درمان دارویی پره اکلامپسی گزینه ای است که به منظور کنترل علائم پره اکلامپسی و تسریع بلوغ جنین استفاده می شود در غیر این صورت انجام زایمان در ارجحیت می باشد. در این مقاله به گزینه های درمان دارویی پره اکلامپسی می پردازیم. 

دروانا: 

پره اکلامپسی و اکلامپسی از جمله اختلالاتی است که به دنبال افزایش فشار خون در بارداری روی می دهد. در پره اکلامپسی افزایش فشار خون مادر منجر به اختلال در خونرسانی جنین شده و اکسیژن و غذارسانی به جنین را مشکل می سازد. اکلامپسی زمانی روی می دهد که فرد مبتلا به پره اکلامپسی به تشنج دچار شود. اما در صورت بروز چنین مشکلاتی درمان دارویی پره اکلامپسی شامل چه گزینه هایی می باشد.

درمان دارویی پره اکلامپسی

زایمان جنین می تواند سبب برطرف شدن پره اکلامپسی و اکلامپسی شود اما علائم ممکن است حتی تا بعد از زایمان نیز ادامه یابد. تصمیم گیری برای درمان دارویی پره اکلامپسی، اکلامپسی و سندرم هلپ (که یکی از عوارض پره اکلامپسی می باشد) بستگی به شرایط مختلفی دارد. مدت زمان بارداری و خطراتی که جنین را تهدید می کند از جمله فاکتورهایی است که باید در نظر گرفته شود. در برخی موارد پیشنهاد می شود خانم هایی که در خطر تجربه پره اکلامپسی قرار دارند بعد از هفته 12 بارداری برای پیشگیری از بروز این شرایط از آسپرین با دوز اندک استفاده کنند.

اگر بارداری در هفته 37 قرار داشته باشد در آن صورت زایمان به منظور درمان پره اکلامپسی انجام می شود تا از بروز عوارض بیشتر پیشگیری شود. اگر بارداری قبل از هفته 37 بارداری باشد گزینه هایی به عنوان درمان دارویی پره اکلامپسی در نظر گرفته می شود تا زمان بیشتری برای رشد جنین فراهم شود. گزینه هایی که در درمان دارویی پره اکلامپسی وجود دارد عبارت است از:

  • اگر پره اکلامپسی خفیف باشد می توان تا زمان زایمان صبر کرد. برای پیشگیری از بروز عوارض بیشتر ممکن است استراحت پیشنهاد شود. در این شرایط درمان دارویی پره اکلامپسی بر کاهش فشار خون تمرکز دارد. همچنین افزایش فشار خون در جفت نیز تقویت می گردد.
  • مانتیور مادر و جنین بسیار ضروری خواهد بود. آزمایش ادرار و آزمایش خون انجام می شود تا از روند پیشرفت پره اکلامپسی اطلاع حاصل گردد. در این تست ها تعداد پلاکت، آنزیم های کبدی، عملکرد کلیه و مقدار پروتئین ادرار اندازه گیری می شود. سونوگرافی جنین، کنترل ضربان قلب، میزان رشد جنین و مقدار مایع آمنیوتیک نیز از اهمیت برخوردار می باشد.
  • داروهای ضد تشنج ممکن است در درمان دارویی پره اکلامپسی مورد توجه باشد. درمان دارویی پره اکلامپسی برای کنترل تشنج شامل منیزیم سولفات می باشد.
  • در موارد پره اکلامپسی شدید فرد در بیمارستان بستری می گردد تا به طور مستمر و از نزدیک مانیتور شود. درمان دارویی پره اکلامپسی در بیمارستان شامل مصرف داروهای وریدی به منظور کنترل فشار خون و پیشگیری از تشنج می باشد. در برخی موارد تزریق استروئید نیز در درمان دارویی پره اکلامپسی مورد توجه قرار دارد تا روند رشد ریه های جنین تقویت شود.

اگر پره اکلامپسی شدید بوده و بارداری در هفته 34 قرار داشته باشد در آن صورت ممکن است انجام زایمان هر چه سریع تر در نظر گرفته شود. اگر بارداری قبل از هفته 34 بارداری قرار داشته باشد در آن صورت از کورتیکواستروئیدهای تزریقی استفاده می شود تا روند بلوغ ریه های جنین قبل زایمان تسریع شود. در نهایت ممکن است انجام زایمان زودرس ضرورت یابد حتی اگر عوارضی جنین را تهدید کند زیرا در این شرایط احتمال بروز خطرات جدی برای مادر وجود دارد.

دکتر نازفر تولایی

دکتر نازفر تولایی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر نازفر تولايي جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، عضو انجمن زنان و مامایی فارس و همچنین عضو انجمن ناباروری ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر نازفر تولایی
برگرفته از: وبسایت https://www.nichd.nih.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه