مصرف مواد مخدر در دوران بارداری عوارضی در پی دارد که فراتر از تاثیرات مصرف مواد مخدر در دوران بارداری می باشد. نوزادان متولد شده از مادرانی که در دوران بارداری از مواد مخدر استفاده می کرده اند (اعتیاد در مادران باردار) در خطر عوارضی مانند تولد زودس و حتی مرگ قرار دارند. این نوزادان در بزرگسالی نیز در خطر مشکلات متعدد دیگری از جمله اختلالات یادگیری و رشد نامناسب می باشند.

دروانا: 

مصرف مواد مخدر در دوران بارداری: تاثیرات مصرف مواد مخدر در دوران بارداری

داروهای مخدر داورهایی غیر قانونی هستند که مصرف آن ها برای همه افراد ممنوع می باشد. مصرف مواد مخدر در دوران بارداری فرد را با مخاطرات تازه ای رو به رو خواهد کرد.

استفاده از داروهای مخدر مخصوصا در زمان بارداری برای مادر و جنین در حال رشد خطرناک می باشد. حدود یک نفر از هر بیست خانم باردار در طول دوران بارداری از چنین داروهایی استفاده می کند.

داروهای مخدر عبارت است از:

  • کوکائین
  • آمفتامین ها
  • هروئین
  • ماری جوآنا
  • برخی داروهای نسخه شده از سوی پزشک که مورد سوء استفاده قرار می گیرد مانند ترامادول، کدئین، مورفین و غیره.

تاثیر مواد مخدر بر بارداری

مصرف مواد مخدر در دوران بارداری و اعتیاد در بارداری و قبل از آن می تواند مشکلاتی را به دنبال داشته باشد. برخی از مشکلات ناشی از اعتیاد در دوران بارداری عبارت است از:

  • ناباروری: عدم توانایی در باردار شدن که به آن ناباروری گفته می شود.
  • ایجاد مشکلاتی در جفت: جفت در داخل رحم رشد می کند و از طریق بند ناف جنین را به لحاظ اکسیژن و غذا تامین می گرداند. حال مصرف مواد مخدر در دوران بارداری می تواند مشکلاتی را در جفت ایجاد کند.
  • زایمان زودرس: زایمان زودرس زایمانی است که در هفته قبل از 37 بارداری اتفاق می افتد و احتمال آن با اعتیاد مادران باردار بیشتر می شود.
  • سقط: مرگ جنین در هفته قبل از بیستم بارداری سقط نامیده می شود. مصرف مواد مخدر در دوران بارداری احتمال سقط را بالا می برد.
  • مرده زایی: به مرگ جنین در هفته های بعد از بیستم بارداری مرده زایی گفته می شود که می تواند ناشی از اعتیاد مادران باردار باشد.

عوارض مصرف مواد مخدر در دوران بارداری

مصرف مواد مخدر در دوران بارداری برای نوزاد متولد شده نیز عوارضی را در پی خواهد داشت.

برخی از عوارض مصرف مواد مخدر در دوران بارداری که متوجه نوزادان می باشد عبارت است از:

  • تولد زودرس: زمانی که جنین قبل از کامل شدن در هفته 37 بارداری متولد شود، تولد نارسی خواهد داشت که این حالت با مصرف مواد مخدر در دوران بارداری تشدید می شود.
  • داشتن وزن کم هنگام تولد: در این حالت نوزاد متولد شده وزن کمتر از حالت نرمال دارد که می تواند ناشی از اعتیاد در مادران باردار باشد.
  • اندازه کوچک سر
  • نواقص قلبی
  • نواقصی که از زمان تولد وجود دارد. این نواقص که ممکن است در اثر اعتیاد در بارداری اتفاق بیافتند، بر شکل و عملکرد یک یا بخش هایی از بدن تاثیر می گذارند و وضعیت کلی سلامت را تحت تاثیر قرار می دهند.
  • ابتلا به عفونت هایی مانند هپاتیت سی و اچ آی وی و زیکا. این ویروس ها اغلب در افرادی ایجاد می شود که به دلیل اعتیاد، سوزن تزریق خود را به اشتراک می گذارند. مادران باردار می توانند این عفونت ها را در زمان بارداری یا در زمان زایمان به فرزند خود منتقل کنند. اگر شما در دوران بارداری به ویروس زیکا مبتلا شوید فرزند شما ممکن است به هنگام تولد دچار عارضه ای به نام میکروسفالی شود. همچنین ممکن است به سایر مشکلات مغزی نیز دچار گردد.
  • سندرم پرهیز نوزادی یا Neonatal abstinence syndrome که به اختصار به آن NAS نیز گفته می شود. مصرف مواد مخدر در دوران بارداری سبب می شود نوزاد متولد شده به برخی مشکلات دچار گردد. نوزاد به هنگام تولد علائم انزوا از داروی مخدر مصرف شده در دوران بارداری را نشان خواهد داد.

تاثیرات مصرف مواد مخدر در دوران بارداری بر کودکان متولد شده 

تاثیر مصرف مواد مخدر در بارداری تنها محدود به مادر و نوزاد متولد شده نخواهد بود. این نوزادان در دوران کودکی نیز در خطر بروز برخی مشکلات و عوارض قرار خواهند داشت. برخی از تاثیرات مصرف مواد مخدر در دوران بارداری بر کودکان متولد شده عبارت است از:

  • مشکلات رفتاری و مشکلاتی در یادگیری
  • رشد نامناسب و کمتر از حد نرمال
  • سندرم مرگ ناگهانی نوزاد: در این حالت کودک در حال خواب و به دلیل غیر قابل توضیحی جان خود را از دست می دهد که در برخی موارد به علت مصرف مواد مخدر در دوران بارداری اتفاق می افتد.

تعیین دقیق تاثیرات مصرف مواد مخدر در دوران بارداری بسیار دشوار می باشد. این بدان دلیل است که خانم هایی که از داروهای مخدر استفاده می کنند اغلب بیش از یک دارو را مصرف می کنند و ممکن است علاوه بر مصرف داروهای مخدر سایر رفتارهای ناسالم را نیز انجام دهند. برای مثال ممکن است علاوه بر استفاده از سیگار از الکل نیز استفاده کنند. این مادران ممکن است رژیم غذایی سالمی نداشته باشند. همچنین این مادران در خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی نیز قرار دارند و همه عوامل ذکر شده می تواند بر بارداری تاثیر داشته باشد.

ترک مصرف مواد مخدر در دوران بارداری

اگر شما از هروئین و یا سایر داروهای نسخه ای مانند اپیوئیدها در دوران بارداری استفاده می کنید، به خاطر داشته باشید که هرگز این داروها نباید بدون نسخه پزشک استفاده شود. همچنین باید توجه داشت قطع ناگهانی مواد مخدر می تواند مشکلات شدیدی را برای جنین در حال رشد به همراه داشته باشد و حتی می تواند منجر به مرگ جنین گردد. مراکز درمانی تخصصی وجود دارند که با داروهایی مانند متادون و بوپرونورفین به درمان شما کمک خواهند کرد. این داروها می توانند وابستگی شما به داروهای مخدر را تدریجا کاهش دهند به نحوی که برای شما و جنین خطری در پی نداشته باشد.

دکتر مریم سلیم نژاد

دکتر مریم سلیم نژاد

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر مریم سلیم نژاد، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه شهید بهشتی، دارای دانشنامه تخصصی زنان و زایمان و عضو انجمن متخصصین زنان و مامایی ایران می باشند. همچنین خانم دکتر سلیم نژاد دارای مدرک تکمیلی دوره هیستروسکوپی تشخیصی و درمانی و دوره کولپوسکوپی هستند.
 
تایید شده توسط: دکتر مریم سلیم نژاد
برگرفته از: وبسایت https://www.marchofdimes.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه