برخی از خانم ها ممکن است در مرحله ای از زندگی خود به نوعی از سرطان دچار شوند. به هنگام دریافت تشخیص سرطان باید چه کرد؟ چه گزینه های کمک کننده ای برای بیمار وجود دارد؟ در مقاله پیش رو به بررسی نکاتی می پردازیم که افراد را در این شرایط یاری می سازد.

دروانا: 

 نکاتی برای مقابله با تشخیص سرطان

سرطان هایی مانند اندومتر، سینه، سرویکس (سرطان دهانه رحم) همچنین سرطان تخمدان از جمله شایع ترین سرطان ها در خانم ها محسوب می شود. شناخت بیشتر در مورد این سرطان ها و اقدامات موثر برای پیشگیری از آن ها می تواند به نجات زندگی خیلی از افراد کمک کند. اما با این وجود  ابتلا به سرطان اجتناب ناپذیر است. در صورت ابتلا به سرطان ایجاد برنامه ای مناسب برای پیگیری درمانی می تواند در مقابله با سرطان بسیار موثر باشد. در مقاله پیش رو به بررسی نکاتی می پردازیم که به هنگام ابتلا به سرطان می تواند موثر واقع شود. با توجه به شیوع بالای سرطان های زنان توجه به نکات زیر می تواند برای خیلی از خانم ها موثر واقع شود. ابتدا باید بدانید ابتلا به سرطان تجربه دشواری است. بعد از تشخیص سرطان احساساتی مانند اضطراب و ترس را تجربه خواهید کرد و نسبت به روزهایی که پیش رو دارید و نحوه مقابله با سرطان متعجب خواهید بود.

حقایق مربوط به بیماری خود را دریابید:

بر حسب نیاز سعی کنید اطلاعات پایه ای و مفیدی را در مورد تشخیص سرطان و تصمیم گیری های درمانی که برای شما واقع می شود بدانید. قبل از ملاقات با پزشک سوالاتی که در ذهن دارید را یادداشت کنید. برای مثال می توانید به نمونه پرسش های زیر توجه داشته باشید:

  • به چه نوع سرطانی مبتلا هستم؟
  • سرطان در کدام بخش از بدن من وجود دارد؟
  • آیا سرطان گسترش یافته است؟
  • آیا درمان سرطان من ممکن است؟
  • شانس درمانم چقدر است؟
  • چه تست های دیگری برای تشخیص سرطان باید انجام دهم؟
  • چه انتخاب های درمانی پیش رو دارم؟
  • این درمان ها برای من چه نفعی در پی خواهد داشت؟
  • در طول درمان سرطان، انتظار چه چیزهایی را باید داشته باشم؟
  • این درمان ها چه عوارض جانبی را در پی خواهند داشت؟
  • چه زمان باید با پزشک تماس بگیرم؟
  • آیا می توانم از عود سرطان جلوگیری کنم؟
  • چقدر این احتمال وجود دارد که فرزندان و یا سایر اعضای خانواده ام به این نوع سرطان دچار شوند؟

اینکه شما چقدر می خواهید در روند درمان سرطان خود دخالت داشته باشید به خود شما بستگی دارد. برخی افراد تمایل دارند تمام حقایق و جزئیات را در مورد بیماری خود بدانند و فعالانه در تصمیم گیری های درمانی شان مشارکت می کنند. اما برخی دیگر ترجیح می دهند تنها برخی اطلاعات پایه ای را بدانند و تصمیم گیری ها را به عهده پزشک قرار می دهند.

ارتباط خود را با دیگران حفظ کنید:

پس از تشخیص سرطان، ارتباط صادقانه و دو طرفه ای را با افرادی که دوست شان دارید و تیم پزشکی خود حفظ کنید. اگر دیگران سعی کنند شما را از اخبار بد دور سازند و یا اگر شما سعی کنید فرد دیگری را به جای خود پیگیر امور قرار دهید در این صورت ممکن است احساس انزوا داشته باشید. شما و سایرین می توانید احساسات خود را صادقانه بیان کنید و می توانید از یکدیگر قدرت یابید.

تغییرات فیزیکی احتمالی در درمان سرطان را پیش بینی سازید:

پس از تشخیص سرطان و قبل از آغاز درمان، بهترین زمان برای برنامه ریزی به منظور پذیرش برخی تغییرات می باشد. خود را آماده سازید به این ترتیب بهتر می توانید با رویدادهای بعدی رو به رو شوید. از پزشک راهنمایی بخواهید تا تغییرات احتمالی آینده را برای شما توضیح دهد. برای مثال اگر داروهای مصرفی ممکن است سبب ریزش مو در شما شد در این صورت شما می توانید به تدابیری مانند استفاده از کلاه گیس بیاندیشید تا به این ترتیب احساس بهتری داشته باشید. در این زمینه افرادی که تجربه مشابه با شما داشته اند می توانند نکات مفیدی را در اختیار شما قرار دهند.

همچنین باید در نظر داشته باشید که روند درمان سرطان چگونه می تواند بر فعالیت های روزمره شما تاثیر داشته باشد. از پزشک خود در این مورد راهنمایی بخواهید که آیا در طول روند درمان می توانم به فعالیت های روزمره ام ادامه دهم. اگر لازم باشد تا مرخصی طولانی مدتی از محل کار خود دریافت کنید در این صورت باید از قبل آمادگی آن را داشته باشید.

شیوه زندگی سالمی را برای خود انتخاب کنید:

شیوه زندگی سالم می تواند به بهبود سطح انرژی در شما کمک کند. سعی کنید رژیم غذایی سالمی داشته باشید و به اندازه کافی استراحت کنید تا بتوانید استرس ها و خستگی های ناشی از سرطان و درمان آن را کنترل کنید. ورزش کردن نیز می تواند در روند درمان سرطان بسیار مفرح و انرژی بخش باشد. داده ها نشان می دهد افرادی که فعالیت بدنی در سرطان دارند می توانند بهتر با شرایط مقابله کنند و طول عمر بیشتری دارند.

به دوستان و اعضای خانواده خود اجازه دهید تا به شما کمک کنند:

دوستان و خانواده می توانند شما را در آماده سازی غذا و یا نقل و انتقال یاری سازند. در این شرایط پذیرای کمک آن ها باشید. پذیرفتن کمک آن ها می تواند نشان دهنده همدلی و مشارکت در لحظات دشوار باشد.

اهداف و اولویت های خود را بازبینی کنید:

در روند مقابله با سرطان، تعیین کنید چه چیز در زندگی شما از اهمیت واقعی برخوردار است. زمانی را برای فعالیت هایی اختصاص دهید که برای شما بسیار مهم و معنی دار می باشد. در صورت لزوم با دوستان خود صحبت کنید. افکار و احساست خود را با آن ها در میان گذارید. سرطان می تواند بر روابط شما تاثیر بگذارد. داشتن ارتباط می تواند به کاهش ترس و اظطراب ناشی از سرطان در شما کمک کند.

سعی کنید شیوه زندگی نرمال خود را حفظ کنید:

در مسیر مقابله با سرطان، سعی کنید شیوه زندگی نرمال خود را ادامه دهید اما در صورت لزوم باید اصلاحات یا تغییراتی در آن اعمال کنید.

با تفکرات اشتباه سایرین مقابله کنید:

برخی دوستان و یا اطرافیان شما ممکن است تصور کنند سرطان بیماری مسری می باشد. همکاران شما ممکن است به سلامت شما برای ادامه شغل تان شک کنند. در این شرایط باید تعیین کنید که چطور با این گونه رفتارها رو به رو شوید. به دوستان خود یادآور شوید که حتی اگر سرطان بخش ترسناکی از زندگی شما بوده است اما نباید سبب ترس اطرافیان شما باشد.

استراتژی های رویایی خاص خود ایجاد کنید:

  • تکنیک های ریلکس سازی را تمرین کنید.
  • احساسات خود را صادقانه با دوستان، خانواده و مشاور خود در میان گذارید.
  • برای نظم دادن به افکار خود از دفتر یادداشت روزانه استفاده کنید.
  • وقتی برای تصمیم گیری در شرایط دشوار قرار می گیرید معایب و مزایای انتخاب هایی که پیش رو دارید را در نظر بگیرید.
  • برای تقویت روحیه در مسیر درمان سرطان، خود به دنبال راهی باشید.
  • زمانی را به تنهایی خود اختصاص دهید.
  • تا جایی که می توانید در فعالیت های سرگرم کننده مشارکت کنید.
دکتر افسر احمدی

دکتر افسر احمدی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر افسر احمدي جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی ایران در شهر تهران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر افسر احمدی
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه