عفونت ادراری زنان با هدف ارتقا دانش بیماران در مواردی مانند علل عفونت ادراری زنان و گزینه های درمان عفونت ادراری زنان می پردازد.

دروانا: 

باکتری ها به طور معمول در مسیر ادراری زندگی نمی کنند اما اغلب در مجرای ادرار زنان وارد شده و موجبات عفونت ادراری زنان را ایجاد می کنند. فاکتورهایی که احتمال ابتلا به عفونت ادراری زنان را افزایش می دهد عبارت است از:

  • داشتن نزدیکی مکرر
  • ابتلا به دیابت
  • ابتلا به عفونت کلیه یا مثانه در طول 12 ماه گذشته
  • استفاده از اسپرم کش ها برای پیشگیری از بارداری

علائم عفونت ادراری در زنان عبارت است از: درد یا سوزش حین ادرار کردن، نیاز مکرر به ادرار کردن، نیاز فوریتی به ادرار کردن، وجود خون در ادرار و احساس درد یا ناراحتی در بخش پایینی شکم. سوزش حین ادرار کردن در خانم ها ممکن است به دلیل ابتلا به عفونت هایی مانند مخمر واژن روی دهد. به همین دلیل قبل از تایید عفونت ادراری زنان باید متخصص زنان سایر علل احتمالی را نیز در نظر داشته باشد. اگر عفونت ادراری زنان منجر به بروز عفونت کلیوی شود در آن صورت علائم دیگری نیز مانند تب، درد در پشت کمر، تهوع و استفراغ نیز روی خواهد داد. تشخیص عفونت ادراری زنان معمولا بر اساس علائم صورت می گیرد. در برخی موارد اگر علائم معمول عفونت مثانه وجود داشته باشد و فرد علائمی مبنی بر تحریک یا ترشحات واژن را نشان ندهد در آن صورت احتمالا عفونت ادراری زنان روی داده است و درمان بر پایه استفاده از آنتی بیوتیک ها خواهد بود. در سایر موارد برای تشخیص عفونت ادراری زنان نیاز به انجام تست ادرار و کشت ادرار وجود دارد. در تست ادرار به دنبال وجود سلول های سفید خون در نمونه ادرار هستیم. در کشت ادرار نیز نوع باکتری دخیل در عفونت ادراری زنان تعیین خواهد شد و به دنبال آن نیز آنتی بیوتیک های موثر در درمان عفونت ادراری زنان تعیین می شود. در موارد زیر تست ادرار و یا کشت ادرار برای تشخیص عفونت ادراری زنان انجام می گردد:

  • علائمی از عفونت کلیوی در میان باشد
  • اخیرا از آنتی بیوتیک استفاده شده باشد
  • به طور مکرر فرد به عفونت دچار شود
  • بعد از شروع مصرف آنتی بیوتیک ها ظرف 24 تا 48 ساعت علائمی از بهبود مشاهده نشود
  • فرد باردار باشد

درمان عفونت ادراری زنان با استفاده از آنتی بیوتیک انجام می شود. نیتروفورانتوئین، تری متوپریم، سولفامتوکسازول از جمله داروهایی هستند که در درمان عفونت ادراری زنان نسخه می گردد. بعد از شروع درمان با آنتی بیوتیک علائم عفونت ادراری زنان ظرف یک روز برطرف خواهد شد. برای رفع کامل عفونت ادراری زنان باید دوره درمان با آنتی بیوتیک کامل گردد. اگر با وجود درمان عفونت ادراری زنان علائم ظرف دو تا سه هفته ادامه داشت باید مجددا با متخصص زنان خود تماس حاصل کنید.

برای پیشگیری از ابتلا به عفونت ادراری زنان توجه به برخی نکات ارزشمند خواهد بود. برای مثال بهتر است به جای استفاده از ترکیبات اسپرم کش برای پیشگیری از بارداری روش دیگری را جایگزین کنید. افزایش مصرف مایعات نیز به پیشگیری از عفونت ادراری زنان کمک موثری می کند. توصیه می شود بعد از نزدیکی ادرار کنید زیرا به این ترتیب باکتری هایی که ممکن است وارد مثانه شود از بدن خارج می گردد. افرادی که در دوران بعد از یائسگی قرار دارند برای پیشگیری از عود عفونت ادراری زنان می توانند از استروژن واژینال استفاده کنند. همچنین در برخی موارد نیز برای پیشگیری از عفونت ادراری زنان می توان به مصرف آنتی بیوتیک پیشگیرانه توجه داشت. برای مثال اگر عفونت ادراری زنان به دنبال نزدیکی روی دهد در این شرایط استفاده از دوز اندک آنتی بیوتیک بعد از نزدیکی می تواند بسیار کمک کننده باشد. 

برگرفته از: وبسایت https://www.uptodate.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه