این مقاله با هدف ارتقاء آگاهی و دانش مطالعه کنندگان پیرامون ارتباط بین کمبود ویتامین دی و زایمان زودرس تهیه شده است.

دروانا: 

تحقیقات جدید نشان می دهد کمبود ویتامین دی در دوران بارداری و پایین بودن سطح ویتامین دی در خون مادر می تواند منجر به زایمان زودرس گردد. زایمان زودرس زمانی است که نوزاد قبل از هفته سی و هفتم بارداری متولد شود و در این صورت نوزاد نارس در نظر گرفته می شود. زایمان زودرس می تواند منجر به طیفی از مشکلات برای نوزاد شود از جمله مشکلاتی در ریه، مغز، چشم ها، گوش ها، سیستم ایمنی و گوارشی نوزاد.

چگونگی ارتباط بین کمبود ویتامین دی با زایمان زودرس

بر اساس موسسه پزشکی تغذیه خانم های باردار باید روزانه 600 واحد بین المللی ویتامین دی دریافت کنند. منابع طبیعی برای جذب ویتامین دی:

  • قرار گرفتن در برابر نور مستقیم خورشید
  • مصرف ماهی هایی مانند سالمون یا ساردین
  • محصولات لبنی غنی شده با ویتامین دی

میزان ویتامین دی بستگی به فصل دارد و در زمستان مقدار آن کاهش بیشتری دارد. همچنین میزان ویتامین دی بستگی به محل زندگی افراد نیز دارد.

خانم های بارداری که کمبود ویتامین دی دارند 1.5 برابر بیشتر در معرض زایمان زودرس قرار دارند. این یافته ها حتی بعد از بررسی سایر فاکتورهای مربوط به زایمان زودرس اعم از اضافه وزن، چاقی و سیگار کشیدن همچنان صادق بوده است. همچنین مادرانی که در اوایل بارداری دچار کمبود ویتامین دی هستند بیشتر مستعد زایمان زودرس می باشند.

چطور ویتامین دی می تواند مانع از زایمان زودرس شود؟ یکی از احتمالات این است که ویتامین دی به کاهش عفونت باکتریایی در جفت کمک می کند و بنابراین از بروز زایمان زودرس جلوگیری می کند.

تحقیق بالینی در مورد کمبود ویتامین دی و زایمان زودرس

تحقیق دانشمندان دانشگاه پیتزبورگ نشان می دهد که ارتباط وابسته به دوز بین ویتامین دی و زایمان زودرس وجود دارد و کاهش میزان ویتامین دی با افزایش ریسک زایمان زودرس همراه است. این تحقیق در ژورنال زنان و زایمان آمریکا منتشر شده است. روش و نتایج این تحقیق به شرح زیر است:

روش:

  • تمرکز روی 2100 خانمی که زایمان زودرس نداشتند و 1100 خانمی که زایمان زودرس را تجربه کردند
  • بازه زمانی آزمایش سالهای 1999 تا 2010
  • تمامی شرکت کنندگان نوزاد تک قلو بدنیا آوردند
  • گروه بندی خانم های باردار براساس سطح ویتامین دی در خون (گروه اول 50 نانومول بر لیتر، گروه دوم بین 50 تا 75 و گروه سوم بالای 75 نانومول بر لیتر)

نتایج:

  • میزان زایمان زودرس در گروه اول 11 درصد، در گروه دوم 9 درصد و در گروه سوم کمتر از 7 درصد.

نکته قابل توجه: خانم ها نباید مصرف بی رویه و خودسرانه مکمل های ویتامین دی را آغاز کنند، خانم های باردار باید بر اساس توصیه پزشکان متخصص زنان و زایمان ویتامین های پریناتال و سایر مکمل ها را مصرف نمایند.

دکتر فرحناز اسدپور

دکتر فرحناز اسدپور

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر فرحناز اسد پور جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در مشهد دارای بورد تخصصی و 13 سال سابقه تخصصی پزشکی در حوزه زنان و زایمان می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر فرحناز اسدپور
برگرفته از: وبسایت https://www.webmd.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه