درمان خونریزی غیر طبیعی رحم مبتنی بر دارو درمانی یا انجام جراحی است. در این مقاله گزینه های درمان خونریزی غیر طبیعی رحم را مرور می کنیم.

دروانا: 

خونریزی غیر طبیعی رحم به خونریزی مزمن یا حاد رحمی اشاره دارد که ممکن است بی نظم بوده و یا به لحاظ حجم، فراوانی یا دوره خونریزی متفاوت از خونریزی های معمول قاعدگی باشد. به منظور درمان خونریزی غیر طبیعی رحم ابتدا باید علت خونریزی غیر طبیعی رحم با استفاده از آزمایش خون، تست های آزمایشگاهی و تصویر برداری تعیین شده و سپس درمان مناسب برای آن انتخاب گردد.

درمان خونریزی غیر طبیعی رحم: دارو درمانی

درمان هورمونی در خط اول درمان خونریزی غیر طبیعی رحم قرار دارد، مخصوصا زمانی که علت شناخته شده ای برای خونریزی وجود ندارد. کنتراسپتیوهای ترکیبی و پروژسترون خوراکی از جمله گزینه های درمان خونریزی غیر طبیعی رحم می باشند. داروهای آنتی فیبرولیتیک مانند ترانزامیک اسید نیز می تواند با ممانعت از تخریب فیبرین در درمان خونریزی غیر طبیعی رحم نقش داشته باشد. این گزینه زمانی در درمان خونریزی غیر طبیعی رحم مورد توجه قرار دارد که خونریزی فرد مزمن می باشد. مطالعات نشان داده است 30 تا 55 درصد بیمارانی که از این گزینه برای درمان خونریزی غیر طبیعی رحم استفاده می کنند در میزان خونریزی خود کاهشی را احساس می کنند.

زمانی که درمان خونریزی غیر طبیعی رحم در موارد حاد موثر بوده و سبب کنترل خونریزی شود در آن صورت در طولانی مدت گزینه های دیگری در درمان خونریزی غیر طبیعی رحم مورد توجه می باشد. از جمله گزینه ها در درمان خونریزی غیر طبیعی رحم در طولانی مدت می توان به دستگاه درون رحمی لوونورژسترول و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی اشاره کرد. اگر درمان خونریزی غیر طبیعی رحم در مرحله اول با استروژن کنژوگه تزریقی انجام شود در آن صورت متخصص زنان برای درمان خونریزی غیر طبیعی رحم پروژسترون را اضافه کرده و به سمت استفاده از کنتراسپتیوهای خوراکی پیش می رود. درمان خونریزی غیر طبیعی رحم با استروژن در طولانی مدت توصیه نمی شود. بیمارانی که به اختلالت خونی مشکوک می باشند باید علاوه بر متخصص زنان به متخصص بیماری های خونی نیز مراجعه کنند، مخصوصا اگر درمان خونریزی غیر طبیعی رحم توسط متخصص زنان چندان موثر واقع نشده باشد. دسموپرسین ممکن است در درمان خونریزی غیر طبیعی رحم در افراد مبتلا به بیماری فون ویلبراند مورد توجه قرار گیرد. این دارو که در برخی موارد در درمان خونریزی غیر طبیعی رحم استفاده می شود به صورت تنفسی، وریدی یا زیر پوستی مصرف می گردد. این دارو باید با احتیاط استفاده شود زیرا احتمال احتباس ادراری یا هایپوناترمی (افت مقدار سدیم در خون) را در پی دارد. بیماران مبتلا به اختلالات خونی یا ناهنجاری های پلاکتی نباید از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی استفاده کنند زیرا تاثیر این داروها بر تجمع پلاکت و یا تداخل آن ها با داروها بر عملکرد کبد و تولید فاکتور لخته کننده تاثیر می گذارد.

درمان خونریزی غیر طبیعی رحم: جراحی

نیاز برای انجام جراحی به منظور درمان خونریزی غیر طبیعی رحم بر اساس شدت خونریزی، منع مصرف در درمان دارویی، عدم پاسخ دهی به درمان دارویی و وجود برخی مشکلات زمینه ای در بیمار تعیین می شود. اتساع و کورتاژ، تخریب آندومتر، آمبولیزاسیون شریان رحمی و هیسترکتومی از جمله گزینه های جراحی در درمان خونریزی غیر طبیعی رحم می باشد. تمایل برای باردار شدن در آینده بر انتخاب روش درمان خونریزی غیر طبیعی رحم با استفاده از جراحی تاثیر دارد. انجام جراحی هایی مانند هیسترکتومی و میومکتومی در صورتی در درمان خونریزی غیر طبیعی رحم مورد توجه قرار می گیرد که وجود برخی ناهنجاری های ساختاری در ایجاد خونریزی حاد رحم دخالت داشته باشد. انجام اتساع و کورتاژ بیشتر در تشخیص اختلالات رحمی نقش دارد و تنها مقدار خونریزی را به طور موقتی کاهش می دهد. استفاده از آمبولیزاسیون رحمی و از بین بردن لایه آندومتر در درمان خونریزی غیر طبیعی رحم از نوع حاد موفقیت آمیز می باشد. از بین بردن لایه آندومتر به عنوان گزینه ای در درمان خونریزی غیر طبیعی رحم در مورادی مورد توجه قرار دارد که سایر درمان ها موثر نبوده و یا منع مصرفی در آن ها برای بیمار وجود داشته باشد. برداشتن رحم یا هیسترکتومی در درمان خونریزی غیر طبیعی رحم به طور دائم موثر می باشد اما در بیمارانی مورد توجه قرار دارد که استفاده از دارو به منظور درمان خونریزی غیر طبیعی رحم در آن ها موثر نبوده باشد. 

دکتر فریده عسکری

دکتر فریده عسکری

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر فریده عسکری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز و عضو انجمن جراحان زنان و زایمان ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر فریده عسکری
برگرفته از: وبسایت https://www.acog.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه