افسردگی در بارداری چیست؟ افسردگی نوعی تغییر خلقی می باشد که سبب احساس ناراحتی و از دست رفتن تمایل در فرد می گردد. علائم افسردگی در بارداری شبیه به علائم افسردگی در دوران غیر از بارداری می باشد. بسته به شدت افسردگی انتخاب های درمانی مبتنی بر روان درمانی یا استفاده از داروهای ضد افسردگی در بارداری می باشد. در مقاله پیش رو سعی داریم افسردگی در بارداری و عوامل مرتبط بر آن را مورد بررسی قرار دهیم.

دروانا: 

 افسردگی در بارداری

اگر شما در دوران بارداری قرار داشته باشید احتمال ابتلا به افسردگی در بارداری یا افسردگی بعد از زایمان در شما وجود دارد. باید بدانید بسیاری از خانم ها احساس افسردگی در بارداری را تجربه می کنند. تحقیقات نشان می دهد 12 تا 23 درصد همه خانم های باردار به افسردگی در بارداری دچار می شوند.

افسردگی در بارداری چیست؟

افسردگی نوعی تغییر خلقی می باشد که سبب احساس ناراحتی و از دست رفتن تمایل در فرد می گردد. احتمال بروز افسردگی در خانم ها دو برابر مردان می باشد و احتمال ابتلا به افسردگی در خانم ها در سنین باروری وجود دارد. برخی علائم بارداری با علائم افسردگی شباهت دارد. از جمله این علائم می توان به تغییراتی در خواب، تغییراتی در سطح انرژی، اشتها و میل جنسی اشاره کرد. در نتیجه این احتمال وجود دارد که بروز چنین علائمی در فرد به دلیل بارداری باشد تا افسردگی. بسیاری از خانم ها ممکن است تمایلی به صحبت با پزشک در مورد برخی تغییرات خلقی در بارداری نداشته باشند.

فاکتورهای خطر در افسردگی در بارداری

برخی فاکتورهای خطر مربوط به افسردگی در بارداری عبارت است از:

  • اضطراب
  • استرس های زندگی
  • سابقه ابتلا به افسردگی و تغییرات خلقی
  • پشتیبانی اجتماعی ضعیف
  • بارداری ناخواسته (افسردگی بارداری ناخواسته)
  • خشونت همسر
  • دارای مشکلات متعدد
  • فرزندان زیاد
  • زندگی به تنهایی

علائم افسردگی در بارداری

علائم افسردگی در بارداری چیست؟ علائم افسردگی در بارداری شبیه به علائم افسردگی در دوران غیر از بارداری می باشد. افسردگی پس از بارداری ترکیبی از تغییرات رفتاری و احساسی است که در چهار هفته اول بعد از زایمان رخ می دهد. اما برخی نشانه های کلیدی می تواند نشان دهد که شما به افسردگی در بارداری مبتلا شده اید:

  • اضطراب غیر معمول در مورد جنین
  • کاهش اعتماد به نفس برای مثال احساس عدم کفایت در مورد مادر بودن
  • ناتوانی از لذت بردن از فعالیت هایی که در گذشته برای شما لذت بخش بوده است.
  • عدم پایبندی مناسب به مراقبت های پریناتال
  • سیگار کشیدن، مصرف الکل و یا استفاده از مواد مخدر در دوران بارداری
  • اضافه وزن نامناسب در نتیجه عدم تغذیه ناسب
  • تفکراتی مبنی بر خودکشی

اهمیت درمان اضطراب و افسردگی در بارداری

درمان افسردگی در بارداری از اهمیت زیادی بر خوردار است. اگر افسردگی دوران بارداری درمان نشده باقی بماند در آن صورت ممکن است شما در دریافت مراقبت های پریناتال به درستی عمل نکنید و این از عوارض افسردگی در بارداری محسوب می شود. همچنین احتمال ابتلا به افسردگی بعد از زایمان نیز در شما وجود خواهد داشت و پس از تولد فرزند نمی توانید پیوند و ارتباط مناسبی با او برقرار کنید.

بسته به شدت افسردگی انتخاب های درمانی مبتنی بر روان درمانی یا استفاده از داروهای ضد افسردگی در بارداری می باشد. در برخی کشورها به خانم های باردار توصیه می شود تا غربالگری مربوط به افسردگی در دوران بارداری را انجام دهند (تست افسردگی در بارداری). این غربالگری با استفاده از ابزارهای استانداردی که با هدف ارزیابی احتمال افسردگی در دوران بارداری تهیه شده است به بررسی احتمال وجود افسردگی در خانم های باردار می پردازد. این غربالگری ها با استفاده از پرسشنامه هایی انجام می شود. پاسخ شما به این پرسش ها امتیاز دهی شده و در نهایت نتیجه کلی امتیازها نشان می دهد که آیا شما به افسردگی در بارداری مبتلا هستید یا خیر.

شواهد محدودی در دست است که نشان می دهد غربالگری برای شناسایی افسردگی در بارداری می تواند به بهبود شرایط کمک کند. اما ممکن است عدم دسترسی به منابع درمانی مناسب نیز در این میان دخالت داشته باشد. به هر حال غربالگری برای بررسی احتمال افسردگی در بارداری تاثیرات منفی را برای مادر و جنین به همراه ندارد. اخیرا غربالگری برای افسردگی دوران بارداری به عنوان بخش روتینی از مراقبت های دوران پریناتال به افراد توصیه می شود. اگر احساس افسردگی در بارداری دارید، در این صورت در مورد احساسی که دارید با پزشک صحبت کنید تا گام بعدی در روند درمان افسردگی در بارداری مشخص گردد.

دکتر مریم شهبازی

دکتر مریم شهبازی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر مريم شهبازي، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، دارای بورد تخصصی و مدرک دوره های تکمیلی لاپاراسکوپی، هیستروسکوپی و سونوگرافی از دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر مریم شهبازی
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه