مراقبت های بعد از زایمان طبیعی شامل مواردی مانند طرز نشستن بعد از زایمان طبیعی، استفاده از داروهای مسکن و توجه به علائم عفونت می باشد. در مقاله پیش رو به مراقبت های بعد از زایمان طبیعی می پردازیم.

دروانا: 

 زایمان طبیعی، مراقبت های بعد از زایمان طبیعی

بارداری سبب می شود بدن به طرق مختلفی تغییر کند، تغییراتی که شما انتظار آن را خواهید داشت و این تغییرات تا زمان تولد فرزند ادامه می یابد. در ادامه مقاله به مراقبت های فیزیکی و عاطفی می پردازیم که در بحث مراقبت های بعد از زایمان طبیعی نقش دارد.

- زخم های واژینال

اگر در طول زایمان طبیعی اپیزیوتومی یا پارگی واژن رخ دهد در آن صورت تا مدتی بعد از زایمان طبیعی زخم هایی وجود خواهد داشت. پارگی های گسترده ناشی از زایمان طبیعی به مدت زمان بیشتری برای بهبود نیاز دارد. در این دوران توجه به نکات زیر می تواند گام موثری در مراقبت های بعد از زایمان طبیعی داشته باشد:

  • نشستن روی بالش (طرز نشستن بعد از زایمان طبیعی)
  • قرار دادن کیسه یخ روی زخم ها
  • استفاده از بطری فشاری برای ریختن آب گرم روی پرینه به هنگام دفع ادرار
  • نشستن در آب گرم به طوری که لگن و ران به مدت 5 دقیقه در آب قرار بگیرد.
  • استفاده از مسکن های غیر نسخه ای (در مورد استفاده از اسپری یا کرم بی حس کننده باید با پزشک خود مشورت کنید).
  • با مشورت متخصص زنان خود برای رفع یبوست می توانید به مصرف داروهای مسهل توجه داشته باشید.

در صورت افزایش درد ناشی از زخم های واژینال بعد از زایمان طبیعی متخصص زنان را در جریان قرار دهید؛ زیرا احتمال بروز عفونت وجود دارد.

- ترشحات واژینال

بعد از زایمان طبیعی غشای سطحی مخاطی شروع به فروریزی می کند بنابراین شما دارای ترشحات واژن خواهید بود. این ترشحات شامل مخاط و خون می باشد که به مدت چند هفته بعد از زایمان طبیعی نیز ادامه خواهد داشت و سپس به تدریج کاهش می یابد و تبدیل به ترشحات آبکی می شود و رنگ آن رو به زردی می گذارد. اگر بعد از زایمان طبیعی دچار خونریزی سنگین واژینال هستید باید متخصص زنان خود را در جریان قرار دهید، مخصوصا اگر علائمی مانند درد لگن، تب و یا حساسیت به لمس در رحم وجود داشته باشد.

- انقباضات

در روزهای بعد از زایمان طبیعی ممکن است دچار انقباضات گاه به گاه شوید. این انقباضات شبیه به کرامپ های دوران قاعدگی می باشد که با فشردن عروق خونی در رحم به پیشگیری از بروز خونریزی زیاد کمک می کند. وجود این انقباضات در دوران شیردهی نیز طبیعی می باشد و علت آن به آزادسازی هورمون اکسی توسین مربوط است. در این شرایط بعد از زایمان طبیعی ممکن است متخصص زنان استفاده از داروهای ضد درد را برای شما در نظر داشته باشد.

- بی اختیاری ادراری

بارداری، وضع حمل و زایمان طبیعی سبب آسیب به ماهیچه های کف واژن می شود. این ماهیچه ها به محافظت از رحم، مثانه، مقعد و روده کوچک کمک می کند. آسیب به ماهیچه های کف لگن ممکن است نشت چند قطره ادرار را هنگام سرفه، خنده و یا عطسه بعد از زایمان طبیعی همراه داشته باشد. بی اختیاری ادرار بعد از زایمان طبیعی در طول چند هفته بعد از زایمان بهبود می یابد. در این دوران برای تقویت ماهیچه های کف لگن و پیشگیری از بی اختیاری بعد از زایمان طبیعی می توانید از ورزش های موسوم به کگل استفاده کنید.

- هموروئید و حرکات روده

اگر در طول حرکات روده دچار احساس درد می کنید و یا در نزدیکی آنوس احساس تورم دارید ممکن است به هموروئید دچار شده باشید. هموروئید به تورم عروق در کانال آنوس و بخش پایینی رکتوم اشاره دارد. برای تخفیف ناراحتی و بهبود هموروئید بعد از زایمان طبیعی به نکات زیر توجه کنید:

  • استفاده از کرم و شیاف ضد هموروئید که حاوی هیدروکورتیزون می باشد
  • استفاده از ترکیبات بی حس کننده
  • قرار دادن نواحی دردناک در آب گرم به مدت 10 تا 15 دقیقه، دو تا سه بار در روز

اگر به دلیل آسیب به زخم اپیزیوتومی به هنگام دفع مدفوع استرس دارید می توانید از نرم کننده ها به طور منظم استفاده کنید. مصرف غذاهای غنی از فیبر همچنین نوشیدن آب و مایعات کافی از دیگر مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید.

- حساس شدن سینه ها

چند روز بعد از زایمان طبیعی سینه ها پر، سفت و حساس می شوند. در این شرایط شیردهی مکرر توصیه می شود تا از دردناک شدن سینه ها جلوگیری شود. ممکن است نوزاد شما برای به دهان گرفتن نوک سینه شما مشکل داشته باشد در این صورت بهتر است سینه های خود را با استفاده از پمپ یا به شیوه دستی تخلیه کنید. برای کاهش درد سینه ها بعد از زایمان طبیعی از حوله گرم روی آن استفاده کنید و یا قبل از شیردهی دوش آب گرم بگیرید.

 

دكتر خندان زرندی نژاد

دكتر خندان زرندی نژاد

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر خندان زرندي نژاد دارای بورد تخصصی زنان، زایمان و نازایی هستند که بیش از 15 سال سابقه فعالیت در این حوزه را دارند. همچنین خانم دکتر زرندی نژاد دارای مدرک دوره تکمیلی لاپاراسکوپی پیشرفته از دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشند.
 
تایید شده: توسط دكتر خندان زرندی نژاد
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه