عفونت های بعد از زایمان شامل گزینه هایی مانند اندومتریت، ماستیت و عفونت ادراری بعد از زایمان می باشد. از نشانه های عفونت بعد از زایمان می توان به ترشحات بدبو بعد از زایمان اشاره کرد. برای درمان عفونت های بعد از زایمان عمدتا از آنتی بیوتیک های خوراکی استفاده می شود. در مقاله پیش رو به جزئیات بیشتری در مورد عفونت های بعد از زایمان می پردازیم.

دروانا: 

عفونت های بعد از زایمان

در دوران نقاهت بعد از زایمان بدن مستعد ابتلا به عفونت های مختلف می باشد. برخی عفونت های بعد از زایمان معمولا در طول وضع حمل آغاز می شوند، اگرچه برخی دیگر از عفونت های بعد از زایمان نیز در طول هفته ها بعد از زایمان خود را نشان می دهند. از جمله موارد شایع عفونت های بعد از زایمان عبارت است از:

  • اندومتریت: عفونتی که در لایه اندومتریوم روی می دهد. اندومتریت یکی از عفونت های بعد از زایمان می باشد که در صورت انجام سزارین احتمال ابتلا به آن افزایش می یابد. همچنین در صورتیکه زمان وضع حمل طولانی شود و یا زمان بین پاره شدن کیسه آب و زایمان افزایش یابد احتمال ابتلا به اندومتریت وجود دارد. در صورت انجام زایمان واژینال اگر از ابزارهایی کمکی برای پیشبرد روند زایمان استفاده شود احتمال ابتلا به این نوع از عفونت های بعد از زایمان افزایش می یابد.
  • ماستیت: یکی دیگر از عفونت های بعد از زایمان می باشد که از هر 10 خانم شیرده 1 نفر به آن مبتلا می گردد. ماستیت، عفونتی است که به ندرت در زنان غیر شیرده روی می دهد. این نوع از عفونت های بعد از زایمان در صورتی روی می دهد که شیر در مجرای شیری تجمع کرده و عفونت روی آن سوار شود.
  • عفونت در محل برش یا بخیه های ناشی از زایمان: در صورت انجام سزارین محل برش و بخیه های ناشی از سزارین ممکن است عفونی شوند. بعد از زایمان طبیعی در محل اپیزیوتومی احتمال عفونت وجود دارد. 16 درصد خانم هایی که سزارین انجام می دهند به عفونت های بعد از زایمان در محل برش دچار می شوند. عفونت محل برش زایمان در طول یک هفته بعد از زایمان روی می دهد.
  • عفونت ادراری بعد از زایمان: بعد از زایمان فرد مستعد ابتلا به عفونت ادراری بعد از زایمان می شود، مخصوصا اگر کاتتر در مثانه یا اپیدورال قرار داشته باشد.

نشانه های عفونت بعد از زایمان

در مورد نشانه های عفونت بعد از زایمان باید توجه داشت تب، لرز یا احساس بیماری از جمله نشانه های عفونت بعد از زایمان می باشد. سایر نشانه های عفونت بعد از زایمان عبارت است از:

  • درد در ناحیه پایینی شکم، ترشحات بدبو بعد از زایمان (علائم اندومتریت)
  • قرمز شدن، احساس سفتی و تورم در یکی از سینه ها همراه با تب، درد، ضعف یا سردرد (علائم ماستیت)
  • قرمزی، ترشح، تورم، احساس گرما یا حساس شدن نسبت به لمس در محل برش یا زخم های زایمان
  • دشواری در ادرار کردن، ادرار کردن دردناک، تکرر ادرار، تیره رنگ شدن ادرار

از آنجاییکه عفونت های بعد از زایمان به سرعت جدی و وخیم می شوند به محض مشاهده نشانه های عفونت بعد از زایمان فورا با متخصص زنان خود تماس حاصل کنید. برای درمان عفونت های بعد از زایمان از آنتی بیوتیک ها استفاده می شود. اگر در دوران شیردهی قرار دارید متخصص زنان خود را آگاه سازید زیرا مصرف برخی آنتی بیوتیک ها در دوران شیردهی مناسب نمی باشد. برای رفع عفونت های بعد از زایمان استفاده از آنتی بیوتیک های خوراکی کافی می باشد اما در برخی موارد لازم است از آنتی بیوتیک های تزریقی نیز استفاده شود. حتی در برخی موارد به انجام جراحی نیز نیاز خواهد بود. برای مثال زمانی که زخم های ناشی از زایمان عفونی شود برای تخلیه ترشحات ناشی از زخم ها انجام جراحی الزامی خواهد بود.

برای رفع عفونت های بعد از زایمان لازم است دوره مصرف آنتی بیوتیک به طور کامل طی شود. در طول این دوران آب و مایعات کافی بنوشید تا از دهیدراته شدن اجتناب شود و به اندازه کافی استراحت کنید تا بدن قدرت کافی برای مبارزه با عفونت را داشته باشد.

دکتر زهرا محسنیان جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی توصیه می نمایند که مادران گرامی در طی بارداری یا پس از زایمان در صورت احساس کمترین علائم مربوط به عفونت می بایست سریعاً به پزشک خود مراجعه کنند. زیرا درمان ابتدایی این عفونت ها بسیار آسان است و در صورت شدید شدن و عدم مراجعه و پیگیری می‌ تواند منجر به بستری شدن و یا حتی مرگ شود.

دکتر زهرا محسنیان

دکتر زهرا محسنیان

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر زهرا محسنیان جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دارای 20 سال سابقه طبابت و استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی مشهد می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر زهرا محسنیان
برگرفته از: وبسایت https://www.babycenter.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه