درمان مناسب توافق کنید، متخصص پوست برنامه درمانی مناسبی بر اساس نیازهای شما تنظیم می کند. در ایجاد این برنامه متخصص موارد زیادی از جمله نوع اسکار و جایی که اسکار ظاهر شده است را در نظر می گیرد.

در صورت مصرف داروی ایزوترتینوئید قبل از شروع درمان برای اسکار آکنه باید این مطلب را به اطلاع پزشک برسانید.

برای کسب بهترین نتایج، پزشک متخصص پوست به شما بیش از یک درمان را توصیه می کند. برای مثال اگر دچار آکنه هایی هستید که منافذ بزرگی دارد لیزر اسکار آکنه و جراحی به نام subcision می تواند برای شما موثر باشد.

روش های درمان اسکار آکنه فرورفته عبارتند از:

  • جراحی اسکار آکنه
  • Resurfacing: لیزردرمانی، لایه برداری شیمیایی، درم ابریژن و میکرودرم ابریژن
  • پرکننده ها
  • سفت کردن پوست
  • درمان القای کلاژن، آکا نیدلینگ
  • Electrodesiccation

روش های درمان اسکار آکنه برجسته عبارتند از:

  • تزریق کورتیکوستروئیدها، اینترفرون، 5-FU و غیره
  • جراحی اسکار آکنه
  • لیزر درمانی
  • Cryosurgery
  • کرم ها و ژل های اسکار، سیلیکون (بانداژ و پانسمان).

همان طور که شاهد هستید لیستی از درمان های موثر برای هر کدام از انواع اسکار معرفی گردید. در ادامه به توضیح هر یک از روش های درمان اسکار آکنه می پردازیم.

درمان های موثر برای اسکار آکنه فرورفته:

بهترین نتایج اغلب با استفاده از دو یا بیش از دو درمان به دست می آید. درمان هایی که یک متخصص پوست ممکن است برای اسکارهای آکنه فرورفته استفاده کند عبارت است از:

  • سفت کردن پوست: این روش درمانی هم جدیدتر است و هم مقرون به صرفه. این درمان برای همه رنگ های پوستی بی خطر است. درماتولوژیست ها اغلب از تکنولوژی به نام رادیوفرکانس استفاده می کند تا پوست سفت شود. مادامی که پوست سفت می شود آکنه های فرورفته محو تر می شود. رادیوفرکانس مستلزم چند جلسه است. اغلب بیماران به مدت چهار ماه هر ماه یک بار به منظور انجام رادیوفرکانس به مطب مراجعه می کنند. بعد از درمان رادیوفرکانس خیلی از بیماران به مدت یک ساعت احساس سوزش دارند و پوست آن ها به مدت 2 تا 3 روز صورتی می باشد. درمان های رادیوفرکانس مستلزم مراقبت هایی در منزل است. حداقل یک هفته بعد از درمان باید هر صبح از ضد آفتاب ها استفاده کنید و شب ها نیز از کرم مرطوب کننده استفاده کنید. اس پی اف ضد آفتابی که استفاده می کنید باید 30 یا بیش از 30 بوده هم چنین ضد آب باشد هم چنین علیه UVA/UVB محافظت موثری ایجاد کند. این درمان برای آکنه های فرورفته موثر است. برخی اوقات سفت کردن پوست به طور موثری می تواند اسکارهای فرورفته از نوع boxcar و icepick را برطرف کند.
  • پرکننده های پوستی: متخصص پوست از پر کننده ها به طور موثر و بی خطر برای اسکارهای فرو روفته استفاده می کنند. متخصص درماتولوژیست اسکارها را با کلاژن، چربی خود بیمار و یا ماده دیگری پر می کند. خیلی از پرکننده ها نتایج موقتی را در پی دارد که شش تا هیجده ماه دوام دارد. اما برخی پر کننده ها دائمی هستند. پرکننده های دائمی و موقتی جوانب مثبت و منفی را دارد. در این مورد با پزشک خود باید مشورت کنید. این روش برای اسکارهایی مناسب است که از نوع icepick می باشد.
  • میکرودرم ابریژن
  • درم ابریژن: درم ابریژن لایه های بالایی پوست و برخی لایه های میانی را برمی دارد و برای درمان اسکارهای عمیق چندان موثر نیست. 
  • لایه برداری شیمیایی
  • لیزر درمانی
  • روش های Resurfacing: زمانی که بیمار می خواهد ظاهر اسکارهای گسترده را کاهش دهد این روش مناسب خواهد بود. این روش لایه های پوستی را برمی دارد و به بدن امکان می دهد تا سلول های جدید پوستی را تولید کند. روش های resurfacing برای درمان آکنه های فرورفته مناسب می باشد.
  • جراحی اسکار آکنه: در این روش متخصص پوست جراحی خفیفی را به منظور درمان اسکار آکنه انجام می دهد که بسیار مشخص هستند. هدف از این درمان ایجاد اسکارهایی محو تر می باشد. اسکارهای باقی مانده به مرور زمان از بین می رود. برای انجام جراحی به منظور رفع اسکار متخصص پوست ممکن است اسکار را بالا بیاورد. آوردن اسکار نزدیک به سطح پوست سبب می شود اسکار محوتر شود. نوع دیگری از جراحی اسکار شامل شکست بافت اسکار می باشد. متخصص پوست جراحی اسکار آکنه را در مطب انجام خواهد داد. بیمار در حین جراحی بیدار و هشیار است اما احساس درد نخواهد داشت. این گزینه برای اسکاری فرورفته مناسب است. اسکارهای عمیق به جراحی نیاز دارد.
  • درمان القای کلاژن: این روش با عنون نیدلینگ و یا میکرونیدلینگ شناخته می شود و بدن را به ایجاد کلاژن بیشتر ترغیب می کند. به منظور انجام این روش متخصص درماتولوژیست از غلتک سوزنی دستی و استریل استفاده می کند که آن را روی اسکارهای فرورفته می کشد. این روش پوست را سوارخ می کند. مادامی که پوست بهبود می یابد کلاژن نیز تولید می شود. دریافت نتایج با استفاده از این روش زمان بر است و برخی اوقات تا 9 ماه طول می کشد. اما اغلب افراد تا قبل از 9 ماه متوجه تغییرات تدریجی می شوند. خیلی از بیماران به 3 تا 6 ماه درمان نیاز دارند. بعد از هر درمان شما ممکن است کمی تورم و سوزش داشته باشید. این تاثیرات جانبی ظرف چهار تا پنج روز از بین می رود. در طول درمان باید از پوست خود مراقبت کنید. این روش برای اسکارهای گسترده مناسب است. برای اسکار های برجسته این روش مناسب نمی باشد زیرا اسکارهای برجسته با تولید بیش از حد کلاژن ایجاد می شود.
  • Electrodesiccation: در این روش درمانی از پروب های الکتریکی برای گرم کردن بافت استفاده می شود که سبب مرگ بافت می شود. این روش درمانی به عنوان بخشی از برنامه درمانی برای اسکارهای فرورفته از نوع boxcar است. این روش می تواند لبه های اسکارهای boxcar را شکل داده و یا کاهش دهد.

درمان های موثر برای اسکار آکنه برجسته:

  • تزریق: متخصص پوست می تواند تزریق مستقیم برخی داروها به اسکار آکنه را به شما توصیه کند. این روش می تواند اسکارهای ضخیم برجسته را نرم و مسطح کند. برای دریافت بهترین نتایج نیاز به ویزیت های مکرر وجود دارد. این تزریقات معمولا هر چند هفته یک بار انجام می شود. این که چند وقت یک بار باید درمان انجام شود بستگی به اسکار و سایر ملاحظات دارد. خیلی از بیماران تزریق کورتیکواستروئیدها را دریافت می کنند. دارو شیمی درمانی به نام 5- فلواوراسیل یا (fluorouracil (5-FU وجود دارد که می تواند در درمان اسکارهای برجسته موثر باشد. برخی اسکارها در اثر تزریق همزمان 5-FU و کورتیکواستروئیدها بهترین پاسخ درمانی را نشان می دهند. اینترفرون دارو دیگری است که در درمان سرطان استفاده می شود و می تواند موثر باشد. بدن به طور طبیعی اینترفرون تولید می کند. اگر بعد از دریافت چهار تزریق اسکار پاسخ مناسبی را نشان ندهد ممکن است جراحی به منظور رفع اسکار آکنه توصیه شود. این روش برای اسکارهایی موثر است که دردناک و برجسته هستند.
  • جراحی به منظور رفع اسکار آکنه: درماتولوژیست برای کاهش اسکارهای برجسته ممکن است انجام جراحی را پیشنهاد کند. این جراحی در مطب پزشک انجام می شود. برای دریافت بهترین نتایج جراحی اغلب با رویکرد درمانی دیگری توام می شود.
  • جراحی اسکار آکنه به دنبال تزریق: بعد از جراحی، درماتولوژیست اغلب اسکارهای برجسته را با تزریق کورتیکوستروئیدها، اینترفرون یا 5-FU درمان خواهد کرد. ترکیب جراحی با تزریق یکی از موثرترین درمان ها برای اسکارهای برجسته است. اغلب بیماران به مدت چند ماه یک تزریق در ماه دریافت می کنند.
  • جراحی اسکار همراه با تابش درمانی: تحقیقات نشان می دهد که تابش درمانی می تواند از عود اسکار آکنه برجسته بعد از انجام جراحی پیشگیری کند. به دلیل این که تابش درمانی می تواند مشکلاتی را سال ها بعد به دنبال داشته باشد برخی پزشکان تابش درمانی را پیشنهاد نمی کنند. این روش برای اسکارهای برجسته ای مفید است که به تزریق بیشتری نیاز دارند.
  • لیزر درمانی: لیزر و سایر درمان های نوری می تواند اسکارهای برجسته را به نحو موثری از بین برد. درمان با لیزر (pulsed dye laser (PDL می تواند خارش و درد را کاهش دهد، رنگ را کمتر کند و اسکارهای برجسته را مسطح تر نماید. برای افرادی با پوست روشن تر لیزر (intense pulsed light (IPL می تواند به عنوان یک گزینه در نظر گرفته شود. این روش برای همه انواع اسکار مفید می باشد.
  • Cryosurgery: این روش درمانی بافت های اسکار را فریز می کند. فریز کردن بافت سبب مرگ آن خواهد شد و تدریجا از بین خواهد رفت. برای بهبود نتایج متخصص درماتولوژیست مجموعی از جلسات Cryosurgery را توصیه می کند و همراه با آن تزریق کوتیکواستروئید نیز موثر خواهد بود. ترکیب این دو روش اغلب نتایج بهتری را به دنبال دارد. اشکال اصلی این روش آن است که سبب لکه های دائمی روی پوست تحت درمان می شود. این روش برای کاهش اسکارهای برجسته در افرادی مناسب است که پوست روشنی دارند. این روش را نمی توان برای همه انواع پوست توصیه کرد.
  • کرم ها و ژل های اسکار، سیلیکون (بانداژ و پانسمان): اغلب بدون نسخه نیز قابل تهیه می باشد و می تواند در منزل برای رفع اسکارهای برجسته استفاده شود. این محصولات به کاهش خارش و ناراحتی ناشی از اسکار کمک می کند و آن را تا حدی مسطح می نماید. بانداژهای سیلیکونی می تواند بسیار موثر باشد. اگرچه در مورد عملکرد آن ها چندان مطمئن نیستیم اما به نظر می رسد سیلیکون پوست را هیدراته می کند. در نتیجه خارش و درد کم شده هم چنین پوست منعطف می شود. برای اثربخشی بهتر این محصولات باید آن ها را به طور مستمر استفاده کرد. این مسئله در مورد اسکارهای صورت ممکن است کمی دشوار باشد. خیلی از افراد طرفدار این درمان برای رفع اسکار می باشند زیرا تاثیرات جانبی کمتری دارد. با این حال استفاده مداوم از این محصولات در برخی افراد منجر به تحریک پوست می شود. این عوارض با قطع مصرف محصول از بین خواهد رفت. این محصولات برای کاهش اندازه اسکار مفید است. هیچ کدام از این محصولات اسکار آکنه برجسته را محو نمی کنند.

چه نتایج درمانی را برای اسکار آکنه می توان در نظر داشت؟

اغلب درمان ها می تواند اندازه و میزان قابل رویت بودن اسکارهای آکنه را کاهش دهد. متناسب با زمان، خیلی از اسکارهای آکنه که تحت درمان می باشد محو می گردد و کم رنگ تر می شود. نتایج درمان اسکار آکنه بستگی به دانش و مهارت شخصی دارد که درمان را به عهده دارد.

درماتولوژیست ها و متخصصین جراح پوست این روش ها را اغلب انجام می دهند بنابراین مهارت و تجربه مورد نیاز برای انجام مطمئن و موثر این روش ها را دارند.

اگر چه درماتولوژیست می تواند درمان های موثری را برای رفع اسکار آکنه پیشنهاد دهد اما بهترین راه حل پیشگیری است.

به نظر می رسد اسکارهای آکنه اجتناب ناپذیر باشد اما مواردی وجود دارد که می توان ریسک اسکارهای قابل رویت را کاهش داد.

متخصصین پوست در مورد اسکار آکنه توصیه می کنند: 

  • آکنه را حتما درمان کنید. شیوع کمتر آکنه احتمال ایجاد اسکارهای آکنه را کاهش می دهد. درمان آکنه مخصوصا در پیشگیری از اسکار آکنه بسیار موثر است.
  • آکنه های شدید (کیست های دردناک و ندول ها) بیشتر احتمال ایجاد اسکار را به دنبال دارد.
  • آکنه هایی که در سنین جوانی و نوجوانی ایجاد می شود ممکن است آکنه های شدیدی را در سال های بعد به دنبال داشته باشد. درماتولوژیست ها توصیه کرده اند که نوجوانان مبتلا به آکنه باید معاینات پوستی را دریافت کنند. درمان آکنه قبل از تشدید آن مزایایی را در پی دارد از جمله این که ریسک ایجاد اسکارهای آکنه کاهش می یابد.
  • افرادی که بستگان خونی مبتلا به اسکارهای آکنه دارند باید مراقب باشند. آکنه ارثی است.
  • اگر درمان های غیر نسخه ای موثر نباشد متخصص درماتولوژیست می تواند شما را در یافتن بهترین درمان برای رفع آکنه هدایت کند.
  • در صورت از بین رفتن آکنه درمان را ادامه دهید. برای پاکسازی پوست از آکنه باید درمان را ادامه دهید. اغلب افراد می توانند درمان را تدریجا کاهش داده تا جایی که تنها از یک محصول چند بار در هفته استفاده کنند. درماتولوژیست به شما کمک می کنند تا درمان پوست را در زمان مناسب قطع کنید.
  • از فشار دادن جوش و آکنه خودداری کنید. فشار دادن جوش و آکنه سبب ایجاد اسکار آکنه عمیق می شود.
  • به هنگام بروز آکنه خیلی از افراد برای پاکسازی، پوست را اسکراب می کنند. اسکراب کردن پوست آکنه را تشدید می کند. تشدید آکنه می تواند اسکارهای عمیق قابل رویتی را بعد از رفع آکنه به جای بگذارد.
برگرفته از: وبسایت https://www.aad.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه