لابیاپلاستی از جمله جراحی های زیبایی زنان است که در آن بافت اضافی لوب های داخلی ناحیه تناسلی برداشته می شود. وجود بافت اضافی و افتادگی این ناحیه مشکلاتی را برای خانم ها ایجاد می کند. در این مقاله برخی نکات پیرامون مراقبت بعد از لابیاپلاستی و ریکاوری آن بررسی می شود.

دروانا: 

مراقبت بعد از لابیاپلاستی

لابیاپلاستی یک روش جراحی است که برای رفع شلی و افتادگی لابیا کوچک (لب داخلی اندام تناسلی) انجام می شود. بافت اضافی در لابیا مینور برای خانم ها مشکل ساز می گردد، موجب درد و ناراحتی هنگام پوشیدن لباس های مختلف می شود، در فعالیت های روزانه اختلال ایجاد کرده و اعتماد به نفس فرد دچار مشکل می گردد. جراحی لابیاپلاستی با برداشتن بافت اضافی در این ناحیه این نگرانی ها را برطرف می کند. این روش جراحی ایمن و موثر است، مزایای عملکردی و زیبایی دارد و سال های اخیر مورد استقبال زیادی قرار گرفته است. در ادامه پاسخ چندین سوال رایج در مورد ریکاوری و مراقبت بعد از لابیاپلاستی مطرح می شود.

ورم و خارش ناشی از جراحی لابیاپلاستی معمولا چه مدت ادامه دارد؟

دو مشکل رایج که فرد در اوایل دوره ریکاوری بعد از لابیاپلاستی تجربه می کند ورم و خارش است. به طور کلی، ورم بعد از جراحی در 2 تا 3 روز بعد از آن اوج می گیرد و سپس به تدریج ظرف چند هفته آینده برطرف می شود. خارش بعد از لابیاپلاستی نیز معمولا در هفته اول بعد از جراحی بروز می کند؛ زمانی که زخم جراحی در حال بهبودی است. اگر خارش بعد از لابیاپلاستی طولانی شود، بیمار باید به پزشک مراجعه کند؛ این خارش ممکن است نشانه ای از عفونت قارچی یا باکتریایی بوده یا در اثر واکنش آلرژیک به دارو ایجاد شده باشد. بعد از یک هفته ورم، درد اولیه بعد از جراحی و خارش باید تا حد زیادی از بین برود.

چه اقداماتی به فرآیند بهبودی لابیاپلاستی سرعت می بخشند؟

به طور کلی، فرد بهتر است در ابتدا فعالیت های خود را کم کند. ورم ناشی از لابیاپلاستی به کمک کمپرس سرد کنترل می شود، در حالی که خارش و ناراحتی به کمک پدهای خنک کننده رفع می گردد. بیمار قبل از مالیدن هر دارویی به محل جراحی باید با پزشک مشورت کند و برای بررسی وضعیت بهبودی مرتب به پزشک مراجعه نماید.

وضعیت اسکار بعد از لابیاپلاستی چگونه است؟

در جراحی لابیاپلاستی، جراح اغلب از بخیه های جذبی برای بستن محل جراحی استفاده می کند که معمولا ظرف 3 تا 4 هفته جذب می شوند. در بیشتر موارد اسکار به خوبی در بافت لابیا مینور پنهان می شود؛ این بافت به طور طبیعی دارای چروک ها و چین خوردگی هایی است. بعد از این که بخیه ها جذب می شوند، بافت اسکار سفت می گردد قبل از این که با گذشت چند ماه نرم شود.

چه مدت بعد از جراحی لابیاپلاستی فرد می تواند به فعالیت های نرمال خود ادامه دهد؟

خانم ها معمولا طی 2 تا 4 هفته بعد از جراحی لابیاپلاستی به زندگی روزمره و فعالیت های نرمال خود بازمی گردند. برای این که جای زخم به خوبی محکم شود و فرد بتواند نزدیکی جنسی داشته باشد، 6 تا 8 هفته زمان لازم است اما ابتدا باید توسط پزشک معاینه شود. لابیاپلاستی یک روش جراحی موثر و رضایت بخش است که نتایج حاصل از آن برای مدت طولانی باقی می ماند. اگر فرد تصمیم به انجام این جراحی داشته باشد، باید در مورد شرایط آن با پزشک متخصص زنان مشورت کند.

دکتر شیرین شمس متخصص زنان و زایمان عنوان می نمایند که "در برخی موارد لابیاپلاستی با کمک لیزر و گاهی به کمک پلاسما پن انجام می شود که در این موارد تصمیم گیری انجام کار با پزشک متخصص می باشد". 

دکتر شیرین شمس

دکتر شیرین شمس

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر شیرین شمس جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، دارای بیش از 12 سال سابقه تخصصی پزشکی و همچنین دارای تجارب ارزشمند در زمینه جراحی های زیبایی زنان و لیزردرمانی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر شیرین شمس
برگرفته از: وبسایت https://www.plasticsurgery.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه