عقیم سازی لوله یک روش جراحی برای بستن لوله های رحمی زنان و پیشگیری از بارداری است، این روش خطرات و مراقبت های خود را دارد.

دروانا: 

عقیم سازی لوله در زنان

لوله های فالوپ تخمدان ها را به رحم متصل می کنند. خانمی که تحت جراحی عقیم سازی لوله قرار می گیرد توانایی باروری خود را از دست می دهد و بدین ترتیب عقیم می شود. عقیم سازی لوله در زنان در بیمارستان یا کلینیک سرپایی انجام می گیرد. در این روش، فرد تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرد و در طول جراحی به خواب می رود و یا ممکن است به هوش بوده و بیهوشی نخاعی دریافت کند. بستن لوله های رحمی به 30 دقیقه زمان نیاز دارد. جراح یک یا دو برش جراحی را در شکم بیمار ایجاد می کند. در بیشتر موارد، این برش ها در اطراف ناف هستند. برای باز کردن شکم، گاز به داخل آن پمپ می شود؛ این کار به جراح در مشاهده رحم و لوله های فالوپ کمک می کند. یک لوله باریک مجهز به دوربین وارد شکم بیمار می شود. ابزارهایی که به منظور مسدود کردن لوله ها به کار می روند از طریق لاپاروسکوپ یا یک برش جداگانه وارد می گردند. حال لوله ها سوزانده شده یا با گیره یا حلقه کوچک بسته می شوند. بستن لوله های رحمی همچنین می تواند درست بعد از زایمان از طریق شکاف کوچکی در ناف یا در طول سرازین انجام گیرد. روش دیگر استفاده از حلقه ای است که در محلی از لوله ها که به رحم متصل می شوند، قرار می گیرد. این روش از طریق دهانه رحم انجام می شود و نیازی به ایجاد برش در شکم ندارد، برخی مواقع این روش بستن لوله های رحمی در کلینیک و بدون نیاز به بیهوشی عمومی انجام می گیرد. فقط بیماران باید به این نکته توجه کنند که روش هیستروسکوپیک در ایران در دسترس نیست.

علت عقیم سازی لوله در زنان

عقیم سازی لوله زنان برای خانم های بالغی که به عدم تمایل به باردار شدن اطمینان دارند، انجام می شود. مزایای این روش شامل یک روش مطمئن برای پیشگیری از بارداری و کاهش خطر سرطان تخمدان است. خانم هایی که در دهه چهارم زندگی خود هستند یا سابقه خانوادگی سرطان تخمدان دارند ممکن است بخواهند لوله ها را به طور کامل بردارند تا خطر بروز سرطان تخمدان در آینده را کاهش دهند. با این حال، برخی زنان که بستن لوله های رحمی را انتخاب می کنند، در آینده از تصمیم خود بازمی گردند که این حالت اغلب در خانم ها جوان تر دیده می شود. عقیم سازی لوله های زنان یک روش دائمی برای پیشگیری از بارداری است. این روش به عنوان یک روش کوتاه مدت یا برگشت پذیر توصیه نمی شود. با این حال، یک جراحی بزرگ می تواند توانایی فرد برای باروری را بازگرداند. بیش از نیمی از خانم هایی که لوله های رحمی خود را بسته اند مجددا می توانند باردار شوند. یک روش جایگزین جراحی بازگرداندن لوله، لقاح آزمایشگاهی است. در مواردی که بستن لوله ها از طریق حلقه انجام شده است، برگرداندن آن بسیار دشوار خواهد بود.

خطرات عقیم سازی لوله در زنان

بستن ناقص لوله ها از جمله خطرات این روش است که موجب می شود امکان بارداری هنوز وجود داشته باشد. حدود یک خانم از هر 200 خانمی که لوله های رحمی خود را می بندند در آینده باردار می شوند. اگر بعد از بستن لوله های فالوپ بارداری رخ دهد، خطر بارداری اکتوپیک افزایش می یابد. آسیب به اندام ها و بافت های مجاور در اثر استفاده از ابزار جراحی از دیگر خطرات این روش پیشگیری از بارداری محسوب می شود.

بعد از عقیم سازی لوله در زنان

فرد اغلب در همان روز بستن لوله های رحمی به منزل بازمی گردد. اگر فرد تحت بیهوشی عمومی قرار گرفته باشد، فرد دیگری باید او را به منزل برساند و شب اول را در کنار او بماند. بعد از عقیم سازی لوله، فرد اندکی حساسیت به درد و احساس درد خواهد داشت. پزشک داروی ضد دردی را برای کنترل این وضعیت تجویز می نماید. بعد از لاپاروسکوپی، بسیاری از خانم ها برای چند روز در شانه های خود احساس درد دارند. این درد در اثر گازی که برای مشاهده بهتر شکم به داخل آن پمپ شده است، ایجاد می گردد. فرد در حالت دراز کشیده می تواند گاز را دفع کند. ظرف چند روز آینده بیمار می تواند به فعالیت های طبیعی خود ادامه دهد اما برای سه هفته باید از بلند کردن اجسام سنگین بپرهیزد. اگر بستن لوله های رحمی از طریق قرار دادن حلقه انجام گرفته باشد، فرد باید تا زمانی که تست هیستروسالپینگوگرام را سه ماه بعد از جراحی انجام دهد، از یک روش ضد بارداری استفاده کند تا از مسدود شدن لوله ها اطمینان حاصل نماید.


دکتر مریم سلیم نژاد

دکتر مریم سلیم نژاد

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر مريم سليم نژاد، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه شهید بهشتی، دارای دانشنامه تخصصی زنان و زایمان و عضو انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران می باشند. همچنین خانم دکتر سلیم نژاد دارای مدرک تکمیلی دوره هیستروسکوپی تشخیصی و درمانی و دوره کولپوسکوپی هستند.
 
تایید شده: توسط دکتر مریم سلیم نژاد
برگرفته از: وبسایت https://medlineplus.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه