عوامل خطر سرطان سینه پیرامون مواردی مانند انواع این بیماری از جمله سرطان سینه بدخیم و فاکتورهایی مانند سن سرطان سینه تنظیم شده است تا دانش بیماران را در مورد این بیماری افزایش دهد.  

دروانا: 

سرطان سینه بیماری است که در آن رشد سلول های این ارگان به طور خارج از کنترلی افزایش می یابد. سرطان سینه انواع متفاوتی دارد. نوع سرطان سینه بستگی به سلول هایی دارد که سرطانی شده اند. سرطان سینه در بخش های مختلفی از سینه آغاز می شود. بافت سینه یا پستان از سه بخش عمده تشکیل شده است: لوبول، مجرا و بافت پیوندی. لوبول ها غددی هستند که در تولید شیر نقش دارند. مجراها در حمل شیر به نوک سینه ها دخالت دارند. بافت پیوندی که از الیافی فیبری و اسیدهای چرب تشکیل شده نیز اطراف ساختارها را می پوشاند. اغلب موارد سرطان سینه در مجرا یا لوبول ها آغاز می شود. سرطان سینه با استفاده از عروق خونی و عروق لنفاوی به سایر بخش های بدن نیز منتشر می شود. وقتی سرطان سینه به خارج از این ارگان منتشر شود از اصطلاح متاستاز استفاده می کنند (سرطان سینه بدخیم).

شایع ترین انواع سرطان سینه عبارت است از:

  • کارسینوم مجاری تهاجمی: این سلول های سرطانی به خارج از مجرای سینه و سایر بخش های بافت سینه منتشر می شوند. این سلول های تهاجمی قابلیت انتشار یا متاستاز به سایر بخش های بدن را دارند (سرطان سینه بدخیم).
  • سرطان لوبولار تهاجمی: این سلول های سرطانی از لوبول به سایر بخش های سینه منتشر می شوند. این نوع از سرطان نیز سرطان سینه بدخیم می باشد.

انواع دیگری از سرطان سینه نیز وجود دارد که شیوع کمتری دارند که از آن جمله می توان به بیماری پاژه، سرطان سینه التهابی و موسینوس اشاره کرد. کارسینوم مجاری در جا یا DCIS نیز نوعی بیماری سینه می باشد که به سرطان منجر می شود. این نوع سرطان تنها به مجاری بافت سینه محدود شده و به سایر بخش ها منتشر نمی شود بنابراین به عنوان سرطان سینه بدخیم در نظر گرفته نمی شود.

عوامل خطر سرطان سینه

برخی علائم هشدار دهنده که به عنوان علائم سرطان سینه در نظر گرفته می شوند عبارتند از:

  • وجود توده هایی در سینه یا زیر بغل
  • ضخیم شدن یا تورم بخش هایی از سینه
  • تحریک یا تغییراتی در پوست سینه
  • قرمزی یا پوسته شدن در نواحی نوک سینه
  • درد در نوک سینه ها
  • وجود ترشحات غیر شیری مانند ترشحات خونی رنگ
  • تغییراتی در اندازه یا شکل سینه ها
  • درد در سینه

تحقیقات نشان داده است عوامل خطر سرطان سینه فاکتورهایی ترکیبی می باشند. عمده ترین فاکتوری که احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد افزایش سن می باشد (سن سرطان سینه). سن سرطان سینه 50 سال به بالا است. برخی خانم ها نیز بدون داشتن عوامل خطر به این بیماری دچار می شوند. داشتن عوامل خطر به معنی ابتلای صد در صد به بیماری نمی باشد. اغلب خانم ها با وجود عوامل خطر سرطان سینه ممکن است هرگز به این بیماری دچار نشوند. اگر به عوامل خطر سرطان سینه دچار هستید باید به انجام غربالگری سرطان سینه توجه خاصی داشته باشید.

برخی دیگر از عوامل خطر سرطان سینه عبارت است از:

  • افزایش سن (سن سرطان سینه): 50 سالگی به عنوان سن سرطان سینه در نظر گرفته می شود.
  • جهش های ژنتیکی: تغییرات وراثتی در برخی ژن ها اعم از BRCA1 و BRCA2 افراد را مستعد ابتلا به سرطان سینه و تخمدان می سازد.
  • سابقه باروری: شروع قاعدگی قبل از 12 سالگی و شروع یائسگی بعد از 55 سالگی خانم ها را بیشتر در معرض هورمون ها قرار می دهد بنابراین احتمال ابتلا به این سرطان را افزایش می دهد.
  • سابقه خانوادگی در ابتلا به سرطان سینه و یا بیماری های سینه: خانم هایی که در گذشته به سرطان سینه مبتلا شده اند دوباره در خطر عود بیماری قرار دارند. علاوه بر این ابتلا به برخی بیماری های غیر سرطانی سینه مانند کارسینومای در جای لوبولار نیز احتمال ابتلا به سرطان سینه را در پی دارد.
  • سابقه خانوادگی در ابتلا به سرطان سینه: خانم هایی که مادر، خواهر یا دختر آن ها یا چندین نفر از اعضای خانواده مادری یا پدری آن ها به سرطان سینه مبتلا شده باشد بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.
  • سابقه قبلی در انجام رادیوتراپی: خانم هایی که در قفسه سینه یا پستان ها درمان های رادیوتراپی را قبل از 30 سالگی انجام می دهند بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری در زندگی آینده خود قرار دارند.

عوامل خطر سرطان سینه  که قابل تغییر می باشند عبارت است از:

  • عدم فعالیت فیزیکی: خانم هایی که به لحاظ فیزیکی فعال نیستند بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.
  • اضافه وزن یا چاقی بعد از یائسگی: خانم های مسنی که دچار اضافه وزن یا چاقی هستند بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.
  • مصرف هورمون ها: برخی فرم های هورمون درمانی اعم از استروژن و پروژسترون در دوران یائسگی که بیش از 5 سال به طول انجامد احتمال ابتلا به این سرطان را به دنبال دارد.
  • سابقه باروری: تجربه اولین بارداری بعد از 30 سالگی، عدم شیردهی و نداشتن بارداری کامل نیز احتمال ابتلا به این سرطان را افزایش می دهد.
  • نوشیدن الکل: تحقیقات نشان داده است خانم هایی که مقدار الکل بیشتری استفاده می کنند بیشتر در خطر ابتلا به این سرطان قرار دارند.

علاوه بر موارد مطرح شده تحقیقات نشان داده است مصرف سیگار و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی نیز می تواند در ایجاد سرطان سینه دخالت داشته باشد. همچنین تغییر در سایر هورمون ها به دلیل عواملی مانند کار در شیفت شب نیز احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.

دکتر کتایون کارگر

دکتر کتایون کارگر

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر كتايون كارگر جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز و عضو انجمن متخصصین زنان و زایمان شیراز می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر کتایون کارگر
برگرفته از: وبسایت https://www.cdc.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه