محاسبه سیکل قاعدگی می تواند به شما نشان دهد چه چیزی در مورد قاعدگی شما نرمال و چه چیز غیر نرمال است. در مقاله پیش رو به پاسخ پرسش هایی مانند سیکل قاعدگی چیست، طول دوره قاعدگی چگونه محاسبه میشود و دوران قاعدگی چند روز است؟ خواهیم پرداخت.

دروانا: 

 سیکل قاعدگی چیست و محاسبه سیکل قاعدگی چگونه انجام می شود؟

آیا می دانید آخرین پریودتان از چه زمانی آغاز شده و چه مدت به طول انجامیده است؟ دنبال کردن و محاسبه سیکل قاعدگی می تواند به شما کمک کند تا بدانید روند چرخه های قاعدگی شما چقدر نرمال است. به این ترتیب می توانید زمان تخمک گذاری، تغییرات هورمونی در سیکل ماهانه و تغییرات مهم مانند به تعویق افتادن پریودها را تشخیص دهید. در اغلب موارد بی نظمی های موجود در چرخه قاعدگی چندان مشکلات جدی را به همراه ندارد، اما در برخی موارد بی نظمی قاعدگی در زنان می تواند نشان دهنده وجود برخی مشکلات باشد.

و اما سیکل قاعدگی چیست؟ سیکل قاعدگی تغییرات ماهانه در بدن خانم ها می باشد که آن ها را برای بارداری احتمالی آماده می سازد. در هر ماه یکی از تخمدان ها تخمکی را آزاد می سازد. به این فرایند تخمک گذاری گفته می شود. همزمان تغییرات هورمونی در سیکل ماهانه رخ می دهد. این تغییرات هورمونی رحم را برای بارداری احتمالی آماده می سازد. اگر تخمک گذاری اتفاق بیفتد اما تخمک بارور نگردد در آن صورت دیواره رحم در درون واژن فرو می ریزد و پس از آن پریود اتفاق می افتد. بنابراین در پاسخ به این پرسش که خون قاعدگی از کجا میاید باید گفت خونریزی دوران قاعدگی مربوط به فروریزی دیواره رحم در اثر عدم وقوع بارداری می باشد.

طول دوره قاعدگی چگونه محاسبه میشود؟ یا دوران قاعدگی چند روز است؟ محاسبه چرخه قاعدگی به این صورت است که اولین روز آغاز پریود تا اولین روز پریود بعدی به عنوان طول دوره قاعدگی در نظر گرفته می شود. باید به خاطر داشت طول دوره قاعدگی برای همه افراد مشابه نیست. ممکن است این پرسش ایجاد شود که فاصله بین دو قاعدگی چند روز است؟ باید توجه داشت که خونریزی دوران قاعدگی هر 21 تا 35 روز رخ می دهد و به مدت دو تا هفت روز ادامه می یابد. اما چرخه های قاعدگی ممکن است کوتاه تر شده و با افزایش سن منظم تر شود.

چرخه های قاعدگی ممکن است منظم یا نامنظم باشد. خونریزی پریود شما می تواند سبک یا سنگین، درد در شما نرمال در نظر گرفته شود.

به خاطر داشته باشید که استفاده از برخی داروها مانند انواع قرص های ضد بارداری یا دستگاههای آی یو دی هورمونی می تواند طول دوره قاعدگی شما را تغییر دهد.

زمانی که به دوران یائسگی نزدیک می شوید طول دوره قاعدگی در شما دوباره بی نظم می شود. اما از آنجاییکه ریسک ابتلا به سرطان رحم با افزایش سن بیشتر می شود، در مورد هر گونه خونریزی نامنظم در حوالی دوران یائسگی با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

محاسبه سیکل قاعدگی

به طور کلی برای این که بدانید چرخه های قاعدگی شما نرمال است یا خیر، بهتر است سوابقی از چرخه های قاعدگی خود را در تقویمی ثبت کنید. با دنبال کردن روز شروع چرخه در هر ماه و به مدت چند ماه می توانید نظمی را در مورد چرخه های قاعدگی بیابید. ممکن است این سوال در ذهن شما ایجاد شود که روز اول پریود چه روزی است؟ روز اول پریود روزی است که از آن روز چرخه جدید آغاز می گردد. درک این نکته در محاسبه سیکل قاعدگی اهمیت دارد. در صورتی که در مورد پریودتان نگرانی هایی را در ذهن داشتید می توایند آن را به به طور ماهانه یادداشت کنید. در یادداشت های خود می توایند به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • تاریخ پایانی: چرخه قاعدگی شما چند روز به طول انجامیده است؟ آیا کوتاه تر و یا طولانی تر از حد معمول بوده است؟
  • میزان خونریزی: به میزان سنگین بودن خونریزی ها در ماه توجه داشته باشید. آیا خونریزی اخیرتان سبک تر و یا سنگین تر از حد معمول بوده است؟ به چند عدد نوار بهداشتی در روز نیاز داشته اید؟ آیا لخته های خونی را دفع کرده اید؟
  • خونریزی غیر نرمال: آیا در بازه بین پریودها خونریزی غیرنرمالی داشته اید؟
  • درد: درد مربوط به دوران پریود را توصیف کنید. آیا این درد در مقایسه با پریودهای معمول شما بدتر بوده است؟
  • سایر تغییرات: آیا شما تغییرات خلقی و یا رفتاری را تجربه می کنید؟ آیا چیز جدیدی در طول ماه اتفاق افتاده است که سبب ایجاد تغییری در پریودهای شما شده است؟

چطور می توان از قاعدگی نامنظم پیشگیری کرد؟

در مورد برخی خانم ها استفاده از قرص های ضد بارداری می تواند به ایجاد نظم در قاعدگی آن ها کمک کند. درمان مشکلات زمینه ای مانند اختلال در خوردن نیز می تواند بسیار کمک کننده باشد؛ زیرا برخی از این اختلالات در علت زود پریود شدن یا تاخیر در پریود شدن دخالت دارند. اما باید یادآور شد در برخی موارد نمی توان مانع از بروز ناهنجاری قاعدگی گردید.

در صورت بروز موراد زیر فورا با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت نمایید:

  • پریودها به طور ناگهانی و برای مدتی بیش از 60 روز قطع می گردد، در حالی که بارداری نیز اتفاق نیافتاده است.
  • پریودها به طور ناگهانی و بی نظمی اتفاق می افتد.
  • خونریزی شما بیش از هفت روز به طول می انجامد.
  • خونریزی در شما سنگین تر از حد معمول است تا جایی که ناچارید هر یک تا دو ساعت نوار بهداشتی خود را تعویض کنید.
  • طول دوره قاعدگی شما کمتر از 21 روز و یا بیش از 35 روز می باشد.
  • در فواصل بین پریودها دچار خونریزی می شوید.
  • در طول دوران پریود دچار درد شدیدی می شوید.
  • به طور ناگهانی و بعد از استفاده از نوار بهداشتی دچار تب و احساس مریضی شده اید.

به خاطر داشته باشید که دنبال کردن و محاسبه سیکل قاعدگی می تواند به شما نشان دهد چه چیزی در مورد شما نرمال و چه چیزی غیر نرمال است.

دکتر غزال همتی

دکتر غزال همتی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر غزال همتی دارای بورد تخصصی زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران در شهر تهران هستند. بیش از 22 سال سابقه فعالیت در این حوزه را دارند و در سال 1388 به عنوان پزشک نمونه سال در غرب استان تهران انتخاب شدند.
 

تایید شده: توسط دکتر غزال همتی
برگرفته از: وبسایت http://www.menopause.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه