علائم هرپس تناسلی در فاز اولیه و یا مرحله عود عفونت شامل برخی ضایعات جلدی می باشد. در این مقاله به جزئیات علائم هرپس تناسلی می پردازیم.

دروانا:

هرپس تناسلی نوعی بیماری عفونتی مقاربتی می باشد که در نتیجه ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می گردد. بعد از آلوده شدن به هرپس تناسلی افراد دچار عود زخم های تناسلی می گردند و این روند تا چندین سال ادامه دارد. ویروس هرپس تناسلی که در ایجاد عفونت دخالت دارد معمولا از نوع 2 می باشد همچنین باید توجه داشت ویروس هرپس تناسلی از نوع 1 اغلب در ایجاد زخم های سرد در ناحیه دهانی نقش دارد. علائم هرپس تناسلی بسته به اینکه آیا دفعه اول تماس با ویروس می باشد و یا این که اپیزود مجددی روی داده است متفاوت خواهد بود. بروز اولیه علائم هرپس تناسلی چند هفته بعد از عفونت می باشد. علائم هرپس تناسلی ظرف دو تا سه هفته به طور خود به خود از بین می رود. وجود چندین تاول در ناحیه تناسلی از مشخص ترین علائم هرپس تناسلی می باشد. در خانم ها بخش هایی مانند واژن، ولو، ران ها، آنوس و باسن اغلب دچار تاول می گردد در مردان نیز آلت تناسلی، آنوس، باسن، ران و کیسه بیضه ممکن است دچار تاول شود. تاول ها که از علائم هرپس تناسلی می باشند ممکن است تبدیل به زخم های دردناکی شوند. 5 تا 7 روز بعد از تظاهر اولین گروه تاول ها ممکن است ضایعات جدیدی ایجاد شود. تورم غدد لنفاوی، علائم شبیه به آنفلوآنزا، درد مفاصل، تب، سردرد و سوزش حین ادرار کردن نیز از دیگر علائم هرپس تناسلی می باشد. علائمی مانند سردرد، تهوع یا دشواری در ادرار کردن زمانی روی می دهد که عفونت هرپس بر سیستم عصبی تاثیر گذاشته باشد.

بعد از آن که در فاز اولیه علائم هرپس تناسلی بروز کرد ویروس به سمت دسته های عصبی در پایه ستون فقرات حرکت می کند و در این محل برای مدتی غیر فعال باقی می ماند. این مرحله فاز نهان ویروس هرپس تناسلی نام دارد که در آن شاهد علائم هرپس تناسلی نخواهیم بود. اغلب افراد دچار عود علائم هرپس تناسلی می شوند. در این مرحله هرپس تناسلی از طریق اعصاب به سطح پوست رسیده و منجر به بروز زخم هایی می گردد. در مرحله ای که علائم هرپس تناسلی عود می کند شدت علائم در مقایسه با فاز اولیه خفیف تر می باشد. زخم های ناشی از هرپس تناسلی ممکن است در همان محل اولیه ایجاد شوند یا ممکن است در ناحیه دیگری مشخص گردند. ممکن است ضایعات مربوط به علائم هرپس تناسلی در فضایی ایجاد گردد که امکان تماس مستقیم در آن وجود ندارد. برای مثال ممکن است ضایعات در نواحی اطراف آنوس ایجاد شود بدون آن که نزدیکی در این محل اتفاق افتاده باشد. اغلب افراد مبتلا به هرپس تناسلی نوع دو دچار عود علائم هرپس تناسلی می شوند. در طول زمان از شدت و فراوانی عود علائم هرپس تناسلی کاسته می گردد اما ممکن است عود علائم هرپس تناسلی چند سال بعد از عفونت اولیه روی دهد. 50 درصد افرادی که دچار عود علائم هرپس تناسلی می شوند قبل از ایجاد زخم ها علائم خفیفی مانند خارش، احساس سوزن سوزن شدن یا درد در  لگن یا باسن را تجربه می کنند.

برخی عوامل محرک در ایجاد علائم هرپس تناسلی دخالت دارند که از جمله آن می توان به بیماری، استرس، تابش خورشید و خستگی اشاره کرد. در خانم ها ممکن است عواملی مانند پریود های قاعدگی نیز در عود علائم هرپس تناسلی دخالت داشته باشد. به خاطر داشته باشید اولین زمانی که فرد متوجه علائم هرپس تناسلی می شود ممکن است دفعه اول نباشد. برای مثال ممکن است فرد چندین بار آلوده شده اما علائم هرپس تناسلی ایجاد نشود و زمانی که علائم هرپس تناسلی بارز می شود، در اصل فرد در دوره عود بیماری پس از چند سال قرار دارد. به همین دلیل به دشواری می توان زمان عفونت اولیه را تشخیص داد، مخصوصا اگر فرد شرکای جنسی متعددی داشته باشد.

برگرفته از: وبسایت https://www.uptodate.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه

لیست بهترین متخصصین بیماری های عفونی