عوارض دیابت بارداری بر جنین با هدف ارتقا دانش مادران پیرامون عوارض دیابت بارداری تنظیم گردیده است.

دروانا: 

عوارض دیابت بارداری بر جنین

اغلب خانم های مبتلا به دیابت بارداری می توانند فرزندان سالمی به دنیا بیاورند مخصوصا اگر قند خون خود را در محدوده نرمال حفظ کنند، رژیم غذایی سالمی داشته، به طور مرتب ورزش کنند و وزن متناسبی داشته باشند. اما با این وجود ممکن است باز هم دیابت بارداری بر روند بارداری و زایمان تاثیر بگذارد. حفظ قند خون در محدوده نرمال در پیشگیری از عوارض دیابت بارداری بر جنین سهم مهمی ایفا می کند.  به خاطر داشته باشید ابتلا به دیابت بارداری لزوما به معنی تجربه عوارض دیابت بارداری نخواهد بود:

در زنان مبتلا به دیابت بارداری برخلاف مبتلایان به دیابت آشکار میزان ناهنجاری های جنین افزایش چشمگیری پیدا نمی کند.

  • ماکروزومی: اثر اصلی قابل انتساب به دیابت بارداری است ، این مورد از عوارض دیابت بارداری به معنی بزرگ بودن نوزاد بیش از حد نرمال می باشد. بزرگ بودن نوزاد در برخی موارد زایمان طبیعی را دشوار می سازد و ممکن است نیاز به انجام سزارین وجود داشته باشد. دیستوشی شانه از مهم ترین عوارض ناشی از ماکروزومی است.
  • هیپرانسولینمی: هیپرانسولینمی با افزایش انسولین خون نوزاد در اثر دیابت بارداری، منجر به افت قند خون نوزاد در عرض چند دقیقه بعد از تولد نوزاد می شود. احتمال این خطر رابطه مستقیمی با میزان افزایش قند خون مادر و کنترل ضعیف آن در طول دوران بارداری دارد.

عوارض دیابت بارداری

از جمله عوارض دیابت بارداری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چاقی مادر
  • افزایش بیماری هایی چون فشار خون در بارداری
  • ابتلا به دیابت آشکار در سال های آینده

دکتر زیبا زند متخصص زنان و زایمان همچنین به این نکته اشاره می کنند که رژیم غذایی صحیح، ورزش مناسب، پایش دقیق گلوکز از احتمال نیاز مادر به تزریق انسولین در دوران بارداری می کاهد.


دکتر زیبا زند

دکتر زیبا زند

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
دكتر زيبا زند جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در مشهد، دکتر زیبا زند دکترای تخصصی خود را در سال 1389 از دانشگاه علوم پزشکی مشهد دریافت نمودند.
 
تایید شده: توسط دکتر زیبا زند
برگرفته از: وبسایت https://www.nichd.nih.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه