دروانا:

جراحی موس تکنیک جراحی دقیقی است که برای درمان سرطان پوست انجام می شود. در طول جراحی موس لایه های نازک پوست که حاوی تومور های سرطانی می باشد به طور پیشرونده ای برداشته می شود تا فقط بافت فاقد سرطان باقی بماند. جراحی موس به نام جراحی میکروگرافیک موس نیز خوانده می شود.

هدف از جراحی موس برداشت پوست سرطانی تا حد ممکن است در حالی که حداقل آسیب به بافت های سالم وارد شود. جراحی موس می تواند با استفاده از بی حسی موضعی به صورت سرپایی انجام شود.

جراحی موس روش جراحی با استاندارد بالاست و شامل برداشت سرطان قابل رویت و بخش کوچکی از بافت سالم می باشد. جراحی موس این امکان را به جراح می دهد تا همه سرطان های پوستی را در حین جراحی بازبینی کند. این روند شانس درمان را افزایش می دهد و نیاز برای درمان های بیشتر یا جراحی اضافی را کاهش می دهد.

جراحی موس چرا انجام می شود؟

جراحی موس به منظور درمان سرطان های شایع پوستی اعم از کارسینوم سلول بازال و کارسینوم سلول سنگفرشی هم چنین برخی انواع ملانوما و برخی سرطان های پوستی غیر معمول استفاده می شود.

جراحی موس مخصوصا برای سرطان های پوستی مفید است که:

  • ریسک عود در آن ها بالاست و یا بیماری بعد از درمان قبلی عود کرده باشد.
  • سرطان در مناطقی واقع شده است که شما می خواهید تا حد ممکن بافت های سالم را حفظ کنید مانند دور چشم ها، گوش ها، بینی، دهان، دست ها، پاها و ناحیه جنیتال.
  • سرطان هایی که مرزهای آن ها به سختی تعیین می شود.
  • سرطان های بزرگ یا تهاجمی

خطرات جراحی موس چیست؟

همانند هر جراحی دیگری، جراحی موس نیز خطرات خاص خودش را دارد. برخی خطرات جراحی موس عبارتند از:

  • خونریزی حاصل از زخم
  • خونریزی داخل زخم (هماتوما)
  • درد پیرامون محل جراحی
  • عفونت

جراح بعد از انجام جراحی موس به منظور تخفیف درد از مسکن های ضد درد استفاده می کند. سایر عوارض ناشی از جراحی موس که چندان شایع نیز نمی باشد عبارت است از:

  • بی حسی موقت یا دائم پیرامون منطقه جراحی، البته اگر پایانه های عصبی قطع شده باشد.
  • ضعف موقت و یا دائمی در محل جراحی، اگر تومور بزرگ بوده و عصب ماهیچه ای جدا شده باشد.
  • خارش یا درد در محل جراحی
  • ایجاد اسکار بزرگ (کلوئید)

آمادگی برای انجام جراحی موس:

انتخاب جراح

جراحی موس می تواند به لحاظ تکنیکی چالش برانگیز باشد. خیلی از متخصصین پوست می توانند جراحی موس را انجام دهند زیرا آن ها در مورد جراحی موس در دوران آموزشی خود آموزش لازم را دیده اند. برخی جراحان فلوشیپ مخصوصی را گذرانده اند و در زمینه انجام جراحی موس مهارت بیشتری دارند.

انتخاب جراح مناسب و یا تجربه ریسک عوارض و خطا در طول جراحی را کاهش می دهد.

قبل از انجام جراحی موس برخی آمادگی ها ضروری است:

  • قطع مصرف برخی داروها: جراح باید در جریان تمام داروها و مکمل های مصرفی شما باشد. برخی مکمل ها بر خونریزی بعد از جراحی تاثیر می گذارد بنابراین جراح باید در جریان مصرف مکمل ها قرار بگیرد.
  • یک روز خود را برای انجام جراحی موس خالی بگذارید: نمی توان پیش بینی کرد جراحی موس چقدر به طول خواهد انجامید. در مورد اغلب افراد جراحی کمتر از چهار ساعت طول می کشد. شانس اندکی وجود دارد که جراحی طولانی شود.
  • لباس راحت و مناسب بپوشید. لباسی بپوشید که در صورت لزوم و یا سرد شدن و یا گرم شدن هوا امکان تعدیل آن را داشته باشید.
  • با همراه داشتن کتاب، مجله و یا برخی فعالیت های سرگرم کننده می توانید زمان انتظار را برای خود ساده تر کنید.

نحوه انجام جراحی موس:

جراحی موس به صورت سرپایی در اتاق جراحی انجام می شود، در نزدیکی آن لابراتوار نیز وجود دارد تا بافت های برداشته شده مورد بررسی قرار گیرد. در اغلب موارد جراحی حدود چهار ساعت به طول می انجامد. اما پیش بینی این که تومور پوستی تا چه حد گسترده شده دشوار است، بنابراین کل روز برای انجام جراحی در نظر گرفته می شود.

نیازی به تغییر روپوش جراحی نیست مگر آن که موقعیت تومور تغییری را ایجاب کند. قبل از جراحی موس، جراح یا پرستار منطقه مورد نظر را پاک کرده و با استفاده از خودکاری مخصوص مناطقی را مشخص می کنند و بی حسی موضعی را تزریق می کنند. بعد از بی حسی پوست شما هیچ گونه ناراحتی و درد را در طول جراحی موس احساس نخواهد کرد.

وقتی بی حسی تاثیر کرد جراح با استفاده از چاقویی کوچک بخش های قابل رویت سرطان پوست را خارج می سازد. بانداژی موقت در محل برش انجام می شود که تنها چند دقیقه به طول می انجامد.

جراح سپس بافت های برداشته را برای آنالیز بیشتر به آزمایشگاه می فرستد. این بخش ممکن است کمی به طول انجامد.

ممکن است یک ساعت انتظار در این میان وجود داشته باشد. در این بازه زمانی می توانید با استفاده از مجله یا کتاب اوقات خود را بگذرانید. شما در این میان می توانید میان وعده ای استفاده کنید یا به اتاق استراحت بروید اما تا کامل شدن جراحی نمی توانید مرکز جراحی را ترک کنید.

در حالی که شما در حال انتظارید بافت زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار خواهد گرفت و موقعیت دقیق سلول های سرطانی بررسی می شود. اگر بخش کوچکی سرطانی باشد جراح دقیقا خواهد دانست تا کجا باید به جراحی ادامه دهد.

اگر علائم سرطان پوست باقی باشد جراحی موس ادامه پیدا خواهد کرد. جراح لایه دیگری از منطقه را برمی دارد و دوباره بافت برداشت شده به لابراتوآر فرستاده می شود.

این فرایند تا جایی تکرار می شود که بافت آخری که برداشته می شود فاقد سرطان باشد. در صورت لزوم می توان بی حسی را تمدید کرد.

بعد از برداشت ضایعات سرطان پوست، جراح در مورد نحوه ترمیم زخم تصمیم گیری خواهد کرد. بسته به گستردگی جراحی ممکن است:

  • اجازه خواهد داد تا زخم به خودی خود مداوا شود.
  • با استفاده از بخیه زخم را خواهد بست.
  • برای پوشش زخم پوست را از نواحی مجاور شیفت می دهد.
  • با استفاده از پیوند پوست از بخش دیگری از بدن مانند پشت گوش برای پوشش زخم استفاده می شود.

اگر حیطه جراحی گسترده و یا پیچیده باشد جراح می تواند به طور موقت زخم را ببندد و سپس شما را برای انجام جراحی ترمیمی به جراح دیگری ارجاع دهد.

نتایج حاصل از جراحی موس:

مزیت جراحی موس آن است که شما از نتایج جراحی فورا بعد از انجام جراحی مطلع می شوید. شما برای پیگیری روند بهبود زخم نیاز خواهید داشت که مجددا پزشک را ملاقات کنید.

جراحی موس نرخ درمان بالایی دارد و همیشه ریسک اندکی برای عود سرطان پوست و یا ایجاد سرطان پوستی دیگری وجود دارد. افرادی که تشخیص سرطان پوست در مورد آن ها داده است در مقایسه با کسانی که هرگز به سرطان پوست مبتلا نبوده اند، بیشتر در خطر ابتلای مجدد به سرطان پوست قرار دارند. بیشتر افراد مبتلا به انواع شایع سرطان پوست در طول پنج سال در خطر ابتلا به سرطان پوست از نوع دیگری قرار دارند.

به همین دلیل افراد مبتلا به سرطان پوست باید حداقل یک یا دو بار در سال تحت انجام معاینات پوستی قرار گیرند و اگر سرطان پوست از نوع تهاجمی باشد احتمال عود آن بیشتر خواهد بود.

برگرفته از: وبسایت http://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه