سرطان سینه، غربالگری ماموگرافی با هدف ارتقا دانش بیماران پیرامون مواردی مانند تشخیص اولیه سرطان سینه بر اساس غربالگری ماموگرافی تنظیم شده است.

دروانا: 

سرطان سینه بیماری است که در آن رشد سلول های این ارگان به طور خارج از کنترلی افزایش می یابد. سرطان سینه انواع متفاوتی دارد. نوع سرطان سینه بستگی به سلول هایی دارد که سرطانی شده اند. سرطان سینه در بخش های مختلفی از سینه آغاز می شود. بافت سینه یا پستان از سه بخش عمده تشکیل شده است: لوبول، مجرا و بافت پیوندی. لوبول ها غددی هستند که در تولید شیر نقش دارند. مجراها در حمل شیر به نوک سینه ها دخالت دارند. بافت پیوندی که از الیافی فیبری و اسیدهای چرب تشکیل شده نیز اطراف ساختارها را می پوشاند. اغلب موارد سرطان سینه در مجرا یا لوبول ها آغاز می شود. سرطان سینه با استفاده از عروق خونی و عروق لنفاوی به سایر بخش های بدن نیز منتشر می شود. وقتی سرطان سینه به خارج از این ارگان منتشر شود از اصطلاح متاستاز استفاده می کنند.

شایع ترین انواع سرطان سینه عبارت است از:

  • کارسینوم مجاری تهاجمی: این سلول های سرطانی به خارج از مجرای سینه و سایر بخش های بافت سینه منتشر می شوند. این سلول های تهاجمی قابلیت انتشار یا متاستاز به سایر بخش های بدن را دارند.
  • سرطان لوبولار تهاجمی: این سلول های سرطانی از لوبول به سایر بخش های سینه منتشر می شوند. این نوع از سرطان نیز سرطان سینه بدخیم می باشد.

انواع دیگری از سرطان سینه نیز وجود دارد که شیوع کمتری دارند که از آن جمله می توان به بیماری پاژه، سرطان سینه التهابی و موسینوس اشاره کرد. کارسینوم مجاری در جا یا DCIS نیز نوعی بیماری سینه می باشد که به سرطان منجر می شود. این نوع سرطان تنها به مجاری بافت سینه محدود شده و به سایر بخش ها منتشر نمی شود بنابراین به عنوان سرطان سینه بدخیم در نظر گرفته نمی شود.

غربالگری ماموگرافی چیست؟

غربالگری ماموگرافی نوعی روش برای تشخیص علائم اولیه سرطان سینه می باشد. همه خانم ها باید نسبت به انجام غربالگری ماموگرافی اطلاعات لازم را داشته باشند. باید در نظر داشت غربالگری سرطان سینه و یا غربالگری ماموگرافی به معنی پیشگیری سرطان سینه نمی باشد.  خانم های 50 تا 74 ساله که احتمال ابتلا به سرطان سینه در مورد آن ها متوسط می باشد باید غربالگری ماموگرافی را هر دو سال یک بار انجام دهند. خانم هایی که در بازه سنی 40 تا 49 سال قرار دارند باید در مورد زمان شروع غربالگری ماموگرافی و تکرار غربالگری ماموگرافی با پزشک متخصص زنان خود مشورت کنند. خانم ها باید مزایا و خطرات انجام غربالگری ماموگرافی قبل از 50 سالگی را به خوبی بسنجند.

در غربالگری ماموگرافی از اشعه ایکس استفاده می شود. غربالگری ماموگرافی بهترین راه برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه می باشد. تشخیص زودهنگام سرطان سینه امکان موفقیت درمان را فراهم می کند. انجام غربالگری ماموگرافی به طور منظم احتمال مرگ ناشی از سرطان سینه را کاهش می دهد. علاوه بر غربالگری ماموگرافی گزینه های دیگری نیز ممکن است در تشخیص به موقع سرطان سینه موثر باشد. از جمله این گزینه ها می توان به ام آر آی اشاره کرد. در روش ام آر آی از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی برای تصویربرداری از سینه استفاده می شود. ام آر آی به همراه غربالگری ماموگرافی در مورد خانم هایی انجام می شود که احتمال ابتلا به سرطان سینه در مورد آن ها بالا است. توصیه ام آر آی به تنهایی در مورد خانم های که ریسک ابتلا به سرطان سینه در مورد آن ها چندان بالا نیست، مناسب نمی باشد زیرا احتمال دریافت نتایج مثبت کاذب وجود دارد.

غربالگری ماموگرافی چگونه انجام می شود؟

به منظور انجام غربالگری ماموگرافی ابتدا در مقابل دستگاه ماموگرافی می ایستید. تکنسین دستگاه سینه را روی صفحه ای پلاستیکی و شفاف قرار می دهد. سطح دیگری سینه را از بالا فشرده می سازد. این صفحات سینه را مسطح می کند، سپس از اشعه ایکس برای تصویر برداری استفاده می شود. در حین انجام غربالگری ماموگرافی ممکن است احساس فشردگی داشته باشید. این مراحل تکرار می شود تا از زوایای کناری سینه ها نیز عکسبرداری شود. همین مراحل برای سینه دیگر نیز تکرار می شود. انجام غربالگری ماموگرافی ممکن است کمی دردناک باشد. انجام غربالگری ماموگرافی تنها چند دقیقه به طول می انجامد. اندازه سینه و مهارت تکنسین در احساس شما حین غربالگری ماموگرافی تاثیر دارد. پیش از انجام غربالگری ماموگرافی نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • در هفته قبل از پریود و یا در طول پریود از انجام غربالگری ماموگرافی اجتناب کنید زیرا در این دوران سینه ها حساس می باشد.
  • در روز انجام غربالگری ماموگرافی از دئودورانت، عطر یا پودر استفاده نکنید زیرا این محصولات ممکن است لکه های سفیدی را روی ماموگرام بر جای گذارند.

اگر نتایج غربالگری ماموگرافی نرمال باشد شما می توانید در بازه زمانی مشخص غربالگری ماموگرافی را دوباره تکرار کنید. به خاطر داشته باشید که نتایج غربالگری ماموگرافی خود را نگاه دارید تا به هنگام انجام غربالگری ماموگرافی بعدی بتوان نتایج جدید را با نتایج قدیمی مقایسه کرد.

دریافت نتایج غربالگری ماموگرافی غیر نرمال به معنی ابتلا به سرطان سینه نمی باشد. اگر نتایج غربالگری ماموگرافی غیر نرمال باشد نیاز به انجام تست های بیشتر وجود خواهد داشت. در این شرایط ممکن است متخصص زنان شما را به متخصص بیماری های پستان یا جراح ارجاع دهد.

دکتر سولماز نتنج

دکتر سولماز نتنج

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر سولماز نتنج جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی اهواز و دارای بیش از 14 سال سابقه پزشکی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر سولماز نتنج
برگرفته از: وبسایت های
https://www.cdc.gov
https://www.cdc.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه