مروری بر درمان تنبلی تخمدان با هدف ارائه گزینه هایی تدوین شده است که به آگاهی بیماران در زمینه بهبود کیفیت زندگی مبتلایان به تنبلی تخمدان کمک کند. 

دروانا: 

تنبلی تخمدان و یا سندرم تخمدان پلی کیستیک قابل درمان نمی باشد اما می شود با اعمال تغییراتی به بهبود کیفیت زندگی بیماران توجه داشت. گزینه های درمان تنبلی تخمدان بسته به علائم متفاوت می باشد. ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی یکی از موثرترین گزینه ها برای درمان تنبلی تخمدان می باشد. از دست دادن تنها 5 درصد وزن بدن می تواند به بهبود علائم کمک کند. به خاطر داشته باشید با محاسبه شاخص توده بدنی می توانید بدانید آیا وزن مناسبی دارید یا خیر. اگر شاخص توده بدنی در بازه 18.5 تا 24.9 باشد نشان می دهد شما وزن مناسبی دارید. افراد مبتلا به تنبلی تخمدان همچنین باید مصرف کافی میوه ها و سبزیجات را در رژیم غذایی خود لحاظ کنند.

در بحث نقش داروها در درمان تنبلی تخمدان باید به علائم توجه نمود. برای مثال در صورتی که پریودها به طور منظم اتفاق نیفتد استفاده از قرص های ضد بارداری می تواند به منظم تر شدن پریودها کمک کند. اگر تنبلی تخمدان منجر به ناباروری شده باشد در آن صورت برای وقوع بارداری ممکن است به انجام آی وی اف نیاز داشته باشیم اما پیش از آن مصرف داروهایی مانند کلومیفن در خط اول درمان قرار دارد. استفاده از این دارو تخمک گذاری را تحریک کرده و شانس باردار شدن را تقویت می کند. اگر کلومیفن موثر واقع نشود در آن صورت استفاده از متفورمین توصیه می گردد. متفورمین اغلب برای درمان دیابت نوع دو استفاده می شود اما در افراد مبتلا به تنبلی تخمدان به کاهش مقاومت به انسولین می انجامد. علاوه بر این مصرف متفورمین به افزایش تقویت احتمال بارداری نیز کمک می کند. لتروزول داروی دیگری است که برای درمان ناباروری در افراد مبتلا به تنبلی تخمدان استفاده می شود اما استفاده از این دارو با این منظور مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا نمی باشد.

برای کاهش رشد موهای زائد در افراد مبتلا به تنبلی تخمدان از داروهای زیر استفاده می شود:

برای کمک به کاهش وزن در افراد مبتلا به تنبلی تخمدان می توان از دارویی به نام اورلیستات استفاده کرد. ممکن است مصرف داروهای کاهنده کلسترول به نام استاتین ها نیز در افراد مبتلا به تنبلی تخمدان ضرورت بیابد. 

برگرفته از: وبسایت https://www.nhs.uk
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه