لابیاپلاستی از روش های جوانسازی واژن می باشد که به بهبود رضایت جنسی بیماران کمک خواهد کرد. در این مقاله به نکاتی پیرامون مراقبت های بعد از لابیاپلاستی خواهیم پرداخت.

دروانا: 

لابیاپلاستی چیست؟

اصطلاح لابیاپلاستی به نوعی جراحی زیبایی در زنان اشاره دارد که طی آن اندازه لابیا مینورا کاهش می یابد. لابیاپلاستی یکی از شیوه های جوانسازی واژن می باشد. انتخاب لابیاپلاستی از سوی زنان به دلایل مختلفی انجام می شود. از جمله دلایل انجام لابیاپلاستی عبارت است از کاهش درد حین نزدیکی، کاهش تحریک و خارش. به هنگام انجام لابیاپلاستی ممکن است رویکردهای مختلفی از سوی متخصص زنان یا جراح پلاستیک اتخاذ شود اما معمولا بخش های اضافی بافت لابیا بریده می شود. همزمان ممکن است بخش هایی از ناحیه کلیتورال نیز کشیده شود.

 علاوه بر این موارد انجام لابیاپلاستی سبب می شود افراد نسبت به ظاهر اندام تناسلی خود احساس بهتری داشته باشند. اما باید توجه داشت تجربه عمل لابیاپلاستی همانند هر روش جراحی دیگری عوارضی به دنبال دارد. عوارض لابیاپلاستی عبارت است از خونریزی، هماتوم و عفونت. در برخی موارد ممکن است بخش هایی از لابیا بیش از حد بریده شود. ممکن است خانم ها تمایل به برش بخش های زیادی از لابیا داشته باشند اما باید خاطر نشان کرد چنین رویکرد تهاجمی سبب خشکی مزمن و اسکار در اطراف دهانه واژن می شود و درد حین نزدیکی را به همراه دارد.

پس از انجام لابیاپلاستی نیاز به استراحت درمنزل خواهید داشت. در ادامه قصد داریم به معرفی نکاتی بپردازیم که شما را در مراقبت های بعد از لابیاپلاستی یاری سازد.

  • هر 4 تا 6 ساعت یک باردر طول 24 ساعت و در حالت بیداری از کیسه یخ استفاده کنید.کیسه یخ را هرگز به طور مستقیم به پوست خود نزدیک نکنید. استفاده از کیسه یخ سبب کاهش تدریجی تورم و درد می شود. باید توجه داشت اغلب بیماران پس از انجام لابیاپلاستی درد اندکی دارند. اما برخی بیماران ممکن است تورم شدیدی را تجربه کنند. بیمارانی که تورم اندکی دارند ظرف چند روز آینده می توانند به کارها و فعالیت های روزمره سبک خود بازگردند و پس از دو هفته بعد از جراحی لابیاپلاستی، با تایید متخصص خود دیگر محدودیتی نخواهند داشت.
  • وجود مقداری کبودی و تورم در لابیا طبیعی می باشد. این مورد از عوارض لابیاپلاستی در طول دو هفته پس از انجام جراحی بهبود خواهد یافت.
  • بانداژ جراحی هر زمان پس از انجام لابیاپلاستی قابل تعویض می باشد و می توان از دستمال مرطوب و یا نوار بهداشتی استفاده کرد.
  • وجود ترشحات خونی به مدت حداقل 1 تا 2 هفته بعد از انجام لابیاپلاستی طبیعی می باشد.
  • پماد آنتی بیوتیک باید روزی دو بار و به مدت 14 روز روی برش های حاصل از جراحی لابیاپلاستی استفاده شود. دقت کنید که هر بار لایه نازکی از پماد را روی زخم ها قرار دهید. پس از دو هفته می توان از پماد آلوئه ورا نیز استفاده کرد.
  • استفاده از ترکیبات ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و نارکوتیک های خفیف برای کاهش درد ناشی از لابیاپلاستی می تواند انتخاب مناسبی باشد. استفاده از نارکوتیک ها مخصوصا در 24 ساعت بعد از جراحی موثر می باشد. به خاطر داشته باشید استفاده از نارکوتیک ها تاثیرات خواب آور به دنبال خواهد داشت. یبوست نیز یکی دیگر از عوارض این داروها می باشد. بنابراین با مصرف فیبر و لاگزتیو می توانید یبوست را برطرف سازید.
  • استفاده از ترکیبات ضد التهاب غیر استروئیدی باید به طور مرتب طی 3 تا 5 روز اول بعد از جراحی لابیاپلاستی ادامه یابد. این ترکیبات خواب آور نیستند و در عملکرد روزانه شما تداخلی ایجاد نمی کنند. استفاده از این ترکیبات به کاهش تورم کمک می کند همچنین نیاز شما برای دریافت داروهای ضد درد قوی تر را کاهش می دهد.
  • در طول 6 تا 12 هفته بعد از جراحی لابیاپلاستی باید از داشتن نزدیکی اجتناب کنید.
  • پوست ناحیه لابیا پس از انجام لابیاپلاستی ممکن است به مدت چند ماه و تا بهبود زخم ها بی حس باشد. اما احتمال بی حسی دائمی لابیا پس از انجام لابیاپلاستی عارضه ای نادر می باشد.

اگر بعد از انجام لابیاپلاستی عوارض زیر مشخص گردید فورا با پزشک متخصص خود تماس حاصل فرمایید:

  • خونریزی قابل توجه در محل جراحی
  • تب بالای 38 درجه ظرف سه روز بعد از انجام جراحی لابیاپلاستی
  • درد شدیدی که با مصرف مسکن ها برطرف نگردد
  • ترشح از محل زخم ها و قرمزی آن ها
دکتر پروانه سهامی

دکتر پروانه سهامی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر پروانه سهامی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی دارای بورد تخصصی و عضو انجمن متخصصین زنان،مامایی و نازائی ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر پروانه سهامی
برگرفته از: وبسایت
https://www.plasticsurgery.org
http://www.bogg.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه