تست ماموگرافی از جمله تست هایی است که به منظور غربالگری سرطان سینه انجام می گیرد. عموما سوالات رایجی در مورد زمان انجام ماموگرافی، سن انجام ماموگرافی و انجام ماموگرافی در زمان پریود وجود دارد. دکتر مولود زنجانی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی اظهاراتی در پاسخ به این سوالات دارند که در ادامه به مطالعه آن ها می پردازیم. 

دروانا: 

 چه زمانی برای ماموگرافی مناسب است؟

تست ماموگرافی از جمله تست هایی است که به منظور غربالگری سرطان سینه انجام می گیرد. عموما سوالات رایجی در مورد زمان انجام ماموگرافی، سن انجام ماموگرافی و انجام ماموگرافی در زمان پریود وجود دارد. دکتر مولود زنجانی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی اظهاراتی در پاسخ به این سوالات دارند که در ادامه به مطالعه آن ها می پردازیم

- بهترین زمان انجام ماموگرافی چه موقع است؟ سن انجام ماموگرافی چه سنی است؟

به طور کلی انجام تست ماموگرافی قبل از سن 35 سالگی مجاز نیست مگر در خانواده هایی که سابقه ابتلا به سرطان سینه در اقوام نزدیک مانند مادر، خواهر، خاله و عمه وجود داشته باشد. در این افراد بهتر است کنترل سرطان سینه قبل از سن 30 سالگی به کمک سونوگرافی و بعد از 30 سالگی از طریق تست ماموگرافی انجام گیرد.

- انجام ماموگرافی در زمان پریود مناسب است؟ آیا قاعدگی بر انجام ماموگرافی تاثیر خواهد داشت؟

بهترین زمان انجام ماموگرافی روزهای پایانی خونریزی قاعدگی و هفته بعد از پریود است؛ زیرا در این زمان بافت پستانها تحت تاثیر هورمون ها نیست و بافت سینه قوام نرمال دارد. از آنجایی که قبل از قاعدگی سینه ها حساس بوده و دچار ادم می شوند، انجام ماموگرافی قبل از این دوره مناسب نخواهد بود.

- انجام ماموگرافی در افرادی با پروتز سینه چگونه خواهد بود؟

در خانم هایی که از پروتز سینه استفاده کرده اند، به علت فشاری که توسط دستگاه ماموگرام اعمال می شود، احتمال پارگی و نشت پروتز سینه وجود دارد. این افراد بهتر است از سونوگرافی برای کنترل سرطان سینه استفاده کنند و در صورت نیاز به انجام تست ماموگرافی، می توان ام آر آی سینه را جایگزین ماموگرافی کرد. در این صورت خطری خانم های دارای پروتز سینه را تهدید نمی کند.

مولود زنجانی جم یگانه

دکتر مولود زنجانی جم یگانه

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر مولود زنجاني جم یگانی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی تهران دارای بیش از 17 سال سابقه تخصصی پزشکی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر مولود زنجانی جم یگانه
برگرفته از: وبسایت http://www.menopause.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه