دکتر زهرا شاطری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی به سوالاتی پیرامون هرپس تناسلی در بارداری پاسخ داده و به ارائه نکاتی در مورد ابتلا به هرپس تناسلی در بارداری پرداخته اند.

دروانا: 

هرپس تناسلی در بارداری

هرپس تناسلی چیست؟

تب‌خال یا هرپس یک عفونت ویروسی است که میتواند در صورت و دور دهان و بینی یا در قسمت تناسلی در روی یکی ‌از لبها، مدخل واژن، کلیتوریس، دور سوراخ مقعد و پوست اطراف دیده شود.

از نظر ظاهری تاولهای ریزی است که بویژه دراولین نوبت ابتلا بسیار آزارنده، دردناک و سوزش‌ آور است.

ابتلا در قسمت تناسلی یک بیماری انتقال یافته از راه جنسی است.

اولین ابتلا به هرپس ( تبخال) معمولا بسیار پر سر و صدا‌ است. در صورت ابتلا در صورت، تعداد تاولها زیاد، فرد تبدار و مریض احوال است.

اولین بار ابتلا در دستگاه تناسلی با درد و سوزش فراوان، مشکلات دفع ادرار یا مدفوع همراه می شود. فرد براحتی قادر به نشستن نیست و ارتباط زناشویی بسیار دردناک است.

حملات بعدی هرپس آرامتر است. بیمار احساس سوزش و گزندگی ۱-۲ روز قبل از بروز تاولها دارد و بعد تاولها در سایز کوچکتر و تعداد کمتر ظاهر می شوند.

با گذشت زمان از شدت حمله هرپس کاسته می شود و فاصله عودها زیاد می شود.

وقتی ویروس تبخال (هرپس) وارد بدن شد، از بدن خارج نمی شود و بعد از پایان حمله در ریشه عصب در نزدیکی عضو مبتلا بصورت خفته قرار می گیرد.

با بروز ضعف در بدن، کاهش سیستم‌ ایمنی و بروز استرس‌ها این ویروس فعال شده و ضایعات تاولی که پر از ویروس هستند و بسیار واگیردار، ظاهر می شوند.

راه‌ های ابتلا به تبخال (هرپس) تماس پوستی با فرد مبتلاست. راه‌ های تماس جنسی در موارد ابتلا به ضایعات دستگاه تناسلی بسیار مهم است.

هرپس تناسلی در بارداری چه خطراتی را برای مادر و جنین ایجاد می کند؟

اگر مادری در روز زایمان مبتلا به ضایعات فعال هرپسی باشد، جهت جلوگیری از آلوده شدن نوزاد که می تواند بسیار مهلک باشد، ممکن است پزشک تصمیم به انجام جراحی سزارین بگیرد.

بروز ضایعات تاولی ‌تبخال بسیار مسری است. راه جلوگیری اجتناب از بوسیدن، و لمس ضایعات در موارد دهانی، اجتناب از رابطه زناشویی و یا استفاده از کاندوم است.

شیوه درمان هرپس تناسلی در بارداری چیست؟

تب‌خال اگر درمان نشود ۲-۴ هفته طول‌ عمر تاولهاست.

با درمان صحیح ممکن است تا یک هفته ضایعات از بین برود.

در موارد عود مکرر و پشت سر هم بفواصل نزدیک، پزشک از درمان درازمدت برای بیمار استفاده می کند.

درمان با آسیکلوویر یا والاسیکلوویر و فامسیکلوویر - به صورت خوراکی و موضعی - این داروها بیماری را ریشه کن نمی کنند و روی خطر عود و همچنین دفعات و شدت عود تاثیر ندارند.

تب خال تناسلی جزء بیماری های آمیزشی بوده و اگر نوزادی به آن مبتلا شود، عواقب وخیمی دارد. ویروس تب خال تناسلی 2 تیپ دارد: نوع 1 و 2 . تیپ 1 باعث تب خال های سرماخوردگی است و تیپ 2 باعث تب خال تناسلی می شود. ولی هر دو ویروس می توانند هر دو بیماری فوق را ایجاد کنند. عامل تب خال تناسلی همان ویروسی است که می تواند زونا ایجاد کند. در حالیکه بسیاری از خانم های مبتلا به تب خال تناسلی فرزندان سالم به دنیا می آورند؛ ولی تعدادی از آنها نیز این ویروس را به نوزاد منتقل کرده و سبب عوارض شدید و کشنده می شوند. عوارض احتمالی در نوزادان با مادر مبتلا به هرپس ممکن است عفونت پوست زخم دهان و عفونت چشم نوزاد، انتقال عفونت به مغز و گرفتاری سایر اعضای بدن نوزاد باشد. این نوزادان باید بعد از تولد درمان شوند.

دکتر زهرا شاطری

دکتر زهرا شاطری

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر زهرا شاطري، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز و پزشک نمونه استان البرز در سال 1393 می باشند.
 
پاسخ داده شده: توسط دکتر زهرا شاطری

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه