مراقبت های ژنیکولوژیک در خانم های مبتلا به HIV از اهمیت برخوردار می باشد. خانم های مبتلا به HIV که قصد بارداری دارند باید پیش از باردار شدن داروهای ضد ویروس دریافت کنند تا به این ترتیب آمادگی بارداری بیابند تا به این ترتیب ریسک انتقال ایدز به جنین کاهش یابد.

دروانا: 

 مراقبت های ژنیکولوژیک در خانم های مبتلا به HIV

بعد از تشخیص HIV در خانم ها ابتدا باید سابقه کاملی از بیماری های دهانه رحم در اختیار پزشک متخصص زنان قرار گیرد و پس از آن معاینات و برررسی های ژنیکولوژیک آغاز شود. خانم های مبتلا به HIV ابتدا باید به طور مکرر پاپ اسمیر انجام دهند. در صورت نرمال بودن نتایج این تست ها، ضروری است که پاپ اسمیر به طور سالانه انجام شود اما در صورت منفی بودن نتایج پاپ اسمیر باید سیتولوژی صورت پذیرد. در صورت مشاهده شدن برخی ناهنجاری ها در نتیجه تست سیتولوژی انجام کولپوسکوپی و نمونه برداری ضروری خواهد بود. کولپوسکوپی نوعی روش تشخیصی می باشد که متخصص زنان با استفاده از ابزاری به نام کولپوسکوپ داخل دهانه رحم، واژن و ولوو را مورد معاینه قرار خواهد داد. در صورت نرمال بودن نتایج سیتولوژی انجام بیوپسی و کولپوسکوپی ضرورتی نخواهد داشت. خانم های مبتلا به HIV باید معاینات لگن را به طور مکرر انجام دهند تا ساختار واژن، مقعد و ولوو به خوبی مورد بررسی قرار گیرد.

اچ آی وی و بارداری

دریافت مشاوره های قبل از بارداری برای همه خانم هایی که قصد باردار شدن دارند توصیه می گردد. هدف از ارائه مراقبت های قبل از بارداری آموزش افراد و فراهم نمودن خدماتی بر اساس نیاز آنها می باشد. با دریافت مراقبت های قبل از بارداری فاکتورهای خطر احتمالی در مادر شناسایی می گردد، بنابراین نتایج حاصل از بارداری تقویت خواهد شد.

خانم های مبتلا به HIV با دریافت داروهای ضد HIV می توانند بار ویروس را در بدن خود کاهش داده و زندگی سالم تری داشته باشند. استفاده از داروهای ضد HIV می تواند ریسک انتقال بیماری از مادر به جنین را کاهش دهد. پزشکان اغلب توصیه می کنند خانم های مبتلا به HIV قبل از باردار شدن آمادگی های لازم را با دریافت داروهای مناسب در خود ایجاد کنند و در این دوران از روش های مطمئن ضد بارداری مانند روش های هورمونی و استفاده از دستگاه های IUD بهره برند. البته استفاده از قرص های کنتراسپتیوهای ترکیبی خوراکی در افراد مبتلا به HIV مناسب نیست زیرا به این ترتیب اثر بخشی کنتراسپتیو و داروهای ضد ویروسی که برای کاهش حجم ویروس در بدن استفاده می شود، کاهش خواهد یافت. همچنین در این دوران مصرف مکمل هایی مانند فولیک اسید را نیز در نظر داشته باشند. نکته دیگر اینکه باید از داشتن رفتارهای پر خطر مانند استفاده از سیگار یا مواد مخدر نیز پرهیز شود.

 

برگرفته از: وبسایت https://emedicine.medscape.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه