دکتر مریم سلیم نژاد متخصص زنان، زایمان و نازایی به سوالات متداول بانوان پیرامون مصرف قرص های پریناتال در بارداری و مکمل هایی مانند اسید فولیک در بارداری و حتی مصرف قرص های پریناتال در شیردهی پاسخ داده اند و نکات قابل توجهی را ارائه نموده اند.

دروانا: 

شروع مصرف قرص پریناتال قبل از بارداری از چه زمانی باید آغاز شود؟

مصرف روزانه یک عدد قرص یدوفولیک ترجیحا سه ماه قبل از بارداری توصیه می شود و تا پایان بارداری ادامه می یابد. در بارداری های با سابقه ناهنجاری عصبی نوزاد یا مصرف والپروئیک اسید و کاربامازپین یا ابتلا به بیماری هایی مانند صرع یا دیابت روزانه به میزان 4 میلی گرم فولیک اسید تا سه ماهه اول بارداری تجویز می شود. در موارد مشکلات تیروئید، فولیک اسید تجویز می شود.

بهترین زمان مصرف قرص پریناتال در بارداری چه موقع می باشد؟

نیم ساعت قبل یا همراه با غذا و همچنین آب کافی مصرف شود.

عدم مصرف کافی فولیک اسید چه مشکلاتی را در بارداری به همراه دارد؟

مصرف کافی فولیک اسید در بارداری باعث پیشگیری از نقائص لوله عصبی نظیر اسپینا بیفیدا و آنانسفالی می شود. همچنین برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف فولیک اسید ممکن است به کاهش خطر سایر نقص های مادرزادی مانند شکاف لب، شکاف کام و برخی از انواع خاص مشکلات قلبی نیز کمک کند.

آیا مصرف قرص پریناتال در دوران شیردهی نیز باید ادامه یابد؟

مصرف آهن و مولتی ویتامین تا 3 ماه بعد از زایمان بایستی ادامه یابد.

 

دکتر مریم سلیم نژاد

دکتر مریم سلیم نژاد

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر مريم سليم نژاد، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه شهید بهشتی، دارای دانشنامه تخصصی زنان و زایمان و عضو انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران می باشند. همچنین خانم دکتر سلیم نژاد دارای مدرک تکمیلی دوره هیستروسکوپی تشخیصی و درمانی و دوره کولپوسکوپی هستند.
 
تایید شده: توسط دکتر مریم سلیم نژاد

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه