تست های مختلفی به منظور غربالگری و تشخیص سرطان سینه انجام می گیرند.

دروانا: 

تست های سرطان سینه

سرطان سینه هنگامی ایجاد می شود که سلول های غیر طبیعی ایجاد شده و به صورت غیر قابل کنترل در بافت سینه رشد می کنند. تشخیص سریع این سرطان اهمیت بسیاری در روند درمان آن دارد. انجمن سرطان آمریکا توصیه هایی پیرامون غربالگری سرطان سینه با ماموگرافی سالانه ارائه می دهد؛ انجام ماموگرافی از سن 45 سالگی آغاز می شود. اگر سن فرد کمتر است و به ماموگرافی سالانه نیاز ندارد، باید ماهیانه خودآزمایی سینه ها را انجام دهد. این به منظور تشخیص تغییراتی در سینه ها همانند وجود توده، تغییر رنگ، فرورفتگی نوک سینه یا قرمزی انجام می گیرد. پزشک نیز معاینه بالینی سینه ها را در چکاپ سالیانه انجام می دهد. تست های تشخیصی مختلفی برای تشخیص و شناسایی سرطان سینه وجود دارند.

ماموگرافی

انجام ماموگرافی به صورت سالانه به افراد بالاتر از 45 سال توصیه می شود اما غربالگری ممکن است از سن 40 سالگی آغاز شود. ماموگرافی به کمک اشعه ایکس تصاویری از سینه ها تهیه می کند؛ این تصاویر پزشک را در شناسایی ناهنجاری ها در سینه همانند توده ها که می توانند نشان دهنده سرطان باشند، یاری می کنند. مشاهده وضعیت غیر عادی در ماموگرافی لزوما به معنی وجود سرطان پستان نیست اما در این صورت فرد باید تست های بیشتری انجام دهد.

سونوگرافی سینه

سونوگرافی تستی است که از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از داخل بدن استفاده می کند. اگر ماموگرافی نشان دهنده وجود توده باشد، پزشک انجام سونوگرافی را برای تایید تشخیص آن توصیه می نماید. او همچنین در صورت وجود توده قابل مشاهده در پستان سونوگرافی را انجام می دهد. سونوگرافی پزشک را در تعیین نوع توده یا غده (مایع یا جامد) یاری می کند. توده پر شده از مایع نشان دهنده کیست است که سرطانی نیست. برای انجام سونوگرافی پستان، پزشک ژلی بر روی پستان مالیده و از وسیله مخصوصی برای ایجاد تصویر از بافت سینه استفاده می کند.

بیوپسی سینه

بیوپسی برداشت نمونه بافتی از توده یا غده به منظور بررسی خوش خیم یا بدخیم بودن آن است. این تست سرطان سینه معمولا به صورت روش جراحی سرپایی انجام می گیرد. چندین روش به منظور انجام بیوپسی سینه وجود دارد که روش مناسب بسته به اندازه سینه انتخاب می شود. اگر تومور کوچک بوده و احتمال بدخیمی کم باشد، پزشک بیوپسی سوزنی را انجام می دهد؛ در این روش او سوزن را وارد پستان کرده و نمونه ای از بافت آن برمی دارد. برای نمونه برداری از توده های بزرگ تر، بیوپسی به کمک جراحی انجام می گیرد؛ در این روش تمام یا بخشی از توده و همچنین گره های لنفاوی بزرگ برداشته می شوند.

  • بیوپسی آسپیراسیون سوزنی برای توده های جامد انجام می گیرد. پزشک یک سوزن نازک را وارد کرده و مقدار کمی از بافت را بیرون می کشد. در برخی موارد، او ممکن است این روش را به منظور تست توده کیستیک و اطمینان از سرطانی نبودن آن انجام دهد.
  • بیوپسی مخروطی شامل استفاده از سوزن بزرگ تر و لوله برای استخراج نمونه بافتی است. سوزن به کمک لمس محل مورد نظر، ماموگرافی یا سونوگرافی هدایت می شود.
  • بیوپسی به کمک جراحی که در آن پزشک بخش یا تمام توده (ایجاد برش وسیع) را برای ارزیابی در زیر میکروسکوپ برمی دارد. اگر اندازه توده کوچک بوده یا تعیین محل آن دشوار باشد، پزشک قبل از جراحی از روش خاصی برای تعیین محل توده استفاده می کند.
  • بیوپسی غده نگهبان. نمونه برداری گره نگهبان نمونه برداری از گره لنفاوی است که احتمال انتشار سرطان به آن زیاد است. در سرطان سینه، این نمونه برداری معمولا از گره های لنفاوی زیر بغل انجام میگیرد. این تست سرطان سینه در تعیین وجود سرطان و میزان پراکندگی آن کمک کننده است. بررسی این بیوپسی ها پزشک را در تعیین درجه سرطان، ویژگی های تومور و نحوه پاسخ دهی تومور به درمان یاری می کند.

اسکن ام آر آی سینه

اسکن ام آر آی سینه غربالگری روتینی برای سرطان سینه محسوب نمی شود؛ زیرا احتمال نتیجه مثبت کاذب در آن بالا است. اما اگر فرد فاکتورهای خطر سرطان را داشته باشد، پزشک ممکن است برای اطمینان بیشتر، غربالگری ام آر آی به همراه ماموگرافی سالانه را توصیه نماید. این تست سرطان سینه از امواج رادیویی و میدان مغناطیسی برای ایجاد تصاویری از داخل پستان ها استفاده می کند.

اگر ماموگرافی یا معاینه بالینی نگران کننده باشد، فرد تحت تست های تشخیصی دیگر قرار می گیرد. اگر سرطان سینه به موقع تشخیص داده نشود می تواند کشنده باشد. اگر فرد سابقه خانوادگی یا فردی سرطان سینه داشته باشد باید پیرامون غربالگری های سالانه سرطان سینه با پزشک صحبت کند. صرف نظر از سن، خودآزمایی سینه ها باید به صورت ماهیانه انجام گیرد.

دکتر الهام گودرزی

دکتر الهام گودرزی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر الهام گودرزي جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی همدان، دکتر الهام گودرزی دارای 17 سال سابقه پزشکی و طبابت می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر الهام گودرزی
برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه