نکاتی پیرامون فیبروم با هدف افزایش دانش بیماران در مورد علائم، گزینه های درمانی و تاثیر تغذیه بر بهبود فیبروم تدوین گردیده است.

دروانا: 

فیبروم چیست؟

عضله رحم وقتی به صورت موضعی رشد می کند به آن میوم یا در اصطلاح عام فیبروم گفته می شود. این رشد غیر سرطانی رحم درسالهای باروری خانم ها اتفاق می‌افتد.میوم‌ها (فیبروم‌ها) شانس سرطان رحم را افزایش نمی دهند. اندازه فیبروم‌ها می‌تواند از چند میلی متر تا چند سانتی‌متر باشد. ممکن است رحم یک خانم یک میوم و یا چندین میوم داشته باشد. ممکن است سایز رحم براثر وجود فیبروم‌ها خیلی بزرگتر نشود ویا ممکن است انقدر رحم بزرگ شود که تا زیر جناغ سینه برسد.

آیا درمان فیبروم ها فقط جراحی است؟

دلایل مختلفی برای انجام جراحی جهت خارج کردن فیبروم وجود دارد. نوع عمل جراحی در فیبروم ها ،بستگی به سن خانم و تمایل او به باروری دارد. معمولا در خانم های جوان فیبروم به تنهایی خارج می شود .در خانم هایی که تعداد فرزند کافی دارند و نزدیک به سن یائسگی هستند، ترجیح داده می‌شود که رحم خارج شود. فیبروم ها می توانند بعد از جراحی عود مجدد داشته باشند و به همین جهت نزدیک به یائسگی ترجیحاً تخلیه ی رحم ،درمان مناسب تری است. همه فیبروم ها نیاز به خروج جراحی ندارند . فیبروم هایی که اندازه کوچکی دارند، ایجاد علامت بالینی نمی کنند و با پیگیری های مکرر از طریق سونوگرافی و مراجعه به پزشک متخصص افزایش اندازه ندارند، می توانند تا مدتی تحت نظر گرفته شوند و درمان جراحی بر اساس وضعیت بیمار و با تشخیص پزشک معالج صورت می‌گیرد.

علامت بالینی فیبروم های رحمی چیست؟

این علائم می تواند نشانه ای از وجود فیبروم باشد:

  • وجود احساس درد در زیر شکم
  • احساس پری در زیر شکم
  • تکرار ادرار
  • خونریزی های بیش از حد در زمان قاعدگی
  • وجود خونریزی بین عادت های ماهیانه
  • یبوست
  • درد کمر یا پشت
  • اختلال در تخلیه کامل مثانه

عواملی که سبب ایجاد فیبروم می شود چیست؟

عوامل مختلفی را در ایجاد فیبروم ها دخیل دانسته اند:

  • عوامل ژنتیکی
    به نظر می‌رسد در بعضی خانواده ها فیبروم به صورت ژنتیکی منتقل می شود.
  • عوامل هورمونی :
    بافت رحم تحت تاثیر هورمون استروژن و پروژسترون است . فیبروم ها که در واقع توده های خوش خیم از جنس عضلات رحمی هستند، گیرنده هایی برای هر دو هورمون استروژن و پروژسترون دارند. به همین علت در زمان یائسگی که مقدار هر دو هورمون کم می شود، به طور معمول فیبروم ها هم شروع به کوچک شدن می کنند.
  • سایر فاکتورها :
    وجود هورمون هایی که از نظر ساختمانی شباهت به انسولین دارند.

طبقه بندی فیبروم‌ها براساس قرار گیری و محل آن ها می باشد:
-  فیبروم ساب سروزال به خارج از حفره رحم رشد می کند و معمولا با افزایش خونریزی پریود همراه نیست.
-  فیبروم اینترامورال در داخل عضله رحم قرار دارد و می‌تواند خونریزی پریود را افزایش دهد.
-  فیبروم ساب موکوزال بطرف داخل حفره رحم رشد دارد و لکه‌بینی و افزایش میزان خونریزی از علائم آن است.
توجه داشته باشید فیبروم‌ها می‌توانند پایه‌دار و یا بدون پایه باشند.

عامل مساعد کننده خانم ها در ابتلا به فیبروم زمینه ژنتیکی( وجود رحمهای فیبروم دار در زنان خانواده) و ترشحات هورمونی در سالهای باروری زنان (بعد از بلوغ تا بائسگی) می‌باشد. ازدواج کردن و یا نداشتن رابطه جنسی ارتباطی با فیبروم ندارد.
از آنجاییکه تعداد زیاد فیبروم ها بدلیل محل قرارگیری‌شان می‌توانند بدون علامت باشند تشخیص با معاینه و با انجام سونوگرافی است.

مطالعات اخیر نشان داده است که بعضی از مواد غذایی می توانند سبب پیشگیری از فیبروم شود .مصرف مواد غذایی مانند سیب، سیب زمینی سبزیجات ، کلم بروکلی در کاهش اندازه فیبروم ها تا حدودی موثر هستند. به همین جهت به افراد دارای فیبروم رحمی توصیه می‌شود میوه و سبزیجات ارگانیک و غلات کامل استفاده کنند.

دکتر زهرا شاطری

دکتر زهرا شاطری

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر زهرا شاطري، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز و پزشک نمونه استان البرز در سال 1393 می باشند.
 
تهیه شده: توسط دکتر زهرا شاطری

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه