پره اکلامپسی، عوارض پره اکلامپسی با هدف افزایش دانش بیماران پیرامون تعریف پره اکلامپسی و عوارض پره اکلامپسی تدوین گردیده است. 

دروانا: 

پره اکلامپسی نوعی عارضه بارداری است که معمولا حوالی هفته 20 یا مدتی بعد زایمان روی می دهد. علائم اولیه پره اکلامپسی شامل افزایش فشار خون و دفع پروتئین در ادرار می باشد. علاوه بر این سایر علائم پره اکلامپسی عبارت است از ورم پاها، صورت و دست ها که در نتیجه احتباس مایعات روی می دهد، سردرد شدید، مشکلاتی در بینایی و درد زیر دنده ها. اگر در بارداری دچار چنین علائمی شدید فورا با متخصص زنان خود تماس حاصل کنید. اگر پره اکلامپسی زودتر تشخیص داده شود در آن صورت نتایج بهتری در انتظار مادر و جنین خواهد بود. چنانچه پره اکلامپسی به موقع تشخیص داده نشود در آن صورت احتمال بروز عوارض پره اکلامپسی وجود خواهد داشت:

  • عوارض پره اکلامپسی (اکلامپسیا): اکلامپسیا نوعی تشنج و از عوارض پره اکلامپسی است که معمولا بعد از هفته 20 بارداری و یا فورا بعد از زایمان ایجاد می شود. در صورت بروز این مورد از عوارض پره اکلامپسی فرد هوشیاری خود را از دست می دهد. بروز اکلامپسیا ممکن است کمتر از یک دقیقه به طول انجامد. احتمال بروز ناتوانی دائمی یا آسیب مغزی به دنبال موارد شدید اکلامپسیا وجود دارد اگرچه این احتمال بسیار اندک است. استفاده از منیزیم سولفات می تواند ریسک بروز اکلامپسیا را کاهش داده و احتمال مرگ مادر را نیز کمتر کند.
  • عوارض پره اکلامپسی (سندرم هلپ): سندرم هلپ از عوارض پره اکلامپسی و نوعی اختلال خونی و کبدی می باشد که ممکن است در افراد دچار پره اکلامپسی مشخص گردد. احتمال بروز این مورد از عوارض پره اکلامپسی بعد زایمان وجود دارد اما در هر زمان دیگری نیز بعد از هفته 20 بارداری ممکن است روی دهد. در این سندرم سلول های قرمز خون تجزیه می شود، مقدار آنزیم های کبدی به نشانه آسیب کبدی افزایش می یابد و پلاکت های خونی نیز کاهش پیدا می کند. این عارضه بسیار خطرناک و مرگ بار می باشد و تنها راه درمان این مورد از عوارض پره اکلامپسی انجام زایمان است.
  • عوارض پره اکلامپسی (سکته مغزی): جریان خون به مغز در نتیجه افزایش فشار خون مختل می گردد در نتیجه احتمال وقوع سکته مغزی به عنوان یکی از عوارض پره اکلامپسی وجود دارد. اگر مغز نتواند اکسیژن و مواد مغذی را از خون دریافت کند در آن صورت سلول های مغزی از بین می روند که در نتیجه آن احتمال آسیب مغزی و مرگ وجود دارد.
  • عوارض پره اکلامپسی (مشکلات ارگانی): ادم ریوی، آسیب کلیوی و آسیب کبدی از مشکلاتی است که به عنوان عوارض پره اکلامپسی شناخته می شود. در پره اکلامپسی تجمع مایعات در اطراف ریه ها بر عملکرد این ارگان تاثیر گذاشته و مانع از جذب اکسیژن می شود. کلیه ها در این شرایط نمی توانند ضایعات را به درستی از خون دفع کنند و این سبب افزایش تجمع سموم در بدن می شود. آسیب به کبد ناشی از پره اکلامپسی نیز سبب اختلال در عملکردهایی مانند تولید صفرا، حذف سموم و تجزیه پروتئین ها و چربی ها می شود.
  • عوارض پره اکلامپسی (اختلال در لخته خون): سیستم لخته خون مادر به دنبال پره اکلامپسی مختل می گردد. این مورد از عوارض پره اکلامپسی منجر به خونریزی زیاد شده زیرا پروتئین های کافی در خون به منظور ایجاد لخته خونی وجود ندارد یا پروتئین های کنترل کننده لخته خون به طور غیر نرمالی فعال می شوند.
  • عوارض پره اکلامپسی (مشکلات جنین): وقوع پره اکلامپسی سبب کاهش رشد جنین در رحم می شود. زیرا مقدار مواد مغذی و اکسیژن که به جنین می رسد کاهش می یابد. جنین متولد شده از مادرانی که دچار این عارضه شده اند کوچک تر از جنینی می باشد که مادران آن ها چنین عارضه ای را تجربه نکرده اند. اگر پره اکلامپسی بسیار شدید باشد در آن صورت باید جنین به طور نارس و طی زایمان زودرس متولد گردد. احتمال وقوع مرده زایی نیز از دیگر عوارض پره اکلامپسی می باشد.
برگرفته از: وبسایت https://www.nhs.uk
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه