مروری بر واکسن اچ پی وی نکاتی را پیرامون سن دریافت واکسن اچ پی وی و دوزهای واکسن اچ پی وی متناسب با سن افراد یادآوری می کند.

دروانا: 

انواع ویروس اچ پی وی می تواند به صورت عفونت پوستی ظاهر شود اما خیلی از افراد مبتلا به انواع ویروس اچ پی وی ممکن است علائم بالینی مشخصی نداشته باشند. انواع ویروس اچ پی وی می تواند از طریق تماس پوست به پوست حین نزدیکی جنسی با فرد آلوده به ویروس منتقل گردد. بنابراین بدون داشتن دخول نیز امکان انتقال انواع ویروس اچ پی وی وجود دارد. ویروس اچ پی وی از طریق خون یا مایعات بدن مانند مایع منی منتقل نمی شود. تعیین زمان ایجاد عفونت اچ پی وی نیز دشوار می باشد. زیرا ویروس قبل از آن که منجر به ایجاد زگیل تناسلی شود و یا ناهنجاری های سرویکس را به همراه داشته باشد ممکن است ماه ها یا حتی سال ها نهفته باقی بماند. دریافت واکسن اچ پی وی قبل از آغاز فعالیت های جنسی گامی موثر در پیشگیری از ابتلا به این عفونت می باشد. کاندوم نیز احتمال انتقال اچ پی وی را کاهش می دهد اما باید توجه داشت استفاده از کاندوم ممکن است همه بخش های ناحیه تناسلی را نپوشاند. بنابراین استفاده از کاندوم نمی تواند در پیشگیری از انتقال اچ پی وی به طور صد در صد عمل کند. در این مقاله تمرکز ما بر دریافت واکسن اچ پی وی می باشد.

استفاده از واکسن اچ پی وی به تمام دختران 9 تا 12 ساله توصیه می شود. استفاده از واکسن اچ پی وی به خانم های بالغ زیر 27 سال نیز توصیه می گردد. مردان نیز باید واکسن اچ پی وی را تا سن 22 سالگی دریافت کنند. استفاده از واکسن اچ پی وی در نوجوانان پسر 11 تا 14 ساله در دو دوز توصیه می شود. فاصله بین دریافت دو دوز باید حداقل 6 ماه باشد. دوز دوم واکسن اچ پی وی معمولا 6 تا 12 ماه بعد از دوز اول استفاده می شود. در سنین 15 تا 26 سالگی به سه دوز واکسن اچ پی وی نیازمندیم. اگر در بازه سنی 9 تا 14 سال نیز فاصله دو دوز دریافتی واکسن اچ پی وی کمتر از 5 ماه باشد نیز باید دوز سوم واکسن اچ پی وی دریافت شود. در افراد 9 تا 26 ساله که به نقص در سیستم ایمنی دچار می باشند نیز استفاده از سه دوز واکسن اچ پی وی توصیه می گردد.

انواع واکسن اچ پی وی عبارت است از:

  • واکسن اچ پی وی (گارداسیل): این نوع واکسن علیه انواع 6، 11، 16 و 18 موثر می باشد.
  • واکسن اچ پی وی (گارداسیل-9): این نوع واکسن علیه انواع 6، 11، 16، 18، 31، 45، 52 و 58 موثر می باشد.

هر دو این واکسن ها علیه انوع 16 و 18 ویروس اچ پی وی موثر می باشند. این انواع ویروس اچ پی وی در ایجاد سرطان ها دخالت دارند. تحقیقات نشان می دهد استفاده از واکسن اچ پی وی تاثیرات محافظتی طولانی مدتی را علیه عفونت اچ پی وی به دنبال دارد.

واکسن اچ پی وی: عوارض

واکسن ها نیز همانند هر داروی دیگری احتمال بروز برخی عوارض جانبی را به دنبال دارند. خیلی از افرادی که واکسن اچ پی وی را دریافت می کنند علائم بالینی نشان نمی دهند اما در برخی موارد احتمال بروز عوارض خفیف وجود دارد. شایع ترین عوارض واکسن اچ پی وی عبارت است از:

  • درد، قرمزی، تورم در محل تزریق
  • سردرد یا احساس خستگی
  • تهوع
  • درد ماهیچه ای

در موارد نادر پس از تزریق واکسن اچ پی وی احتمال بروز واکنش های شدید آلرژیک (شوک آنافیلاکتیک) وجود دارد.

برگرفته از: وبسایت https://www.cdc.gov
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه