علائم آرتریت روماتوئید اغلب به صورت درد و سفتی مفاصل و قرمزی و گرمی آن ها ظاهر می شوند. در ادامه بیشتر با علائم آرتریت روماتوئید آشنا می شویم.

دروانا:

علائم آرتریت روماتوئید

در بعضی افراد، آرتریت روماتوئید به صورت مخرب آغاز می شود و قبل از بروز علائم آرتریت روماتوئید که موجب مراجعه بیمار به متخصص روماتولوژی شود، ممکن است چند هفته یا ماه سپری شود. علائم آرتریت روماتوئید گاهی در ابتدا شامل خستگی، درد عضلانی، تب کم، کاهش وزن، بی حسی و مور مور شدن دست ها می باشد. در برخی موارد، این علائم آرتریت روماتوئید قبل از شدید شدن درد یا سفتی مفصل بروز می کنند. گاها، علائم آرتریت روماتوئید با علائم مرتبط به التهاب بافت هایی به غیر از مفاصل ظاهر می شوند. برای مثال، فرد ممکن است دچار درد قفسه سینه یا تنگی نفس شود.

علائم آرتریت روماتوئید: الگوی درگیری مفاصل

آرتریت روماتوئید یک بیماری مزمن التهابی است. علائم آرتریت روماتوئید به تدریج ایجاد می شود و ممکن است شامل درد مفصلی، سفتی و تورم باشد. علائم آرتریت روماتوئید ممکن است سایر بافت های بدن را نیز تحت تاثیر قرار دهد اما مفاصل معمولا بیش از سایر بافت ها درگیر می شوند. علت آرتریت روماتوئید مشخص نیست.

آرتریت روماتوئید اغلب مفاصل یکسان را در دو طرف بدن تحت تاثیر قرار می دهد. در مراحل اولیه، بیماری عموما مفاصل کوچک خصوصا مفاصل پایه انگشتان دست، مفاصل میانی انگشتان و مفاصل پایه انگشتان پا را تحت تاثیر قرار می دهد. علائم آرتریت روماتوئید ممکن است از یک مفصل بزرگ برای مثال زانو یا شانه آغاز شود و یا گاها بروز کرده و از یک فصل به مفصل دیگر جابه جا شود. همچنان که بیماری پیشرفت می کند، علائم آرتریت روماتوئید به صورت التهاب در مفاصل بازوها یا ساق پاها ظاهر می گردند.

علائم آرتریت روماتوئید: علائم مفصلی

علائم آرتریت روماتوئید که به صورت مفصلی ظاهر می شود، معمولا به صورت تدریجی بوده و شامل درد، سفتی، قرمزی، گرمی و تورم مفصلی هستند. خشکی مفصلی به عنوان یکی از علائم آرتریت روماتوئید اغلب صبح ها و بعد از نشستن برای مدتی عود می کند. این سفتی ممکن است بیش از یک ساعت به طول انجامد.

  • دست ها. علائم آرتریت روماتوئید عموما در ابتدا مفاصل دست ها را تحت تاثیر قرار می دهند. این مفاصل هنگام فشردگی اغلب حساس هستند و قدرت گرفتن آن ها نیز کاهش می یابد. در مواردی، علائم آرتریت روماتوئید ممکن است به صورت قرمزی و تورم قابل مشاهده در تمام دست بروز کند.
  • 1-5 درصد از افراد مبتلا به این بیماری دچار سندرم تونل کارپال می شوند؛ زیرا تورم عصب مچ دست را تحت فشار قرار می دهد؛ این سندرم با علائمی چون ضعف، مور مور شدن و بی حسی برخی نواحی دست ظاهر می گردد.
  • از دیگر علائم آرتریت روماتوئید در طولانی مدت برخی ناهنجاری های ظاهری است. از جمله این علائم آرتریت روماتوئید این است که انگشتان دست دچار دفرمیته های خاصی می شوند، تاندون های پشت دست بسیار برجسته و سفت می گردند.
  • مچ دست. مچ دست نیز از دیگر نواحی است که درگیر علائم آرتریت روماتیوئید می شود. در مراحل اولیه بیماری، ممکن است خم کردن مچ دست به سمت عقب دشوار باشد.
  • آرنج. آرنج از دیگر مفاصلی است که درگیر علائم آرتریت روماتوئید می شود. تورم ناشی از بیماری در این مفصل ممکن است عصبی که از بازو عبور کرده است را فشرده ساخته و موجب بی حسی یا مور مور شدن انگشتان دست شود.
  • شانه. علائم آرتریت روماتوئید موجب بروز التهاب در شانه در مراحل بعدی بیماری می شوند و درد و محدودیت حرکت را به دنبال دارند.
  • پاها. در مراحل اولیه بیماری، علائم آرتریت روماتوئید مفاصل پاها خصوصا مفاصل پایه انگشتان را نیز درگیر می کنند. حساسیت به درد در این نواحی ممکن است موجب بالا گرفتن انگشتان و وارد آوردن فشار بر پاشنه ها گردد. بالای پاها ممکن است در اثر علائم آرتریت روماتوئید متورم و قرمز گردد.
  • مچ پا. علائم آرتریت روماتوئید به صورت التهاب در مچ پا بروز می کنند. التهاب این مفصل موجب آسیب به عصب و بی حسی و مور مور شدن پاها می گردد.
  • زانو. تورم زانو، به سختی خم کردن زانو، تحلیل بیش از حد رباط ها که زانو را احاطه کرده و از آن حمایت می کنند و آسیب به انتهای استخوان هایی که در زانو به هم می رسند از دیگر علائم آرتریت روماتوئید در مچ پا است. آرتریت روماتوئید همچنین موجب تشکیل کیست بیکر (کیست پر شده از مایع مفصلی که در فصای حفره ای پشت زانو قرار دارد) می شود.
  • ران ها. علائم آرتریت روماتوئید در مراحل آخر بیماری موجب التهاب در ران ها می شوند. درد در ران ها راه رفتن را دشوار می سازد.
  • مهره های گردن. علائم آرتریت روماتوئید به صورت التهاب در مهره های گردن ظاهر می شوند که ناحیه ای بین شانه ها و پایه سر است. این التهاب موجب درد و سفتی گردن و کاهش توانایی در خم کردن گردن و حرکت سر می شود.
  • مفصل کریکوآریتنوئید. در حدود 30 درصد از افراد مبتلا به بیماری آرتریت روماتوئید، مفصل نزدیک نای دچار التهاب می شود. این نوع از علائم آرتریت روماتوئید موجب خشونت صدا و مشکل در تنفس می شود.

علائم آرتریت روماتوئید: سایر علائم

در حالی که مشکلات مفصلی شایع ترین علائم آرتریت روماتوئید هستند، بیماری آرتریت روماتوئید می تواند با مشکلات دیگری نیز همراه باشد.

  • ندول های روماتوئیدی. ندول های روماتوئیدی به عنوان دسته دیگری از علائم آرتریت روماتوئید، توده های بدون دردی هستند که نزدیک به سطح پوست ایجاد می شوند. این ندول ها با لمس به راحتی جابه جا می شوند و یا ممکن است در بافت های عمیق تر ثابت باشند. این نوع از علائم آرتریت روماتوئید اغلب در قسمت زیرین ساعد و روی آرنج ایجاد می شوند اما ممکن است در سایر نقاط فشاری نیز مانند پشت دست، پایه ستون فقرات، تاندون آشیل و تاندون های دست نیز دیده شوند.
  • شرایط التهابی. بسته به بافتی که درگیر شده است، سایر علائم آرتریت روماتوئید نیز ممکن است بروز کنند. از جمله این علائم آرتریت روماتوئید شامل:
  • التهاب بافت پوشاننده حفره قفسه سینه و احاطه کننده قلب که موجب درد قفسه سینه و مشکل در تنفس می شود.
  • التهاب در ریه ها که به علت عفونت نیست و موجب تنگی نفس و سرفه خشک می گردد.
  • عملکرد غیر طبیعی عصبی که موجب بی حسی، مور مور شدن یا ضعف می گردد.
  • التهاب در سفیدی چشم ها که بینایی را تحت تاثیر قرار داده و درد را به همراه دارد.
  • بزرگ شدن طحال که کاهش تعداد گلبول های سفید خون و بروز عفونت های را به دنبال دارد.
  • سندرم شوگرن از دیگر علائم آرتریت روماتوئید است که باعث خشکی چشم ها و دهان شده و احساس وجود چیزی در چشم را به دنبال دارد. خشکی دهان به عنوان یکی از علائم آرتریت روماتوئید جویدن یا بلع را بدون نوشیدن دشوار می کند.
  • واسکولیت (التهاب عروق خونی) از دیگر علائم آرتریت روماتوئید است که طیف وسیعی از علائم را بسته به محل التهاب عروق خونی موجب می گردد.
دکتر محمدجعفر دلدار

دکتر محمدجعفر دلدار

متخصص ارتوپدی
دكتر محمدجعفر دلدار متخصص ارتوپدی در مشهد، دکتر محمد جعفر دلدار فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دارای بیش از 24 سال تجارب ارزشمند در زمینه درمان بیماری های استخوان و مفاصل می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر محمدجعفر دلدار
برگرفته از: وبسایت https://www.uptodate.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه