عوارض پره اکلامپسی در مادر عبارت است از اختلال در عملکرد ارگان ها، مرده زایی، تشنج، احتمال بروز سکته و غیره. در این مقاله به عوارض پره اکلامپسی در بارداری و عوارض پره اکلامپسی بعد زایمان می پردازیم. 

دروانا: 

پره اکلامپسی و اکلامپسی از عوارض بارداری می باشد که در اثر افزایش فشار خون روی می دهد. در پره اکلامپسی افزایش فشار خون مادر تامین خون کافی به جنین را مختل می سازد در نتیجه میزان اکسیژن و مواد مغذی در جنین افت می کند. اکلامپسی زمانی روی می دهد که فرد باردار مبتلا به پره اکلامپسی دچار تشنج شده یا وارد کما شود. و اما عوارض پره اکلامپسی در مادر چیست؟

عوارض پره اکلامپسی در بارداری

در اغلب موارد پره اکلامپسی در بارداری عوارضی متوسط را در پی دارد اما در برخی موارد ممکن است عوارض پره اکلامپسی در بارداری بسیار شدید باشد و به سرعت پیشروی کند. عوارض پره اکلامپسی و اکلامپسی هم مادر و هم جنین را به خطر می اندازد. آسیب به کلیه ها، کبد، مغز، سیستم گردش خون و سایر ارگان ها از عوارض پره اکلامپسی در مادر می باشد. تاثیر بر جفت نیز یکی دیگر از عوارض پره اکلامپسی می باشد. این شرایط ممکن است به جدا شدن جفت از رحم، زایمان زودس، از دست رفتن بارداری و مرده زایی منجر شود. در برخی موارد نارسایی ارگان و سکته مغزی نیز از عوارض پره اکلامپسی در مادر محسوب می شود.

در موارد شدید اکلامپسی رخ می دهد که منجر به تشنج می شود. تشنج سبب از دست رفتن هشیاری مادر و تکانه های غیر قابل کنترل می گردد. اگر جنین متولد نشود این شرایط می تواند به مرگ مادر یا جنین نیز منجر گردد. در دنیای توسعه یافته امروز مرگ به عنوان یکی از عوارض پره اکلامپسی به ندرت روی می دهد. بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی سالانه 14 درصد زنان به دلیل پره اکلامپسی جان خود را از دست می دهند.

عوارض پره اکلامپسی بعد زایمان

در مواردی که پره اکلامپسی چندان پیچیده نباشد فشار خون مادر و سایر علائم ظرف شش هفته بعد زایمان به حالت نرمال خود بازمی گردد. اما تحقیقات نشان داده است خانم هایی که دچار پره اکلامپسی می شوند چهار برابر بیش از سایر خانم ها در خطر ابتلا به فشار خون، ایسکمی (کاهش خونرسانی به ماهیچه قلبی که می تواند سبب حمله قلبی شود)، لخته خون و سکته قرار دارند.

در موارد بسیار نادر ممکن است نارسایی و آسیب دائمی به ارگان از عوارض پره اکلامپسی محسوب شود. همچنین تجمع مایع در ریه ها نیز از عوارض پره اکلامپسی می باشد. در روزهای بعد زایمان نیز ممکن است احتمال ایجاد پره اکلامپسی و تشنج وجود داشته باشد.  

عوارض پره اکلامپسی: فاکتورهای خطر

فاکتورهایی که احتمال ابتلا به پره اکلامپسی و عوارض پره اکلامپسی را افزایش می دهد عبارت است از:

  • فشار خون بالا و مزمن یا سابقه ابتلا به بیماری های کلیوی قبل زایمان
  • سابقه پره اکلامپسی یا افزایش فشار خون در بارداری های قبلی
  • چاقی یا اضافه وزن
  • بارداری در سنین بالای 40 سال یا سن بسیار کم مادر
  • بارداری چند قلو
  • سابقه خانوادگی در ابتلا به پره اکلامپسی
  • دیابت
برگرفته از: وبسایت https://www.nichd.nih.gov
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه