مقاله سرطان سینه، غربالگری سرطان سینه با هدف ارتقا دانش بیماران پیرامون هدف انجام غربالگری سرطان سینه تنظیم شده است. در این مقاله بیماران با مزیت ها و عوارض غربالگری سرطان سینه و نحوه انجام ماموگرافی آشنا خواهند شد.

دروانا: 

سرطان سینه، غربالگری سرطان سینه

غربالگری سرطان سینه راهی برای معاینه سینه ها به منظور بررسی علائم اولیه سرطان در خانم هایی می باشد که علائمی از سرطان ندارند. عمده ترین تستی که برای غربالگری سرطان سینه انجام می شود ماموگرافی می باشد که در آن از اشعه ایکس استفاده می گردد. هدف از غربالگری سرطان سینه تشخیص زودهنگام سرطان است قبل از آن که بیماری پیشرفت کرده و منتشر شود. تحقیقات نشان داده است غربالگری سرطان سینه احتمال مرگ ناشی از این بیماری را کاهش می دهد. متخصصین مختلف توصیه های متفاوتی در مورد غربالگری سرطان سینه دارند. شروع غربالگری سرطان سینه از سن 40 سالگی آغاز می گردد. در مواردی که بستگان نزدیک در سنین پایین به سرطان سینه دچار شده اند انجام غربالگری ممکن است زودتر از 40 سالگی توصیه شود. خانم های 40 تا 74 ساله و برخی خانم های مسن تر سالم غربالگری سرطان سینه را با استفاده از ماموگرافی انجام می دهند. خانم هایی که در خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند غربالگری سرطان سینه را باید زودتر آغاز کنند.

فاکتورهای ابتلا به سرطان سینه

برخی فاکتورهای ابتلا به سرطان سینه عبارت است از:

  • وجود ژن هایی که احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد مانند ژن های BRCA
  • داشتن بستگان نزدیک که در سنین پایین به سرطان سینه مبتلا شده اند (مادر، خواهر یا دختر)

مزیت انجام غربالگری سرطان سینه

مزیت عمده انجام غربالگری سرطان سینه تشخیص زود هنگام بیماری است زیرا در این صورت درمان ساده تر خواهد بود و احتمال مرگ ناشی از بیماری کاهش می یابد.

عوارض غربالگری سرطان سینه

اما توجه داشته باشید که غربالگری سرطان سینه ممکن است عوارضی و اشکالاتی نیز در پی داشته باشد:

  • نتایج مثبت کاذب: ممکن است در نتیجه انجام غربالگری سرطان سینه با استفاده از ماموگرافی نتایج مثبت کاذب باشد. این بدان معنی است که نتایج غربالگری سرطان سینه نشان می دهد فرد به سرطان سینه مبتلا است حال آن که چنین چیزی در واقع صحت ندارد. این نتیجه منجر به نگرانی های بی مورد و انجام تست های غیر ضروری از جمله نمونه برداری در برخی موارد می شود که دردناک و هزینه بر خواهد بود. نتایج مثبت کاذب به دنبال انجام غربالگری سرطان سینه اغلب در خانم های زیر 50 سال روی می دهد.
  • تشخیص های افراطی: ممکن است در غربالگری سرطان سینه با استفاده از ماموگرافی سرطان هایی تشخیص داده شود که هرگز برای سلامت فرد دردسر ساز نخواهد بود. این تشخیص ها منجر به دریافت درمان هایی خواهد شد که هیچ منفعتی در پی ندارد و حتی می تواند مضر نیز باشد. برای مثال ممکن است فرد جراحی و شیمی درمانی های غیر ضروری را به دنبال غربالگری سرطان سینه انجام دهد که در صورت عدم تشخیص هرگز برای فرد مشکلی ایجاد نمی کرد. راهی برای تعیین این که کدام سرطان ها برای فرد مشکلاتی به دنبال دارد و کدام چنین نیست وجود ندارد.
  • قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ایکس: ماموگرافی که اغلب برای غربالگری سرطان سینه انجام می شود مبتنی بر اشعه ایکس می باشد. بنابراین در طول انجام این روش غربالگری سرطان سینه فرد در معرض تابش امواج قرار دارد. اما تحقیقات نشان داده است مزیت تعداد افرادی که در نتیجه غربالگری ماموگرافی جان خود را حفظ کرده اند بر ریسک تابش اشعه ایکس در این روش غالب است.

غربالگری سرطان سینه: ماموگرافی

قبل از انجام ماموگرافی به عنوان روشی برای غربالگری سرطان سینه از کمر به بالا باید برهنه شوید. برای این که متخصص رادیولوژیست تصویر بهتری از سینه ها داشته باشد اشعه ایکس یک بار از بالا به پایین و یک بار از زاویه کناری به بافت پستان تابیده می شود. برای دید بهتر، سینه توسط دو پنل مسطح می گردد. این امر ممکن است کمی دردناک و ناخوشایند باشد اما تنها چند ثانیه به طول می انجامد. بهتر است زمان انجام غربالگری سرطان سینه را به گونه ای تنظیم کنید که قبل یا در طول دوران پریود نباشد. زیرا سینه ها در این زمان بسیار حساس می شوند. همچنین استفاده از دئودرانت و پودرهای ضد تعریق در روز انجام ماموگرافی ممنوع می باشد. به خاطر داشته باشید دریافت نتایج غیر نرمال در غربالگری سرطان سینه به معنی ابتلا به سرطان نخواهد بود و ضروری است در این شرایط تست های دیگری نیز انجام شود. اگر متخصص احتمال دهد نتایج غیر نرمال غربالگری سرطان سینه ارتباطی به سرطان ندارد در آن صورت ممکن است ماموگرافی دیگری در طول 6 ماه آینده تکرار شود. اما در صورتی که احتمال نتایج سرطانی مطرح باشد ممکن است انجام تست های بیشتر ضرورت بیابد. از جمله این تست ها عبارت است از ماموگرافی تشخیصی یا سونوگرافی از سینه ها. انجام سونوگرافی معمولا در خانم هایی توصیه می شود که در نتیجه ماموگرافی مشخص شده سینه های متراکم تری دارند. در صورتی که بافت سینه متراکم باشد با استفاده از ماموگرافی به سختی می توان بافت سینه را بررسی نمود. اگر سایر تست ها نیز نتایج مشکوکی را نشان دهد در آن صورت دستور انجام بیوپسی داده می شود. در طول بیوپسی نمونه ای از بافت سینه در آزمایشگاه بررسی می گردد. بیوپسی سینه معمولا با استفاده از سوزن و در طول ماموگرافی یا سونوگرافی انجام می شود. اما در برخی موارد انجام بیوپسی مستلزم انجام جراحی کوچکی می باشد.

دکتر افسر احمدی

دکتر افسر احمدی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر افسر احمدي جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی ایران در شهر تهران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر افسر احمدی
برگرفته از: وبسایت https://www.uptodate.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه