مرحله پیش یائسگی به دوران قبل از یائسگی اشاره دارد. الگوی خونریزی نزدیک یائسگی تغییر می کند و این از علایم دوران پیش یائسگی محسوب می شود. در این دوران برای رفع علائم آزار دهنده برای مثال درمان خونریزی شدید قبل از یائسگی می توانید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

دروانا:

دوران قبل از یائسگی

دوران قبل از یائسگی یا پری منوپوز چیست؟

دوران قبل از یائسگی دورانی پیرامون یائسگی می باشد و به زمانی اشاره دارد که بدن گذار طبیعی برای ورود به دوران یائسگی را طی می کند و این به معنی پایان سالهای باروری می باشد. دوران قبل از یائسگی با عنوان پیش یائسگی نیز شناخته می شود.

خانم ها در سنین مختلفی وارد دوران قبل از یائسگی می شوند. علائمی مانند بی نظمی در قاعدگی که برخی اوقات در اواخر سال های چهلم زندگی روی می دهد می تواند نشان دهنده پیشرفت و ورود به دوران قبل از یائسگی باشد. در برخی موارد علائم قبل از یائسگی در اواخر سال های سی ام زندگی روی می دهد و این ممکن است از علائم یائسگی زودرس در زنان محسوب شود. بنابراین الگوی خونریزی نزدیک یائسگی تغییر می کند.

میزان هورمون استروژن به طور غیر یکنواختی در دوران قبل از یائسگی افزایش یا کاهش می یابد. چرخه های قاعدگی در دوران قبل یائسگی ممکن است کمی کوتاه تر یا بلندتر می گردد. ممکن است در چرخه های قاعدگی تخمدان ها دیگر تخمکی را آزاد نسازند. در دوران قبل از یائسگی (پیش یائسگی) ممکن است علائم شبه یائسگی مانند گرگرفتگی، اختلال در خواب و خشکی واژن را تجربه کنید. البته جای نگرانی وجود ندارد؛ زیرا برای رفع هر یک از این علائم ممکن است گزینه های درمانی را پیش رو داشته باشید. بنابراین برای درمان خونریزی شدید قبل از یائسگی می توانید با پزشک متخصص زنان مشورت کنید.

زمانی که 12 ماه متوالی پریودهای قاعدگی را تجربه نکنید در آن صورت دیگر به دوران یائسگی رسیده اید و دوران قبل از یائسگی دیگر به پایان رسیده است.

علائم قبل از یائسگی (علایم دوران پیش یائسگی)

در طول دوران گذار به یائسگی (مرحله پیش یائسگی) شما تغییراتی را در بدن خود تجربه خواهید کرد. برخی از علایم پیش از یائسگی عبارت است از:

  • داشتن پریودهای نامنظم: الگوی خونریزی نزدیک یائسگی تغییر می کند. در این زمان تخمک گذاری غیر قابل پیش بینی می شود و طول دوران بین پریودها ممکن است طولانی تر یا کوتاه تر از حد معمول باشد. به همین نسبت خونریزی شما ممکن است سبک تر یا سنگین تر از قبل باشد و در برخی موارد ممکن است پریودها به طور منظمی پیش نرود. اگر تغییرات قاعدگی هفت روز یا بیش از هفت روز ادامه بیابد در آن صورت ممکن است شما در اوایل دوران قبل از یائسگی (پیش یائسگی) قرار داشته باشید. از طرفی اگر فاصله بین پریودهای شما بیش از 60 روز باشد در آن صورت ممکن است در اواخر دوران قبل از یائسگی یا پری منوپوز قرار داشته باشید.
  • گرگرفتگی و اختلال در خواب: گرگرفتگی از شایع ترین علایم دوران پیش یائسگی محسوب می شود. شدت، طول و فراوانی گرگرفتگی ها متغیر است. اختلال در خواب نیز در اثر گرگرفتگی یا تعریق های شبانه ایجاد می شود. اما در برخی موارد نیز بدون تعریق شبانه و گرگرفتگی نیز ممکن است خوابیدن در دوران قبل از یائسگی مختل گردد.
  • تغییرات خلقی: تغییرات خلقی و افزایش احتمال ابتلا به افسردگی در دوران قبل از یائسگی، از علایم پیش از یائسگی در نظر گرفته می شود. علت بروز چنین علائمی در دوران قبل از یائسگی ممکن است به اختلال در خواب یا گرگرفتگی مرتبط باشد. تغییرات خلقی در مرحله پیش یائسگی ممکن است ناشی از فاکتورهایی باشد که به تغییرات هورمونی دوران قبل از یائسگی ارتباطی نداشته باشد.
  • مشکلات مرتبط با مثانه یا واژن: زمانی که مقدار استروژن کاهش می یابد، بافت واژن لوبریکاسیون مناسب خود را از دست می دهد. در نتیجه نزدیکی جنسی دردناک خواهد شد. کاهش مقدار استروژن ممکن است شما را مستعد ابتلا به عفونت های واژینال یا ادراری کند. از دست رفتن تون ماهیچه ای سبب بی اختیاری در ادرار در دوران قبل از یائسگی نیز می گردد.
  • کاهش قدرت باروری: مادامیکه تخمک گذاری در دوران قبل از یائسگی نامنظم می شود توانایی فرد در بارور شدن نیز کاهش می یابد. اما تا زمانی که پریودها ادامه دارد احتمال بارداری نیز وجود دارد. بنابراین احتمال بارداری در مرحله پیش یائسگی وجود دارد. اگر شما بخواهید در دوران قبل یائسگی مانع از وقوع بارداری شوید باید استفاده از روش های کنترل بارداری را تا زمان یائسگی ادامه دهید.
  • تغییر در عملکرد جنسی: در طول دوران قبل از یائسگی برانگیختگی و تمایل جنسی تغییر خواهد کرد.
  • از دست دادن استخوان ها: با افت میزان استروژن توده استخوانی سریع تر از آنچه که جایگزین شود از دست می رود. در دوران قبل از یائسگی یا پری منوپوز احتمال ابتلا به پوکی استخوان وجود دارد. پوکی استخوان بیماری است که سبب شکننده شدن و تضعیف استخوان ها می گردد.
  • تغییر در میزان کلسترول: افت میزان استروژن می تواند منجر به تغییرات نامطلوب در میزان کلسترول خون شود؛ از جمله اینکه مقدار کلسترول ال دی ای (کلسترول بد) نیز کاهش می یابد. به این ترتیب احتمال ابتلا به بیماری های قلبی در دوران قبل از یائسگی یا پری منوپوز بالا می رود. همزمان مقدار کلسترول اچ دی ال یا کلسترول خوب نیز کاهش می یابد و این فاکتور نیز در تشدید احتمال ابتلا به بیماری های قلبی در دوران قبل از یائسگی نقش دارد.

چه زمان باید به پزشک مراجعه کنیم؟

برخی خانم ها به دلیل علایم دوران پیش یائسگی به دنبال دریافت مراقبت های درمانی هستند. اما برخی دیگر می توانند چنین تغییراتی را تحمل کنند یا ممکن است علائم چندان شدیدی را در دوران قبل از یائسگی تجربه نکنند. در برخی موارد تغییرات مربوط به مرحله پیش یائسگی به قدری تدریجی رخ می دهد که فرد در ابتدا متوجه آن نمی شود. به هر حال تجربه برخی از علائم قبل از یائسگی مانند گرگرفتگی، تغییرات خلقی یا تغییر در عملکرد جنسی می تواند آزاردهنده باشد و بر کیفیت زندگی شما تاثیر بگذارد. بنابراین در این شرایط می توانید به پزشک متخصص زنان مراجعه کرده و به دنبال راهی برای رفع آن ها باشید.

دکتر مریم شهبازی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی عنوان می دارند بعد از مراجعه پزشک اگر خونریزی غیر طبیعی دارید که به درمان دارویی جواب نمی دهد ممکن است نیاز به کورتاژ تشخیصی داشته باشید که فقط هدف از این نمونه برداری بررسی سلول های رحم از نظر ابتلا به بدخیمی است و معمولاً درمان خونریزی نامنظم نیست.

دکتر مریم شهبازی

دکتر مریم شهبازی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دكتر مريم شهبازي، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، دارای بورد تخصصی و مدرک دوره های تکمیلی لاپاراسکوپی، هیستروسکوپی و سونوگرافی از دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر مریم شهبازی
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه